Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: PH73
« skrivet: 04 april 2014, 11:55:15 »

Tack Rickard, ett lycka till är väl på plats nu när man tagit sig lagom med vatten över huvudet detta år :)

Ser man till det pensionskuvertet som kom för några veckor sedan så kan man glädja sig med att få jobba ytterligare runt 27år innan man får "ledigt" så vi hinner nog med ett till pumpbyte innan man är där :D

Mvh,
Peter
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2014, 06:16:44 »

Har inte skrivit här på ett bra tag, men här kommer en slutlig uppdatering.

Valet föll tillslut på en Nibe 1255-16. (pris har inte varit avgörande I fråga, det har istället handlat om mjuka värderingar, lokal närvaro av installatör som också varit villiga att ta ett "helhetsåtagande" med vilja att samverka med 3e-part som kommer gräva för isolering och dränering)

Installation av vp och borrning på 200m inkl utrustning för poolvärmning landade på ca 165000kr.

Utöver ovanstående kommer arbetet även omfatta:
- inkommande vattenledning byts I sin helhet
- galvad kallvattenledning i källare byts i sin helhet
- avlopp byts från insidakällare till kommunal anslutning
- oljepanna och dito tank avvecklas och bortforslas
- dagens pannrum och tvättstuga byter plats för anpassad placering i förhållande till borrning
- ny framledning och retur till radiatorkrets dras samt övrig nödvändig anpassning av radiatorer i förhållande till diverse förberedelser för kommande renoveringar i källare

Som inte detta vore nog så behöver tvättstuga tömmas på lagring av sovrumsprylar, gardiner och massa annat, därav startades operation renovera sovrum och nytt garderobssystem som snart är klart. Ytterligare en bidragande faktor till sovrumsrenovering var att altandörren inte var tillräckligt säkerhetsklassad något som vi ville åtgärda innan hela altanen rivs för att ge utrymme till dräneringsarbetet.

Så Maj-Augusti kommer gå i förberedelsernas tecken innan vi drar igång med allt månadsskiftet aug/sept.

Såg energimyndighetens test av 1255, och den känns som rätt val för vårt hus även om det raslade iväg lite mer än vad vi uppskattat till.

Tjingeling!

Det låter som att du bygger för ett långt liv i det där huset, jag tycker allt ser vettigt ut.
Lycka till!  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 april 2014, 06:15:20 »

Mmm, med en logger och ett antal timmar satsade på tuning av systemet i sin helhet är det inte ovanligt att man kan få till en förbättring på 25-35% jämför med de inställningar som värmepumpen levereras och installeras med default, ibland kan ännu större effektivitetsvinter göras.
Man får inte heller glömma den förbättrade livslängd som många gånger uppnås om man med hjälp av bättre injustering kan ge värmepumpen förutsättningar för ett optimalt liv rent driftsmässigt, i vissa fall skulle jag vilja påstå att man kan mer än fördubbla värmepumpens livslängd med rätt inställningar.
Skrivet av: borje.jakobsson
« skrivet: 03 april 2014, 20:43:10 »

Hej alla värmepumpsnördar,
jag antar alla ni dignitärer läst denna artikel:
http://www.ricman.eu/hur%20bra%20kan.pdf
Har inte fattat vad detta forum går ut på förrän nu, man skall "logga och tuna" och enligt artikeln då i första hand förbättra sitt värmebärarsystem a:gl a:gl tOOmten.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 03 april 2014, 20:25:36 »

Har inte skrivit här på ett bra tag, men här kommer en slutlig uppdatering.

Valet föll tillslut på en Nibe 1255-16. (pris har inte varit avgörande I fråga, det har istället handlat om mjuka värderingar, lokal närvaro av installatör som också varit villiga att ta ett "helhetsåtagande" med vilja att samverka med 3e-part som kommer gräva för isolering och dränering)

Installation av vp och borrning på 200m inkl utrustning för poolvärmning landade på ca 165000kr.

