Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP utan styr  (läst 3641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad INDI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VP utan styr
« skrivet: 16 juli 2007, 21:07:16 »
Har funderingar att köpa en CTC eco-part 8,5 , det enda fabrikat vad jag kan se som säljer pumpar utan styr. Den har "en inbyggd enkel styrning för fast kondensering/ack-laddning genom kontroll av returtempen" som det står i broschyrbladet. Jag skall styra den med en duc som jag själv programmerar. Det ska bli en jordvärmeanläggning och köras med fast kondensering (el flytande, vet inte säkert ännu) mot en 500l ack samt 2 shuntade radkretsar + vv-förvärmning hade jag tänkt. Anledningen är att pumpen blir billig c:a 27000 (åsså lite kul att göra styren själv som jag dessutom inte betalar nåt för).
Någon som vet nåt om pumpen CTC eller tänkt i samma banor som jag? Är jag helt fel ute? :-\
Är i dagsläget igång och planerar grävning för 2x300m slang. :P
/Indi

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: VP utan styr
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2007, 23:38:17 »
Hej INDI!

Det är minst en till som tänkt i samma bana. Jag har valt en CTC ecopart just för att jag vill göra styrningen själv. Kör än så länge med fast kondensering, blir flytande när väl styrningen tagits i drift. Värmepumpen fungerar bra och är tämligen tyst. Jag använder övre delen på acktanken till vv, nedre delen till värme och förvärmning av vv.

/Erik
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2007, 11:34:58 »
Här är en till. Har en linuxburk som via DAllas onewire styr allt (värme, vissa lampor, dörrlås mm) idag. Tänkte koppla på en berg-VP & Ack tank. Funderar dock att byta till en Tini för just denna styrning.

On-off reglering med fast kondensering är ju lätt men hur styr man flytande kondensering? Flytande kondensering verkar vara att föredra av COP-skäl.

Flytande kondensering är väl att strypventilen som styr trycket i kondenseraren är variabel? Så det är ngn sorts mekanik inblandad, eller har jag missuppfattat ngt?
Kan man koppla in sig i VP o styra med en analog volt eller en variabel resistans?
Eller kopplar man bara på en shuntmotor på en "kran" i VPn?

Jag tror att man kan köpa Thoren med enkel styrning oxå, eller åtminstone undersöker jag saken.

280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP utan styr
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2007, 16:24:16 »
Flytande kondensering är väl att strypventilen som styr trycket i kondenseraren är variabel? Så det är ngn sorts mekanik inblandad, eller har jag missuppfattat ngt?
Kan man koppla in sig i VP o styra med en analog volt eller en variabel resistans?
Eller kopplar man bara på en shuntmotor på en "kran" i VPn?

Jag har för mig om att expansionsventilen styrs av trycket i förÃ¥ngaren. Det är i alla fall inget som behöver förändras för att fÃ¥ flytande kondensering.  Sc:,h

Men för att få flytande kondensering så måste du styra temp på radiatorvattnet på något sätt, ingen shunt utan allt vatten som går genom radiatorerna ska också gå genom kondensorn. Sen är det väl enklast att styra på IVT-vis, med ett börvärde på returtemp och att VP:n slår på om temperaturen sjunker under börvärdet minus några grader, och av om returtemp stiger över börvärdet plus några grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2007, 15:37:18 »
Om expansionsventilen styrs av trycket, o varvtalstyrda pumpar o kompressorer är ovanligt så måste den enda styrningen i så fall vara temperaturen på inkommande vatten. (som Carl oxå skriver) Innebär det att då man vill ha fast kondensering så bryter man kopplingen mellan förångaren o exp. ventilen tex med en magnetventil?

Så att det i själva verket är fast kondensering som man ställer in o flytande funkar automatiskt.

Har jag fattat det rätt?

Sedan ska man ställa flödet så att Delta T blir ca 7 grader genom pumpen (o därmed 7 gr sänkning genom radiatorerna, (vid maxdrift av VP innan spetsel)) har jag fattat från andra trådar?

