Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 360P Problem  (läst 898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mohaaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 360P Problem
« skrivet: 11 augusti 2021, 16:55:29 »
Har en Nibe fighter 360 P med 2 problem och undrar ifall någon har några idéer hur man kan åtgärda dessa problem.

1, periodisk höjning misslyckas vart 14 dag. VV givaren (1.0) gÃ¥r upp till  ca 50- 52 grader. (frÃ¥n 46 grader) Kompressor och el-patron givaren gÃ¥r upp till 60 grader. Max temptraturen är satt till 60 grader. BÃ¥de kompressorn och el patronerna verkar ju fungera och givaren för vv är ju inte sÃ¥ lÃ¥ngt ifrÃ¥n el-patron samt kompressor givaren sÃ¥ den borde ju visa som de andra givarna och inte diffa med ca 10 grader. 

2, När jag lägger strömställaren på 0 för att rengöra filtret så stannar inte fläkten helt utan den går ner i hastighet och snurrar på låga varv. fungerar den så ?
För övrigt är min fläkthastighet satt till 100% ,råga mig inte varför, detta är något som har varit så sen de installerade den 2006. ( flyttade till huset för 6 månader sen )

Frånluftsvärmepumpen är satt på Sommarläge (automatisk) och punkt ett har misslyckats senaste 3 tillfällen ( 6 veckor ) .
När kompressorn gÃ¥r igÃ¥ng sÃ¥  visar kompressor givaren ca 55 grader och vv givare typ 46. det diffar generellt alltid 10 grader.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 360P Problem
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2021, 17:21:51 »
VV-givaren sitter en bit ovanför kompressor- och elpatrongivarna så det ska vara varmare där. Kanske VV-givaren som hoppat ur sitt dykrör/hål eller visar felaktiga temperaturer? Skulle testa att byta den först.

Det är nog ett visst självdrag där fläkten sitter som får den att snurra sakta långt efter man stängt av. 100% fläkt (230 V) låter mycket som normalläge om det inte är ett extra stort hus?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mohaaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360P Problem
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2021, 17:52:40 »
Skulle precis skriva att jag löst punkt 1, Skaffa mig lite mod direkt efter jag skrivit och gick igenom vart givarna lÃ¥g och precis som du säger Josth sÃ¥  hade givaren hoppat ut lite ,tryckte in givaren igen och dÃ¥ kom vi upp i korrekt tempratur  "love"

gällande punkt 2 så är det inte självdraget av själva fläkten utan jag hör hur motorn är igång men på låga varv.
Ja huset är pÃ¥ 280 kvm meter varav nedervÃ¥ningen är vattenburet golvvärme och övervÃ¥ningen är direktverkande el,men man har dragit ventilationsrör till toaletten samt en garderob pÃ¥ övervÃ¥ningen och antar det är lÃ¥ngt avstÃ¥nd mellan frÃ¥nluftsvärmepumpen och dÃ¥ har man  satt fläkten till max.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 360P Problem
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2021, 17:59:57 »
Fint att det löste sig med VV-givaren! Ibland har man tur och det är enkelt. 280 kvm är extra stort hus så den kan mycket väl vara så att 100% fläkt behövs. Vill man mäta luftflödena själv så kan man hyra luftflödesmätare ett par dagar av t.ex. Soliduct. Luftflödet totalt ska helst vara 280×0,35=98 lit/sek eller 353 m³/tim.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mohaaa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 360P Problem
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2021, 18:10:10 »
Mäter man i respektive ventilationsdon,som ska  visa 98 lit/sek  ?

Ska titta senare på reläkortet och se vad som händer när jag sätter strömställaren till 0.



Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 360P Problem
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2021, 18:16:48 »
Man mäter flödet i respektive frånluftsdon, alltså kök t.ex. 20 lit/sek, badrum 15 lit/sek, grovkök 12 lit/sek, toalett 10 lit/sek, klädkammare 6 lit/sek osv. Tillsammans ska det helst vara 98 lit/sek frånluft i ett 280 kvm stort hus.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!