Utöver ovanstående kommer arbetet även omfatta:
- inkommande vattenledning byts I sin helhet
- galvad kallvattenledning i källare byts i sin helhet
- avlopp byts från insidakällare till kommunal anslutning
- oljepanna och dito tank avvecklas och bortforslas
- dagens pannrum och tvättstuga byter plats för anpassad placering i förhållande till borrning
- ny framledning och retur till radiatorkrets dras samt övrig nödvändig anpassning av radiatorer i förhållande till diverse förberedelser för kommande renoveringar i källare

Som inte detta vore nog så behöver tvättstuga tömmas på lagring av sovrumsprylar, gardiner och massa annat, därav startades operation renovera sovrum och nytt garderobssystem som snart är klart. Ytterligare en bidragande faktor till sovrumsrenovering var att altandörren inte var tillräckligt säkerhetsklassad något som vi ville åtgärda innan hela altanen rivs för att ge utrymme till dräneringsarbetet.

Så Maj-Augusti kommer gå i förberedelsernas tecken innan vi drar igång med allt månadsskiftet aug/sept.

Såg energimyndighetens test av 1255, och den känns som rätt val för vårt hus även om det raslade iväg lite mer än vad vi uppskattat till.

Tjingeling!
Skrivet av: PH73
« skrivet: 30 december 2013, 19:31:02 »

Ett par arbetsdagar över dina offerter Christer ;)

Men jag har ju massa specialarbete också iom att jag skiftar pannrum och tvättstuga pga bättre placering i förhållande till borrplats, kan inte borra där pannrummet är idag. Samt att jag ska dra om den där hetvattenradiatorn.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 30 december 2013, 19:23:29 »

Vad ligger de på ungefär i totalkostnad då mina offerter har landat på runt 110- 115 000:- efter rot och sedan kan man ju plocka på med FLM, tankar, uppgraderade maskiner etc.

/Christer
Skrivet av: PH73
« skrivet: 30 december 2013, 19:09:08 »

Lite prisuppdateringar:

Alla Offerter innehåller samma typ av arbete:
- Installation av VP i nuvarande tvättstuga
- Byte av kallvattenledning från vattenmätare till VP
- Omkoppling av retur från gammal hetvattenradiator
- Demontering och bortforsling av Oljepanna och Oljetank
- Installation radiator i gamla pannrummet

Bosch Compress 3500 7kW: Xkr = Ref
180m borrning
6års garanti

CTC Ecoheat 400 8kW: Ref +9000kr
180m borrning
10års trygghetsgaranti

IVT PremiumLine HQ C8kW: Ref +6000kr
150m borrning
6år garanti på hela VP
10år garanti på kompressor

IVT PremiumLine HQ C10kW inkl ca100l arbetstank: Ref +21000kr
180m borrning
6år garanti på hela VP
10år garanti på kompressor

IVT GreenLine HA C7kW: Ref -4000kr
150m borrning
6år garanti på hela VP
10år garanti på kompressor

NIBE F1245 8kW: Inväntar Offert

NIBE F1245 10kW: Inväntar Offert

NIBE F1255 4-16kW: Inväntar Offert

Thermia Diplomat Optimum G3 8kW: Ref +19000kr
180m borrning
3års garanti på hela VP
14års trygghetsgaranti

Thermia Diplomat Optimum G3 10kW exkl arbetstank: Ref +22000kr
180m borrning
3års garanti på hela VP
14års trygghetsgaranti

Viessman Vitocal 343G-10kW (osäker på arbetstank): Ref +27000kr
Exklusive demontering och bortforsling av oljepanna och oljetank
180m borrning
6års Trygghetsförsäkring

Daikin Evolution 3-12kW (osäker på arbetstank): Ref +27000kr
Exklusive demontering och bortforsling av oljepanna och oljetank
180m borrning
6års Trygghetsförsäkring

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 december 2013, 18:35:51 »

Termostater på raddarna samt källaren på en egen slinga borde gå att köra tillsammans med poolen på sommaren  Sc:,h
Skrivet av: PH73
« skrivet: 30 december 2013, 18:34:16 »

Det är en utomhuspool som bara ska värmas perioden 1a maj - sista september.
Tanken är att vp ska få stå för grundvärme och under dåliga dagar sedan får också avlastning av en vanlig solpanel i plast. Vi vill ha runt 26grader så då räknar jag med att den inte ska behöva gå så jättemycket.

Visst, poolstyrning, annan poolcentral och väremväxlare går på en liten slant (10-15kkr har jag uppskattat det till), det är ungefär vad en separate luft/vattenpump för pool ligger på.

