Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ plattvärmeväxlare för frikyla?  (läst 2744 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« skrivet: 26 januari 2022, 22:53:09 »
Hittar verkligen inga indikationer.

Ska plocka ut ca 4-5kw kyla från brinen. Finns det någon form av huvudregel för att veta hur stor plattvärmeväxlare man ska ha?

Kostnaden är inget problem, dom är inte så dyra. Men vad räcker ex 66kw växlare till?

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2022, 09:44:54 »
Jag använde mig av SWEPS beräkningsprogram när jag dimensionerade min kyla.

https://www.swep.se/support/ssp-kalkyleringsprogram/

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2022, 12:14:57 »
Jag använde mig av SWEPS beräkningsprogram när jag dimensionerade min kyla.

https://www.swep.se/support/ssp-kalkyleringsprogram/

Nu rätt enheter, men såklart ännu mera i l/s än kg/s 41kPa?!
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 12:18:57 av addee »

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2022, 12:17:06 »
Blir inte klok på hur, och var jag ska konfa? Är ju för värme primärt detta program.

Var ser jag hur mycket effekt jag ev får ur växlaren i förhållande till vad jag behöver? Finns liksom inga kw någonstans?

Är tryckfallet rätt uppfattat ovan, dvs att vi pratar om 41kPa bara genom växlaren? Behövs ju gigantisk CP för det när man lägger på 40-60kPa för rören...?
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 12:19:28 av addee »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2022, 12:51:49 »

Kan du inte köra köldbärarvätskan direkt till fläktkonvektorer och kylbatteri?

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2022, 12:59:01 »
Kan du inte köra köldbärarvätskan direkt till fläktkonvektorer och kylbatteri?

Ska ju växla in värme på vintern, samt vill inte ha brine genom hela huset och på vinden även om jag har koppar.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2022, 18:14:22 »
Nu har jag testat runt lite i Swep program.

Verkar som att B28 kommer räcka i de flesta fallen, men antalet plattor bestäms av vilken tryckfall man kan hantera/acceptera.

B28 med 80 plattor är t.ex 50% överdimensionerad/suboptimerad (oversurfacing) men lägger då bara till 5kPa på köldsidan, samt 1kPa på varma sidan. Om jag förstått det hela rätt?

Växlar jag till att acceptera 5kPa på varma sidan ist för 1, så sjunker behovet av plattor från 80 till 42st.

Ser ni något uppenbart fel i sifforna som gått in?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2022, 18:31:14 »

Reagerar på "etylenglykol". Är det inte etylalkohol (etanol) du ska ha som köldbärare?

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2022, 19:57:10 »
Reagerar på "etylenglykol". Är det inte etylalkohol (etanol) du ska ha som köldbärare?

Tack, ändrade nu. Ser att jag ligger för högt på beräknade flödet på sekundär-sidan. 0.44 kommer jag inte vara i närheten av, snarare 0,23-0,33 beroende på vad jag kör.

Ser också 8kw heat load, hur är det relevant?

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #9 skrivet: 27 januari 2022, 23:34:53 »
Min Ã¥sikt att det är bättre att nÃ¥got överdimensionera  komponenter som rör , pumpar och värmeväxlare  som kan vara svÃ¥ra att byta senare - man kan ju vilja ha en konvektor till....eller sÃ¥ visade det sig att man räknat lite fel - om nÃ¥got Ã¥r.

Jag har en stor växlare i den äldre halvan av mitt solvärmesystem för att kunna stänga av 12vm2 när det är för varmt eller riva det när det når sin tekniska livslängd och har en negligerbar förlust i effektivitet .

 Frikyla är ju lite smÃ¥ ineffektiv som det är - fÃ¥r du tex ett delta pÃ¥ 4-6 grader om du tar en "borde precis räcka till" värmeväxlare kan konvektorerna fÃ¥ 10-12 C  in att arbeta med  i stället för 6-8C . DÃ¥ borde de varit större - flödet borda ha ökas o pumpen skulle vara större osv....

Efter ha kört en stor konvektor i en mÃ¥nad  pga värmebölja  fÃ¥r jag upp 10 C ifrÃ¥n hÃ¥let pga bergets tröghet, utan växlare
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2022, 13:16:35 »
Håller med om dimensionering. Om inte pengarna tryter så dimensionera rejält. Jag kör själv en B28x100. Tappar typ 1 grad i växlingen.
Dock då mot grundvatten som aldrig blir kallare än 8°C.

