Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?  (läst 7131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Mitt första inlägg! :)

Vi behöver montera tilluftsventiler till ett kök för att dels få bra inomhusklimat i köket, dels låta köksfläkten hämta luft så det inte skapas ett stort undertryck. Vi vill samtidigt få ventilerat skafferiet som är beläget mellan yttervägg och köksutrymme.

Luften måste igenom ett skafferi som finns i köket och vi kan göra på två sätt.

1. Montera en väggventil i ytterväggen som mynnar ut i skafferiet och låta luften strömma vidare genom skafferiet och i sin tur (via en rum-till-rum-ventil) till köksutrymmet. Om vi använder denna metod kommer utomhusluften först in i skafferiet, blandas med luften där inne, och fortsätter sen genom en ventilöppning vidare in i köksutrymmet.

2. Montera två väggventiler i ytterväggen varav den ena mynnar ut i skafferiet och ventilerar skafferiet, och den andra förs vidare i en ventilationskanal genom skafferiet, hela vägen till köksutrymmet. Det blir så att säga två separata ventilationskanaler till vardera utrymme.

Vilket alternativ tror ni är bäst, och varför?
För- och nackdelar med alternativen?

mazzano

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #1 skrivet: 06 juni 2020, 16:27:57 »
I de flesta gamla skafferi jag sett i hus med självdragsventilation så sitter det ett reglerbart spjäll.
Anledningen är att man på vintern stänger spjället för att inte få minusgrader i skafferiet.
Tilluftsventilationen har man normalt öppen hela tiden.
Jag tror inte att man ska dra tilluften via ett skafferi, det blir svårt att reglera temp i skafferiet då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #2 skrivet: 06 juni 2020, 16:36:44 »
Hej Carl N! Tack för ditt svar!  tummenupp

Anser du att det är lämpligast att ha två helt separata tilluftsventiler genom ytterväggen, en till skafferi och en till köksutrymme?

Eller skulle man kunna montera en tilluftsventil i ytterväggen, dra den i en kanal genom skafferiet till köket, och på samma kanal inne i skafferiet montera en T-koppling så man sätter ett reglerbart spjäll där?
Då delar skafferi och kök samma kanal så att säga, men de olika rummen kan regleras separat ändå.

Vilket alternativ är att föredra? Två helt separata tilluftsventiler genom yttervägg eller att man delar på samma kanal?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2020, 20:43:46 »
Man kan nog dela på samma kanal, det var en innovativ idé.
Du bör isolera kanalen så att det inte börjar droppa kondens i skafferiet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2020, 21:07:33 »
Tack för tipset om att isolera! Tänkte jag inte på att det kunde vara så känsligt. Men du har helt rätt!

 tummenupp

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #5 skrivet: 07 juni 2020, 14:16:32 »
Nu har jag fått lite andra råd också. Vad tror du om följande?

Att inte ha ventilation till skafferiet, utan bara låta det vara utan och hellre täta dörren. Det är ett skafferi för torrvaror och liknande.

Och att man inte bör ha tilluftsventiler i köket, utan att dessa bör placeras längre bort som i vardagsrum och sovrum och dylikt.

Om vi monterar tilluft i vardagsrum och matsal, och låter köksfläkten i tillbyggnaden ta luft därifrån, räknas det som godkänt för tillbyggnaden enl. bbr?

Jag trodde nämligen att tillbyggnaden behövde sin egen till- och frånluft för att godkännas när den är färdigställd. Men det kanske räcker att den har frånluft i form av köksfläkt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2020, 15:08:38 »
Gammeldags skafferi var väl lite som ett kylskåp, man förvarade grejer där som håller sig längre i lite svalare utrymme.
Oftast har man även en matkällare som är ett ouppvärmt utrymme i källaren som kyld av marken.
Dessa utrymmen användes ofta för t ex ägg, sylt, pålägg, sillinläggningar mm.
Ska du förvara ris, spagetti och köpta konserver så behöver du inte ha det svalare utan då funkar det med rumstemp.
Kort sagt så har kylskåp ersatt funktionen med skafferi som ventileras med uteluft.

Jag trodde du hade problem med dålig luft i köket, men om det är ett tillbygge så kan du nog skippa tilluften dit.
Om du t ex har en central frånluftsfläkt så kan du koppla imkanalen dit och montera en "ventilationskåpa" med ett spjäll + styrning till fläkten som en del av frånluftsventilationen.
« Senast ändrad: 07 juni 2020, 15:10:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2020, 15:20:51 »
Det var jag som var otydlig. Det är en ny tillbyggnad som skall bli kök. Huset i övrigt är gammalt och har självdrag ursprungligen men det finns inga tilluftsventiler på den våningen (eller ens våningen ovan) som tillbyggnaden ansluts till.

Men då kanske det är lämpligt att i samband med tillbyggnaden lösa den bristfälliga ventilationen med att montera tilluftsventiler i vardagsrum och matsal, och endast ha en frånluftsventil i form av köksfläkt i den nya tillbyggnaden på samma våning, som drar luft genom stora delar av bostaden.