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2013, 18:23:57 »

Skall du värma poolen året runt, eller bara sommartid?
Vi har pool som vi värmer sommartid, och poolsäsongen och husets uppvärmningssäsong avlöser varann rätt perfekt, så egentligen behöver man inga automatventiler, bara att lägga om till pool på värmen och låta en termostat styra kompressorn.
Med värmebehov i källaren blir det mer komplicerat, och rätt dyrt med styrning och poolvärmeväxlare, nästan frågan om det inte är bättre med en poolvärmepump...
Skrivet av: PH73
« skrivet: 30 december 2013, 17:07:58 »

#Churchill, Kan till viss del hålla med om COP biten, men detta bör väl samtidigit bli bättre om en 10kW kompletteras med arbetstank

#Froskog, Följer din tråd för att få mer input, skiljer dock lite i storlek på våra kåkar men all input är till hjälp

#Rickard, Tanken har slagit mig (har fått den rekommenationen även på sista offerterna)

Går ju även i poolvärmingstankar via VP'n

Har spanat in NIBE's och IVT's anslutningschema för poolstyrning: Detta gör att intresset för arbetstank blir mer intressant.
Man delar ju framledningen till radiatorer och pool med en växelventil som hanteras av poolstyrningen. I samband med det rekommenderar man en extern cp på radiatorkreten och brygga radiatorreturen tillbaka precis framför externa cp'n med en backventil alternativt arbetstank. Detta för att bibehålla cirkulationen över radiatorerna.

Hur viktigt är det att behålla cirkulationen på radiatorvattnet?
Är det OK att vattnet i radiatorkretsen tillfälligt står stilla under tiden den integrerade cp'n driver poolvärmningen?

För bibehållen radiatorcirkulation och "sommarvärming" av källare då poolvärming körs är ju arbetstank på radiatorsidan ett jättebra komplement.
Då är ju frågan hur stor arbetstank man BÖR ha, räcker det med ca100l eller ska det vara 200l eller ända upp till 300l?
Detta oavsett om an skulle välja 8, 10 eller frekvensstyrd vp?


Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 december 2013, 07:37:31 »

Med tanke på att du har källare skulle du kanske sätta in en arbetstank, då kan du värma källaren även när resten av huset inte har något värmebehov utan att få extremt många start och stopp, och du kan då även utan risk för otrevliga överraskningar välja en 10 kW värmepump.
Om jag hade en källarkåk där jag ville ha källaren varm och skön året runt skulle i vart fall jag sätta in en arbetstank, eller accpetera att värma källaren med elradiatorer på sommarn.
Skrivet av: froskog
« skrivet: 29 december 2013, 13:14:40 »

Hmm jag har samma problem att avgöra märke och pumpstorlek, 8 eller 10kw!?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54375.0

/Christer
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 29 december 2013, 11:26:22 »

Jag skulle gå för en 8 kW utan att tveka. Men kompletera systemet med två aerotemprar,
En 10 kW pump vid 60 grader ger lika mycket som en 8 kW pump vid 35 grader men du får ett COP på 1,5 på 10 kW och 4,5 på 8 kW pumpen.
Det är systemet som behöver åtgärdas inte en större pump det bara fördärvar kalkylen.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 28 december 2013, 22:32:58 »

Då behagade oljepannan till att stanna igen då :( Skit i "förgasaren" igen, så ny rengöring av brännare och fotocell så vi får väl se om den funkar till nästa helg.

Kanske dags att tidigarelägga bvp-bytet nu :) fortfarande inte fått in alla offerter än, och inte mycket klokare på om vi ska ta 8, 10 eller frekvensstyry :)
Skrivet av: PH73
« skrivet: 22 december 2013, 13:45:17 »

Ordningen återställd.

Skit i förgasaren så att säga, snart har vi duschvatten och värmen åter :)
Skrivet av: PH73
« skrivet: 22 december 2013, 12:36:19 »

HAHA eller FAAN, har inte bestämt mig för om jag ska skratta eller gråta.

Är det inte lite typiskt att saker blir lite skakiga när man börjar fundera på att byta grejerna.

Nu kör vi Elpatron på Oljepannan, vaknade till ett svalt hus och 20grader i varmvattentanken och en oljebrännare som löst ut, löser så fort man tryckt in återställningsknappen.

