Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)  (läst 3662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« skrivet: 27 december 2018, 16:25:10 »
Hej!
Två av de närmsta grannarna (vi alla har samma hustyp) har samma problem (tappar systemtryck) och får fylla på radiatorsystemet typ en gång i veckan. De har haft folk ute som kollat exkärl, provtryckt deras nuvarande gaspanna, etc, för att utesluta. De provtryckte sedan radiatorsystemet och konstaterade att trycket tappades där. De vet ännu inte var man tappar trycket och alla rör på bottenplan ligger ingjutet i plattan så vi får se vad de kommer fram till.

De vill inte göra samma operation som oss (dvs nya rör och radiatorer) utan funderar istället på att sätta in luft/luft och behålla gaspannan för att göra varmvatten.

Har ni goda erfarenheter och kan rekommendera någon luft/luft som har en utedel och två innedelar?

Ställer alltså frågan här åt grannen..
« Senast ändrad: 27 december 2018, 18:06:46 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« Svar #1 skrivet: 27 december 2018, 16:50:05 »
Ja det finns ju ett otal antal både modeller och fabrikat med 2 innerdelar till 1 utedel. Men mitt råd är att du istället skall överväga att sätta upp 2 st separata pumpar istället med varsin utedel och innerdel, finns väldigt många fördelar med detta inkl att det inte behöver bli så väldigt mkt dyrare heller.
« Senast ändrad: 27 december 2018, 16:58:33 av Karis »

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« Svar #2 skrivet: 27 december 2018, 17:04:03 »
Tjena på dig..

Hade helt klart kikat på nya Toshibas Daiseikai9-duo som enligt mig har bäst kvalitet på marknaden tillsammans med ursnygga Mitsubishi LN25-duo som kommer i flera olika färger men då springer det iväg lite i pris. Toshibas duo maskin är något starkare. Toshiba 7,3 kW värme vs. Mitsubishi 7kW Men helt klart någon utav dessa två märkena om du vill ha rejält med valuta för dina pengar.

Mvh
Fredrik

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« Svar #3 skrivet: 27 december 2018, 17:08:52 »
Ja det finns ju ett otal antal både modeller och fabrikat med 2 innerdelar till 1 utedel. Men mitt råd är att du istället skall överväga att sätta upp 2 st separata pumpar istället med varsin utedel och innerdel, finns väldigt många fördelar med detta inkl att det inte behöver bli så väldigt mkt dyrare heller.

Så sant så men nog tusan blir det dyrare allt på alla håll o kanter. Inköpspris samt dubbla kompressorer som drar el men håller med dig i övrigt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« Svar #4 skrivet: 27 december 2018, 17:31:45 »
Så sant så men nog tusan blir det dyrare allt på alla håll o kanter. Inköpspris samt dubbla kompressorer som drar el men håller med dig i övrigt.
Ja lite dyrare blir det förstås i anskaffning och installation men oftast kan man få till ett rätt bra pris när man köper 2 st pumpar på ett bräde. Däremot håller jag inte med dig om att det skulle bli en så mkt dyrare drift med 2 pumpar gentemot 1 st pump eftersom 2 pumpar på dellast eller kanske max halvfart snarare blir klart mkt billigare i drift än 1 st pump som får gå merparten av tiden på fullgas. Ser man också till att det blir en jämnare värmespridning (ökad värmekomfort) i huset eftersom pumparna inte avfrostar samtidigt, minskad påfrestning på pumparna och därmed en kraftigt förlängd livslängd + om något skulle hända med 1 st pump så har man ändå 1 st pump kvar som försörjer huset med värme så anser jag att det är det absolut bästa man kan göra om man avser att investera i uppvärmning med luftvärmepump.
Man kan väl bara tänka på kanske om man skall ha 2 st pumpar att man inte bara tittar på maxeffekten utan det är väldigt viktigt att pumparna också kan gå ned till en hyfsad låg minsta värmeavgivning utan att gå i off-läge så att båda pumpar då kan utnyttja sina förhoppningsvis goda dellastegenskaper, då får man en riktigt ekonomisk drift.
« Senast ändrad: 27 december 2018, 17:37:16 av Karis »

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« Svar #5 skrivet: 27 december 2018, 18:01:21 »
Ja givetvis har du rätt i det du skriver men vet du exakt vad 2 pumpar drar på mellanfart kontra vad en skulle dra som får gå lite mer? Har du själv gjort en mätning på det hela som du kan presentera i form av strömförbrukning vid exempelvis -10 grader ute? Hade varit skoj och verkligen veta men livslängden blir längre absolut. Sen kommer det ytterligare en aspekt in..Kyla på sommaren..då hade jag hellre valt 2 separata pumpar.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d om modell (1 utedel 2 innedelar)
« Svar #6 skrivet: 28 december 2018, 00:29:36 »
Nej jag kan inte presentera några exakta siffror dig på detta pga att jag själv inte har förmånen av att ha 2 st pumpar på samma bostadsplan, visserligen har jag 2 st pumpar men dock inte på samma plan utan 1 st i bostadsplan och 1 st i källarplan och det blir inte alls samma sak. Men detta är ingen raketforskning Fredrik, sätter man 2 st pumpar i samma bostadsplan låt oss säga i vardera ändan av huset och som blåser mot varandra och då med seriösa pumpar med vettiga dellastegenskaper förstås så vågar jag sätta min heder på att dessa 2 pumpar kommer att förbruka max hälften av vad 1 st pump skulle göra i samma bostadsplan utan förmodligen t.om kanske lite mindre än hälften. Ser man dessutom till att 1 st pump som får gå ganska hårt ifh till 2 st pumpar som bara behöver gå på ca halvfart så innebär detta att avfrostningarna på dessa 2 st pumpar minskar i antal ganska drastiskt ifh till en ensam pump vilket höjer effektiviteten och minskar energiförbrukningen ytterligare markant för de här 2 pumparna ifh till 1 st ensam pump. Bara fördelar med 2 pumpar alltså.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!