Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus E11 som har lagt av. HJÄÄLP :-)  (läst 2521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Min bergvärmepump har lagt av, eller den funkar iaf inte just nu..;-)
Jag är helt novis på detta och har läst på hela kvällen utan att hitta något som hjälper.

Displayen är helt svart, vi har ingen värme i elementen eller varmvatten.

I manualen stÃ¥r det att man vid svart display ska kolla säkringarna men dom är inte trasiga (vad jag kan se) och även de reglage  som gÃ¥r under namnet Ã¥terställning motorskydd, Ã¥terställning automatsäkring värmepump och Ã¥terställning elkasett verkar vara i rätt läge (det finns en panel med ett reglage längst till vänster som verkar vara nÃ¥gon typ av on/off och sen sitter det säkringar och bÃ¥da dessa är uppÃ¥t (dom sitter 3 och 3) och det tolkar jag som rätt sÃ¥ lÃ¥ngt jag kan se.

Propparna som sitter i proppskåpet är 20A men dom ser inte ut att vara trasiga och jag har inga nya att testa med heller för vad jag kan dom vara trasiga utan att den där lilla brickan på proppen ramlar av?

All annan el i det rummet funkar men det behöver iofs inte höra ihop med detta.

Hm, vad kan det vara för strul? Den är från 2004. Hur lång livslängd brukar det vara?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT Plus E11 som har lagt av....trasig, kaputt?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2014, 08:22:08 »
I och med att ingenting fungerar verkar det troligt att elförsörjningen till kretskortet har havererat. Det kan vara en säkring som har gÃ¥tt, en kondensator som har havererat. Det är rätt sällan elektroniken ställer till problem, det är vanligare att det är mekaniken som krÃ¥nglar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HT Plus E11 som har lagt av....trasig, kaputt?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2014, 08:54:46 »
Hej!
Prova att byta ut propparna i elskåpet, ibland lossnar inte brickan i mitten när de går.
Funkar allt annat i hela huset?
Om en fas på huvudsäkringarna går så kan en hel del i huset fortfarande funka, det är typ bara svart i en del av källaren och att tvättmaskin inte funkar eller nått sånt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

gäst72

  • Gäst
gäst72
SV: IVT Greenline HT Plus E11 som har lagt av. HJÄÄLP :-)
« Svar #3 skrivet: 15 november 2014, 09:13:19 »
Om du inte har 20ampere proppar hemma så pröva med 16ampere, de kanske håller?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: IVT Greenline HT Plus E11 som har lagt av. HJÄÄLP :-)
« Svar #4 skrivet: 15 november 2014, 12:01:02 »
Funkar all annan el i hela huset?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!