Önskar att Tomten kommer med en komplett bergvärmeinstallation i julklapp :)

Får se om min röris vill tjäna någon krona en söndag eller om vi får vänta till imorgon.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 december 2013, 13:20:05 »

För bästa besparing gör något åt värmesystemet för att undvika över 50 grader i framledning.  Höga temperaturer dödar kompressorerna Spelar ingen roll att de "klarar 65 grader och 70 med elpatron" det dödar kompressorn såsom cigarettrökning dödar människan....
Om man har ett radsystem som klarar sig med tex 60 graders framledning har man nog fortfarande flera timmar vv produktion än man har värme produktion över 50 grader fast visst kan man hålla nere tempen ska man naturligtvis göra det. Tycker du man ska göra vv med elpatron ? Varför skulle höga temperaturer vara så farligt vad är det som går sönder och vad beror det på  Sc:,h
Skrivet av: PH73
« skrivet: 20 december 2013, 09:27:37 »

Jag menar naturligtvis maxeffekt på 11kW

I 8kW alternativet har jag inte sagt att elspets försvinner genom att byta radiatorer, resultatet skulle bli betydligt jämnare värme över hela året, ett minskat behov av kompletteringsvärme genom elning i braskamin och en mindre del elspets för att täcka upp för de kallaste dagarna.
Är allt detta värt ca 66500kr ökad investering idag?

10kW tar bort elspetens, jag klarar mig med myselda i braskaminen då det är som kallast och jag kan i lugn och ro planera för radiatorbyte till senare tillfälle.
Detta till endast ca 15000kr ökad investering idag.

Oavsett vad jag väljer ovan så tillkommer ytterliggare kostnad nästa år för dränering av kåken, så det är här skon klämmer lite. ;-)

Och att huset "drar" 2kubik olja och 4kubik ved idag kanske är en olycklig formulering i början av tråden. Det är vad vi nyttjar idag, för att pressa ned oljeförbrukningen så gott vi kan. Vi har det inte speciellt varmt i kåken när det är kallt ute. Skulle vi vilja ha en jämnare värme över hela vintersäsongen är inte dom siffrorna användbara. Mer som riktlinje för här är vår nedre tolererade gräns för uppvärmningen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 december 2013, 09:01:05 »

Då vårt behov av toppeffekt är runt 11000kW
Att gå på en 8kW vp:
Utan att byta radiatorer så måste vi fortsätta elda braskamin eller skjuta till mer spetsel. (båda kompletteringarna är oönskade)
För att minska elspets och eldande bör vi byta alla 15 radiatorer i huset.
Detta ökar investeringen på istallationen med ca 60000kr efter ROT.
Förstår inte första meningen. Är behovet av extra värme 11000 kWh/år eller är det en max effektbehov 11 kW?

Jag har lite svårt att se varför byte av radiatorer skulle eliminerar behovet av tillsatsel. Lägre framledningstemperatur minskar pumpens elförbrukning men gör inga underverk med effekten. Då är det bättre att borra djupare och få högre köldbärartemperatur.

Sen skulle jag vilja hävda att en 8 kW pump skulle fungera bättre än en 10 kW pump om radiatorerna kräver så hög framledningstemperatur när det är kallt ute att det är på gränsen till vad en värmepump klarar. Anledningen är att 8 kW pumpen kommer att behöva tillsatsel som värmer de sista graderna. Om flödet genom pumpen är sådant att en kW höjer temperaturen en grad kommer pumpen på 8 kW plus 3 kW tillsatseffekt att ge en lägre arbetstemperatur än en kraftigare pump där pumpen står för hela temperaturhöjningen. Det är enligt mitt sätt att se det pumpen på 10 kW som i första hand skulle kräva byte av radiatorerna. 

Huset har en uppvärmd källare. Det betyder att värmebehovet blir mer utjämnat under året jämfört med ett hus där all uppvärmd yta är över mark. När temperaturen sjunker ökar inte värmeförlusterna från källaren lika snabbt. I gengäld drar källaren mer värme den varma årstiden.

Man ska inte drabbas av elspetsnoja. Jag hade det i början när jag upptäckte att min pump blev lite för klen. Den skulle klara -7 utan tillsatsel om jag minns rätt men det blev ca -3. Trots det kostar ökar inte uppvärmningskostnaden med mer än högst 600 kr/år jämfört med en pump på 100 % effekttäckning.