Växlarna är betydligt billigare i Tyskland.

https://www.kaeltetechnik-shop.at/Plate-heatexchanger-B28-60-Swep

Ska väl också få till det med 2 mindre billigare växlare 2 passeringar men kan för lite om det.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2022, 13:36:49 »
Tack för input. Verkar som att vikten är rätt ok att gå på för att bedöma prestanda efter att ha kollat Swep, Alfa Laval samt energishop.

Jag klarar mig upp till ca 8 grader in på 5kg ~1.3m2 yta växlare hos alla 3 märkena. Får jag dock in 9 grader så behöver jag helst upp på 7-9kg och ca 2 m2 yta. Dom lättare växlarna säger sig då vara ca 30% underdimensionerade, men får fortfarande ut 6,9kw "heat load" så osäker om det spelar ngn roll?

Räknar jag med 10 in brine, 11 över till varma sidan samt 15 i retur så hamnar jag nere på 5.5kw med en lättare växlare på 5kg.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2022, 13:54:28 »
Vad siktar du på för temperaturer och effekt?

Om du använder SWEP programmet rating så kan du leka lite med siffrorna och kika hur oversurfacing hamnar. >0 så klarar den "körningen" så att säga. Sen tror jag fouling är direkt kopplat mot oversurfacing. Dvs om du har oversurfacing 100% så tål den dubbelt så mycket "fouling" innan växlaren tappar kapacitet (verkningsgrad) mot en som precis har 0% överkapacitet.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2022, 13:59:36 »
Tack för input. Verkar som att vikten är rätt ok att gå på för att bedöma prestanda efter att ha kollat Swep, Alfa Laval samt energishop.

Jag klarar mig upp till ca 8 grader in på 5kg ~1.3m2 yta växlare hos alla 3 märkena. Får jag dock in 9 grader så behöver jag helst upp på 7-9kg och ca 2 m2 yta. Dom lättare växlarna säger sig då vara ca 30% underdimensionerade, men får fortfarande ut 6,9kw "heat load" så osäker om det spelar ngn roll?

Räknar jag med 10 in brine, 11 över till varma sidan samt 15 i retur så hamnar jag nere på 5.5kw med en lättare växlare på 5kg.

Bygg då så du kan byta/komplettera med en växlare till i parallell men underdimensionera inte huvudrörstammar.

Antar du är obs pÃ¥ att använda en stor klaffbackventil och INTE tallriksventil  mellan avsticken. Den senare ökar pÃ¥ belastningen pÃ¥ VP och elräkningen de andra 9-11 mÃ¥nader om Ã¥ret dÃ¥ frikylan inte behövs
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på plattvärmeväxlare för frikyla?
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2022, 14:15:13 »
Vad siktar du på för temperaturer och effekt?

Om du använder SWEP programmet rating så kan du leka lite med siffrorna och kika hur oversurfacing hamnar. >0 så klarar den "körningen" så att säga. Sen tror jag fouling är direkt kopplat mot oversurfacing. Dvs om du har oversurfacing 100% så tål den dubbelt så mycket "fouling" innan växlaren tappar kapacitet (verkningsgrad) mot en som precis har 0% överkapacitet.

Runt 5kw. 180m hål. Kommer köra 25-80 Grundfos Alpha på varma sidan för att hantera 22mm stam. Räknat i SSP på worst case 11 grader in brine, 16/12 mot fläktkonvektor och då säger den ca 5.5kw vid 0,44l/s på brine och 0,33l/s på varma sidan med 5kpa tryckfall som det tagits höjd på.

Det ger ca 8-9kg klump till växlare enligt Swep SSP program.

Ser nu att Danfoss verkvara billigast, nästan halva priset mot Swep om man tittar på vikten. Svårt att hitta yta eller kw på Danfoss hemsida.

Stora övervåningen med tilltänkta Skystar 52 kyler jag ner med vanlig AC på sommaren med runt 2-3kw max, sen ca 2kw över till väggmonterad konvektor/konvektorer på markplan. Ganska svalt där ändå på sommaren. Ska framförallt köra ut värme där.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!