Fast det verkar ju som att det brukar följa med ngn form av mer avancerad styrning till VP som har flytande kondensering o endast on - off styrning till fast kondensering. Men det kanske bara är en fråga om att prisdiskriminera? (Dvs att lura av folk lite mer pengar för en sak man vet att folk vill ha >:D

Varför vill man kunna ställa fast kondensering då man gör varmvatten i tex en beredartank? (jag har fattat det som att man gör det.) Man kan ju cirkulera tankvattnet tank - VP som vid varje "varv" blir 7 grader varmare o bryta vid maxtemp säg 50 grader in till VP. Eller, så är det så det fungerar ???

Ja det är klart, man får en snabbare laddning vid fast (max) kondenseringstemp, genom större skillnad temperatur i värmevxl mellan hetgas o vatten, antar jag. Till priset av större interna pumpförluster i kompressorn, dvs lägre COP. Eller finns det ngt annat skäl?

Det vore intressant om ngn har en reparationsmanual eller detaljerad sprängskiss av ngn VP med flytande kondensering.
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2007, 23:28:26 »
Inte alls så komplicerat. "Flytande kondensering" betyder egentligen flytande temperatur, dvs styrsystemet räknar ut vilken temperatur du behöver på framledning eller retur och kör kompressorn med full effekt tills denna temperatur uppnås. Ingen variabel expansionsventil eller annat jidder.

Fast kondensering innebär att du alltid styr mot samma (fasta) temperatur och sedan shuntar ut den temperatur som behövs i värmesystemet. Det gör att temperaturen alltid måste ligga högre än den högsta temperatur man behöver shunta ut.

Varmvattenkörningen sker mot en fast temperatur och är alltså fast kondensering.

Jag var också förvirrad över begreppet i början.

Fördelen med flytande kondensering är att VP inte behöver göra varmare vatten än vad som behövs. COP sjunker med stigande kondenseringstemperatur och man vill därför ha så låg temperatur som möjligt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2007, 22:59:00 »
AHA - tack, så det är aldrig ngn "hårdvaruskillnad" mellan en on-off reglerad VP o en flytande kondenserings VP annat än styrningen?

(Det förklarar varför det brukar finnas en mer anvancerad styrning på flytande kondenserings VP :D)

Ur ett styrperpektiv kan man alltså hantera den som en ngt mer komplicerad elpatron? :)

Det gör ju det hela busenkelt att bygga egen styrning. Jag hade tänkt att jag var tvungen o styra ventiler o varvtal o olika typer av beroenden mellan delta T  Ã¥t alla hÃ¥ll.

Vad ska jag nu göra av all min fritid jag plötsligt fick?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2007, 09:35:37 »
AHA - tack, så det är aldrig ngn "hårdvaruskillnad" mellan en on-off reglerad VP o en flytande kondenserings VP annat än styrningen?

Det finns ju varvtalsstyrda pumpar också nu, och de blir ju mera komplicerade, men annars är det korrekt.

Med fast kondensering kan man ju klara sig med en vanlig simpel termostat.

Citera
Ur ett styrperpektiv kan man alltså hantera den som en ngt mer komplicerad elpatron? :)

I stort sett.

Citera
Det gör ju det hela busenkelt att bygga egen styrning. Jag hade tänkt att jag var tvungen o styra ventiler o varvtal o olika typer av beroenden mellan delta T  Ã¥t alla hÃ¥ll.

Vad ska jag nu göra av all min fritid jag plötsligt fick?

I princip får du flytande kondensering om enbart styr med en innetermostat. Kommer nog att svaja en del dock.
« Senast ändrad: 29 augusti 2007, 09:42:04 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2007, 17:18:28 »
Tack för svaren, det blir lite mer avancerat med antingen en mikroprocessor eller en Linux burk (som idag styr pannan, mm) som ska stå för styrning. Koppling via tekniktank o ett antal motorventiler, ska borga för lagom långa vp-körtider o jämnt inneklimat.

Anders
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP utan styr
« Svar #9 skrivet: 29 augusti 2007, 19:51:09 »
Lite off topic men ändå inte. Någon som vet hur en L/L inverter utedel styrs.
Innedel och utedel skall ju kommunicera...frågan är ju hur?
Är det någon avancerat protokoll eller bara en PWM signal?
NÃ¥gon som vet?

NÃ¥gon med oscilloskop som kan koppla upp sig pÃ¥ tÃ¥tarna i burken och kolla  ;)
Kan det vara enklast möjliga nivåstyrning på effekten så kunde det vara pulsbredd.
Men det är väl säkerligen för enkelt. Säkert något konstigt serieprotokoll.

/F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 685
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!