Huset drar idag 2 m3 olja/år plus 4 m3 ved. Räknar man med 1300 kWh/m3 travad ved blir det högst 25000 kWh/år. I och med att källaren är uppvärmd kommer en stor del av pannans förluster att nyttiggöras. 10 kW verkar att ta i.   
Skrivet av: PH73
« skrivet: 20 december 2013, 08:40:02 »

Ja jag tror att jag ändå är mer åt 10kW hållet, känns tryggare.

Kanske skulle byta ämnesrad på tråden till följande två:
Vilken pump har bästa poolkopplingen för uppvärmning.
Vilken pump har bästa fjärrstyrningen via webben.

För oavsett vad vi väljer så kommer vi få jämnare värme med eller utan braskamin och elspets än vad vi haridag.
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 20 december 2013, 06:55:34 »

Jaa du, mycket att fundera på blir det.
Vi hade lite lättare, Vi fick in 2 offerter (frågade 3) båda med 8kW pump och 200m borrhål, priset var i stort sett det samma. Vi kan inte bygga ut något alls för tomten är för liten, det vi kommer att göra till sommaren är att ansluta garaget på något sätt, men det ska klaras med 8kW.

Hade jag varit dig, så hade jag tagit 10kW med +15.000 ;) men samtidigt så skulle jag inte lyssna på mig, för jag kan för lite.
Lycka till tummenupp

Edit:
Nu hittade jag:
Hade läst om oljud från Thermia Optimum G3 10kW, så den hade jag nog helst inte köpt.
Läs sista sidorna i den här tråden:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49386.105
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 23:36:41 »

Låter fantastiskt :)

Rätt eller fel resonerat från min sida.

Då vårt behov av toppeffekt är runt 11000kW
Att gå på en 8kW vp:
Utan att byta radiatorer så måste vi fortsätta elda braskamin eller skjuta till mer spetsel. (båda kompletteringarna är oönskade)
För att minska elspets och eldande bör vi byta alla 15 radiatorer i huset.
Detta ökar investeringen på istallationen med ca 60000kr efter ROT.

Att gå på en 10kW vp:
Bibehålla befintliga radiatorer iaf för stunden, öka borrdjup och komplettera med volymtank, detta minskar eldning i braskamin och tar i princip bort hela elspetsen
Detta ökar investeringen på installationen med ca 15000kr efter ROT i förhållande till initial offert på 8kW vp

15000 eller 60000... tja vågskålen talar ju redan här emot att gå på 8kW alternativet även om själva slutraden på årsräkningen kanske inte blir samma besparing på 10kW, men så jäkla mycket tror jag inte driften av en 10kW skulle landa på mot vad vi eventuellt måste skjuta till i elspets på en 8kW

Skulle jag sedan få för mig att värma garaget eller altanen via vp, så spricker kalkylerna helt med en 8kW.

Idag har vi en "hobbypool" i trädgården, denna funderar vi på att ersätta med en permanent pool ca 3x7m och 1,5m djup (ca32kbm) som jag också funderar på att värma via vp under perioden maj-sept.
Denna plan skulle behöva ytterliggare borrning mot vad 8kW är räknade på idag (ca 6500kr för borrning), men skulle klaras av utan extra borrning för 10kW.

Så nu pratar vi 8kW (+ 66500kr ökad investering) eller 10kW (+ 15 000kr ökad investering)

Många stenar är det att vrida, vända och titta på för att hitta rätt i denna djungel :)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 19 december 2013, 23:14:20 »

Visst låter det för otroligt för att vara sant. :) Är övertygad att vi också kommer få en jämnare värme I huset efter installation. Rädslan är väl att stå med en för liten anläggning när vi väl vrider upp flödet när kylan kryper på och att vi tvingas tillbaka till samma braskaminseldande igen för comfort.

Var det länge sedan ni gjorde installationen? Är lite nyfiken på vad din elspets drar sig mot för nivåer framöver

Det är faktiskt svårt att tro att det jag ser är sant, normalt så tar 8kW pumpen i snitt 1,4kW per timme och det räcker för att värme hela huset (den tar strax över 2kW när den går).