Upptill köksfläkten kommer det att monteras en PAX fläkt i badrummet på samma våning, tänkte vi.

Blir tillbyggnaden godkänt tror du om vi gör på detta sätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2020, 15:32:55 »
Du har inte sökt bygglov ännu?
Prova då att diskutera saken med en handläggare på kommunen, men min bedömning är att detta inte kommer påverka bygglovsbeslutet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2020, 16:05:01 »
Jo bygglov finns redan och bygget är påbörjat. Men på bygglovet var där tilluftsventiler inritade på tillbyggnaden (vi ritade själva). Men man kanske inte behöver följa just det utan hellre montera i rummet bredvid som är vardagsrum? Så blir det bättre ventilation även i vardagsrummet? Plus en tilluftsventil i matsalen som är ytterligare ett rum bort. Låter mer vettigt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #10 skrivet: 07 juni 2020, 16:40:08 »
Tilluft i kök brukar vara en lite sämre ide då det lätt sprider "stekos" till andra rum. I kök (samt våtutrymmen ev klädkammare) vill man ha frånluft och i sovrum vardagsrum allmänna utrymmen vill man ha tilluft. Frånluft i kök kan man ordna med en köksfläkt som går på lågfart tills man ska "laga mat" och man ökar fläkthastigheten. Tilluften kan man lösa med tex spaltventiler i fönster eller väggventiler.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2020, 17:33:11 »
Frånluft i kök kan man ordna med en köksfläkt som går på lågfart tills man ska "laga mat" och man ökar fläkthastigheten.

Men om man inte alltid vill att köksfläkten skall gå, ens på lågfart, hur gör man då? Får man inte ha "passiv" frånluft via köksfläkt? Eller det kanske inte fungerar så?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #12 skrivet: 07 juni 2020, 17:51:15 »
Du ska sträva efter ett permanent undertryck i dom rum där man ska ha frånluft. Och det finns normer på hur ofta luften ska bytas i bostaden för att få en hälsosam luftmiljö. Det uppnår man genom mekanisk ventilation, med hus som "läcker" som ett såll och har en ständigt varm skorsten med inmurade frånluftskanaler kan man få en viss ventilation men den brukar vara långt under normen. Nått som du absolut inte vill ha är ett övertryck i huset. Då är risken stor att du trycker ut varm fuktig luft i väggarna där den kan kondensera och som följd ge rötskador.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad mazzano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #13 skrivet: 07 juni 2020, 17:59:50 »
Har du något tips på hur jag skall lösa detta "problem" då? Måste jag montera en extra frånluftsfläkt i köket som går konstant, för att tillbyggnaden skall bli godkänd?
För det känns konstigt att köksfläkten skall gå dygnet runt på lågvarv.
Och om jag förstår dig rätt så räcker det inte att bara sätta tilluftsventiler i övriga rum på samma våning, utan då måste vi alltså ha en mekanisk fläkt som går konstant? Och var skall den placeras då för att inte konkurrera med köksfläkten?

Eller finns det specialfläktar som man kan montera i samma imkanal som köksfläkten, och som går alltid och man kan reglera via en konsol på lämpligt ställe?

Nu känner jag mig lite dum för jag har inte tänkt pÃ¥ detta alls och hur det skall lösas.  :-\
« Senast ändrad: 07 juni 2020, 18:01:30 av mazzano »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Ventilationsluft till kök passera genom skafferi?
« Svar #14 skrivet: 07 juni 2020, 18:06:34 »
Men om man inte alltid vill att köksfläkten skall gå, ens på lågfart, hur gör man då? Får man inte ha "passiv" frånluft via köksfläkt? Eller det kanske inte fungerar så?
Du behöver ett frånluftsdon i taket, så långt från kökets inkommande luftriktning som möjligt (dörr, öppning etc). Gärna ovanför köksfläkt eller diskmaskin. Prioritet så långt in i köket det går utan att det ser konstigt ut eller tar i en köksluckas öppningsväg om man skulle installera fullhöjdsskåp.
Ett frånluftsdon i taket behöver du oavsett, annars ackumuleras stekfett/matos som härsknar på väggarna ovanför köksfläktens nivå och kökstaket. Det blir märkbart efter 10-tal år. Skippa tomgångsköksfläktar.

Edit: Du behöver två frånluftshuvar, en till köksfläkt och en till ventilation. Skippa PAX, köp en kanalfläkt och anslut till frånluftshuven. På andra sidan ansluter du frånluftsdon i kök, badrum och andra ställen om du hittar något unket utrymme i framtiden. Glöm inte ljuddämpare före och efter kanalfläkten.

Kökskanalen ska ha brandskyddande isolering. Därför är det enklast att hålla isär dem med var sin huv.
« Senast ändrad: 07 juni 2020, 18:13:16 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!