Vi startade pumpen för första gången den 28e november så den är bara 3 veckor gammal, men den har fått jobba en hel del ändå. Som kallast har vi haft -25 i några dagar i rad, den klarade det utan tillsatts tummenupp

Påminn mig så får du veta om det går någon ström framöver.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 23:01:06 »

Jag *tror* att dom drog ROT från det priset sen :)
Jag kan berätta att i vårt hus som hade direkt el så har den totala el förbrukningen gått ner med ca 50% och då har jag satt in ett av de gamla elementen i garaget. Nu är det såklart en skev jämförelse då vi har för lite data att jämföra med, men det ser onekligen bra ut :)
Sitter nu i kväll och funderar på hur det är möjligt, vi bytte ut 13st el-element på 1.3kW / st + 3kW varmvattenberedare mot en bergvärme anläggning som ska ge 7,5kW (avgiven effekt), antar att det är på max varvtal på cirkpumpen, vår kör på 55-60%, hur kan energin räcka? Vi har minst lika varmt som förr, men mycket jämnare temp runt om i huset nu. Kanske ingen ide att fundera på det, blir bara snurrig i huvudet.

Visst låter det för otroligt för att vara sant. :) Är övertygad att vi också kommer få en jämnare värme I huset efter installation. Rädslan är väl att stå med en för liten anläggning när vi väl vrider upp flödet när kylan kryper på och att vi tvingas tillbaka till samma braskaminseldande igen för comfort.

Var det länge sedan ni gjorde installationen? Är lite nyfiken på vad din elspets drar sig mot för nivåer framöver


Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 19 december 2013, 22:43:25 »

Tja, jag har fått pris en bit under 300kr/m efter rot inkl allt så det är inte så farligt tycker jag.

Det känns ändå som att basen på det jag vill bygga nu börjar sätta sig, något som på papper ser ut att bli hållbart, utvecklingsbart och bättre ekonomi mot att elda olja för kråkorna. Såvida magkänslan inte är helt skev ;)

Jag *tror* att dom drog ROT från det priset sen :)
Jag kan berätta att i vårt hus som hade direkt el så har den totala el förbrukningen gått ner med ca 50% och då har jag satt in ett av de gamla elementen i garaget. Nu är det såklart en skev jämförelse då vi har för lite data att jämföra med, men det ser onekligen bra ut :)
Sitter nu i kväll och funderar på hur det är möjligt, vi bytte ut 13st el-element på 1.3kW / st + 3kW varmvattenberedare mot en bergvärme anläggning som ska ge 7,5kW (avgiven effekt), antar att det är på max varvtal på cirkpumpen, vår kör på 55-60%, hur kan energin räcka? Vi har minst lika varmt som förr, men mycket jämnare temp runt om i huset nu. Kanske ingen ide att fundera på det, blir bara snurrig i huvudet.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 22:09:33 »

Jag betalade 687:- per meter i jord och 312:- per meter i berg för 3 veckor sedan, inkl allt.

Tja, jag har fått pris en bit under 300kr/m efter rot inkl allt så det är inte så farligt tycker jag.

Det känns ändå som att basen på det jag vill bygga nu börjar sätta sig, något som på papper ser ut att bli hållbart, utvecklingsbart och bättre ekonomi mot att elda olja för kråkorna. Såvida magkänslan inte är helt skev ;)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 19 december 2013, 21:47:07 »

Kostnaden för extra meter borrhål måste väl ändå vara mindre än 650 kr? Tycker mig ha sett prisuppgifter på runt 300 kr/m för inte så länge sedan.

Jag betalade 687:- per meter i jord och 312:- per meter i berg för 3 veckor sedan, inkl allt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 december 2013, 21:42:49 »

Antalet drifttimmar under den varmare delen av året är inte så många. För min pump står december tom februari, tre månader, för mer än halva antalet kompressortimmar per år. Det gör inte så mycket att on/off pumpen fungerar lite sämre när det är varmt ute.

.  räkna 650 kr metern för borrningen.  inkl. sprit o kollektor. 35-40000 dyrare för 1255 än 1245.
Kostnaden för extra meter borrhål måste väl ändå vara mindre än 650 kr? Tycker mig ha sett prisuppgifter på runt 300 kr/m för inte så länge sedan.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 20:02:31 »

Nu vart det äntligen lite fart på tråden :) mottages tacksamt.

Pratade med en av de första installatörerna tidigare idag, frågade hur han egentligen hade räknat för dimensionering av vp för vårt hus och det var mycket baserat på vår låga förbrukning av olja och kompletteringsvärmning i braskamin. Vi skulle nog klara oss på det egentligen, såvida vi inte kommer på att vi vill göra något större som att bygga ut eller värma garage eller altan etc och att fortsätta kompletteringsvärma som vi gör i braskaminen.

Samtidigt så lyssnade han den här gången till mitt resonemang kring hur vi faktiskt vill att det ska fungera för oss, att vi i förhållande till nu vill "kräma på" med mer värme och ha det varmt och gott dygnet runt. Samt braskaminen mer används till myskvällar eller om det blir riktigt rått väder ute och man vill ha det där lilla extra.

Slutade med att vi kom upp på 10kW + volymtank och extra 30m borrning för att täcka det till ca 15 000kr mellanskillnad.

Sedan är ju frågan om en 1255 under årets varmaste årstid ändå inte går bättre med sin varvtalsstyrning än vad en 10kW gör som ska gå för fullt vid kortare tillfällen?
Skrivet av: Maba
« skrivet: 19 december 2013, 19:39:59 »

Har fått offert på en 1245 10 kW + 100 l volymtank. Den är 2000:- billigare än en 1255... 200 m hål på båda.
Så inte är det några 50 kSEK som skiljer.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2013, 17:46:07 »

Det behövs inte djupare hål till en 1255 än en 1245 som är dimensionerad för nära 100% effektäckning varför skulle det behövas  Sc:,h Jag tror inte heller det lönar sig med en 1255 om man kan ha en 1245 utan extra tanklösning istället. Behöver man ha arbetstank då brukar priset dra iväg på nått sätt fast tank kan ju behövas även till en inverter.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 december 2013, 17:37:49 »

För bästa besparing gör något åt värmesystemet för att undvika över 50 grader i framledning.  Höga temperaturer dödar kompressorerna Spelar ingen roll att de "klarar 65 grader och 70 med elpatron" det dödar kompressorn såsom cigarettrökning dödar människan.... 
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 december 2013, 17:35:29 »

1255 kräver djupare borrhål. Nu har jag bara programmet för 1250 i min dator men den säger 35 meter ytterligare beräknat på 3,5 m3 olja. Besparingen på 1250 framför 1245 blir knappt 350 kwh.
Nu är det inte riktigt rättvist, eftersom  1250 inte har  aklassade cirkpumpar vilket 1245 har och omvänd varmvattenladdning. Men säg att du dubblar det och då blir det runt 7-800 kwh per år i mer besparing.  Pumpen är runt 15000 kr dyrare då kollade jag prislistan på nibe.  räkna 650 kr metern för borrningen.  inkl. sprit o kollektor. 35-40000 dyrare för 1255 än 1245.
1255:ans cirkpump till brinen går  alltid, men så gör ej 1250, så den besparingen blir väl inte jättehög heller.
 

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2013, 15:09:22 »

Pris skillnaden mellan 1245 och 1255 är inte så stor och borrhål lär behövas till båda så 50000 kr ska det inte skilja.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 19 december 2013, 14:36:12 »

Hej!
Efter att ha jobbat som försäljare i 10 år av värmepumpar, så även 1250/1245 så vill jag varmt rekommendera dig 1245. 1255  är ganska onödig du sparar aldrig in de minst 50000 kr extra som  den kostar i merkostnad både gällande maskin och borrhål.  Ta gärna en titt på ecoheat. Nu har jag varit ifrån  försäljning i 1,5 år och vet att det kommit nya produkter från ctc som är ännu bättre än  ´de gamla ecoheaterna.
Jag tycker du kan titta på en storlek större eftersom du trots allt  har 200 kvm. Så småningom kommer det kanske ett uterum etc. det är alltid lättare att  anpassa en för stor kostym än en för liten.
Lägg de pengar du får över jämfört med 1255 på en eller två fläktkonvektorer i huset istället för att få ner framledningen så har du bättre copvärde  också .
Lycka till. Vill du ha en energikalkyl så hör av dig, 
Mvh Eva
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 december 2013, 14:29:11 »

Bra stategi!
Jag började oxå med värmepumpen, snabbaste ändringen, och sparade pengar till isoleringarna.
Trixet var väl att beräkna borrhål och VPstorlek med hänsyn till isoleringarna, men min röris klarade det mkt bra tycker jag.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 13:53:32 »

Fönster ska ju också få sig en översyn I framtiden, självklart :) och dessutom enklare att hantera än panna och radiatorer som man helst vill röra så få tillfällen som möjligt.

Men det är nu jag vill byta pannan inte sen, för då hinner den säkert må så dåligt att den behöver en helrenovering I sig :)

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 december 2013, 13:20:56 »

Jag isolerade
-Vinden
-insidan. Rum för rum. Tog ett par år på mig.
-Sen satte jag in en tredje glasruta i alla fönster. Energiglas.

Kunde sänka framledning från kurva 11 och eltillskott till kurva 6, ingen tillskotts el. Dvs från 65 °C till 45 °C vid DUT -20
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 13:02:30 »

Bortsett från grunden som isoleras I vår och vinden som redan är tilläggsisolerad, vad tycker du jag mer ska isolera iom att jag har majoritet tegelvägg runt kåken? ;)

När vi byter till bergvärme så kommer vi (om vi inte byter radiatorer) iaf att fixa till dom gamla termostaterna, vet att några är riktgit sunkiga, och justera om allt till fördel för det nya systemet.

Därefter får vi se hur inkörningsperioden blir och planera fortsatta arbeten utifrån de resultat vi samlar in för att få allt så bra det går att få det.

Beräkningar pekar på ett behov runt 11000kW med nuvarande radiatorer, det gör mig lite fundersam över att de första installatörerna kom med 8kW pumpar. Vilket jag då tolkat till att det skulle gå åt mycket elspets för att komma upp till den temperature vi verkligen vill ha, som vi idag egentligen inte kör på pga snålhet då oljan kostar som den gör.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2013, 12:51:07 »

Frågan är egentligen behövs det över 65 grader har du termostater som stryper onödigt högt delta över radiatorerna det kan gå att sänka lite med befintliga grejer + isolering.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 19 december 2013, 12:42:49 »

Jag är ju helt övertygad att jag kör ut en bra bit över 65gradigt vatten när det är riktigt kallt ute. Men som sagt, får ha bättre koll den här vintern.
Oavsett hur vi gör med byte av radiatorer så kommer vi få en automation för värmen vilket är ett helt manuellt jobb idag.

Att första åren inte blir riktigt den förväntade bersparingen kan vi nog ta för att sedan ut radiatorerna vid ett eller två tillfällen längre fram.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2013, 11:53:45 »

Räcker 55 vid dut så blir det inte många dagar med höga temperaturer förutom vid vv beredning.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 19 december 2013, 10:18:16 »

55 grader är ninget problem men det kostar att köra så höga temperaturer från en värmepump. De ger mycket bättre effekt och ekonomi vid lägre temperaturer.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 18 december 2013, 21:54:05 »

Blir som sagt att ha lite bättre koll på historiken nu när kylan börjar krypa på. Sen framåt vårkanten blir det att köra en kompletteringsrunda med alla offerter innan vi tar ett beslut om tillverkare. Lite sugen är man dock på de varvtalsstyrda alternativen även om de drar iväg lite i pris :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2013, 21:47:46 »

55 grader är ju inga problem tex en Nibe 1245 fixar 65 grader enbart med kompressorn 70 grader med hjälp av elpatron men returen får inte vara högre än 58 grader. Isolerar du källaren bör värmebehovet sjunka det hoppas i alla fall jag för jag planerar också en dränering samt isolering av källare.
Skrivet av: PH73
« skrivet: 18 december 2013, 21:33:34 »

Vi har tilläggsisolerat vinden, i övrigt så är det 2glas fönster och självdrag i huset. Ytterväggarna består i huvdsak av tegel med panel mellan fönster
Grunden kommer ju som sagt få isodränskivor när vi gör om den vilket borgar för bättre komfort i källaren,

Ärligt talat så har vi varit väldigt bortskämda med att allt har fungerat så bra, man har inte brytt sig om vad pannan har kört ut i värme när det varit som kallast. Vet att vi iaf har gått över 55grader, det är väl först nu när man sitter med detta som man tittar närmare på tempgivaren för framledningen :)

Än så länge har ju inte Kung Bore fått grepp om Småland och jag har ju kommande vintern för att få bättre koll :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2013, 21:22:05 »

Vilken framledning har du som max i dag ? framledningen kommer ev sjunka något efter isolering av grunden.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 18 december 2013, 21:12:47 »

God jul!
Har du undersökt om tilläggsisolering kan ersätta radiatorbyten? För mig funkade det bra.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!