Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!  (läst 4378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« skrivet: 09 november 2006, 21:59:46 »
Installerade en ny E9DKE för ca en månad sedan.

Den har gått riktigt och frostat av med jämna mellanrum när det varit kallt ute.

Men i dag tyckte jag att det var lite dålig fart på fläkten och blev för lite värme från den.

Gick ut och tittade på pumpen, och till min förvåning är den helt full med is över hela kondensorn.

Inte en millimeter av kondensorn var fri från is! Dock fanns det ingen is i tråget, vilket ju verkar bra.

Jag har en värmekabel monterad i tråget men har ej kopplat in den.

Fick rådet att montera kabeln men avvakta med inkopplingen, då tydligen inte alla pumpar behöver trågvärme.

Men hur sjutton kan det bli en så massiv is-kaka på så kort tid? Det var ett under att det kom någon värme alls ur den!

Vi har haft ca 3-4 grader hela dagen, men nu under kvällen blev det dimmigt ute och temperaturen föll snabbt till någon minusgrad.

Men avfrostningen skall väl fungera även om det blir väderomslag och lite dimma ute, eller?

Någon som vet om detta fenomen? Normalt eller läge för reklamation?


Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 22:24:57 »
Bilden är tagen ca 45 minuter efter att jag kört full kyla i en timme för att frosta av kondensorn.
Kondensorn var garanterat helt fri ifrån is när jag slog över till värme igen.

Och nu 45 minuter senare ser den ut såhär....

Vad är fel?

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 22:48:20 »
Avfrostningen är blockerad i 60 minuter efter start enligt servicemanualen. Om detta räknas från spänningstillslag eller från start av värmeläge vet jag inte.

Om blockeringen gör att det bildas en riktigt tjock iskaka så kanske den inte kan smältas av en normal avfrostning, som tar slut efter högst 10 minuter. Elektroniken kanske även uppfattar den som avfrostad när iskakan släppt från lamellerna och bara hänger i trådnätet där den storppar lufttillförseln. I ett sådant läge skulle det kunna uppstå en situation där normal drift med avfrostningar när de behövs och iskakan inte har byggts upp till osmältbar tjocklek har svårt att komma igång.

Jag har ett svagt minne av att här var en diskussion förra vintern om att is fastnade i trådnätet och det nämndes möjligheten att ta bort detta. Det ger ju verkligen bara ett minimalt skydd mot att flänsarna deformeras.


Min förra maskin slutade att avfrosta när den blev kass, om det var brist på R22 eller sliten kompressor vet jag inte. Det kanske är så att avfrostningsproblemet är första tecknet på att kompressorn håller på att ge upp och att F91 eller H16 är nära förestående...
« Senast ändrad: 09 november 2006, 22:58:20 av Marta »

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #3 skrivet: 09 november 2006, 23:06:03 »
Marta!

Tack för ditt svar, även om det inte precis gör mig glad :-(

Isen har aldrig nått ända ut till nätet, så det kan inte vara orsaken.

Grejen är att det är inte någon massiv is-kaka, utan det liknar snö mera till konsistensen.

Ett visst luftgenomsläpp har det men tätnar mer och mer.

Efter bilden har den frostat av en gång, men den lyckades inte få bort isen då.

Endast en antydan till mörkare partier syntes vid avfrostningen, och så fort den startade upp igen så byggde det på mer is igen.

Vi har i och för sig rätt dimmigt är just nu, men det måste väl pumpen klara av tycker jag.

Skall jag stänga av den eller låta den gå tycker du?




Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #4 skrivet: 09 november 2006, 23:19:04 »
Det är väl bara att låta den gå, är det något problem kommer det inte att försvinna av sig själv. Lika bra att det får ge sig till känna med en gång. Så skulle jag gjortom det var min.

Frostade den av hela 10-minutersperioden? Är det is som har riktig kontakt med flänsarna? Min förra maskin fick iskaka som låg utanpå flänsarna fast att den inte hade något metallnät. Kakan hängde bara fast i några få punkter. Speciellt kring kanterna hade den svårt att töa bort. Så var det även det året när den fungerade OK, men större delen töade. Här är ofta dimmigt där jag bor, så det blir lätt isbildning.

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #5 skrivet: 09 november 2006, 23:35:19 »
Hej igen Marta...

Jo, den frostade av hela 10-minutersperioden.

Jag kunde se några begynnande mörka fläckar på isen, så den var på rätt väg men orkade inte få bort hela istäcket.

Det skumma är att det är ingen kompakt-is, utan snarare liknar det snö!

Ingen is i tråget, bara kondensorn som är igensmockad.

Nu hör jag att den stannade för avfrostning igen... Men jag tror inte att det blir någon skillnad denna gången heller.

Undrar varför är programmet för avfrostningen är tidsbegränsat?

Det hade väl varit bättre om dom verkliga temperaturerna styrde avfrostningen istället för tiden.

Jag gick en sväng här i området och kollade mina grannarnas pumpar.

En Mitsubishi och en Sharp, ingen av dom hade en gnutta frost fast dom gick för fullt.

Jag börjar bli rätt skeptisk mot Panasonic E9DKE. Visserligen var den rätt billig, men den borde ju fungera bättre.

Kan det vara någon skillnad på programvaran i Panasonic-pumparna beroende varifrån man köper dom?


Utloggad 9K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #6 skrivet: 09 november 2006, 23:36:27 »
Kolla så att du inte har skadat frost sensorn(vitt plastskydd framför) precis under locket ungefär där jag har ritat den runda röda ringen.

Daikin EKHBH007A6W1+ERYQ007A+EKSWW300V3

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #7 skrivet: 09 november 2006, 23:48:24 »
9K!

Tack för tipset!

Vad jag kan se så är det inga skador på den.

Den kan ju vara defekt elektriskt sett, men inga yttre synliga defekter.

Dessutom avfrostar ju faktiskt pumpen, eller rättare sagt, den försöker att avfrosta men hinner inte färdigt...

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #8 skrivet: 10 november 2006, 08:22:29 »
Vad har du för utomhustemp då den börjar se ut så där??
På min HE9 har jag inte sett frost och is på då jag varit ut och kikat vid några tillfällen då vi haft från nollan till ca -5 grader?
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

gano

  • Gäst
gano
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #9 skrivet: 10 november 2006, 11:55:23 »
Brist på kylmedia kan ju också vara en förklaring. Du kan ha läckage vid någon rörkoppling. Försök att tina upp maskinens utedel genom att köra AC en stund. Starta sedan försiktigt värmedrift med lågt värde på fjärren så att du inte ger den för mycket att göra till att börja med, då kan den frosta igen. Ger den värme ?

MVH/Gano

Utloggad Fazer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lerum (Strax utanför Göteborg)
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 2st. E9DKE-3 i ett ca. 130kvm enplans tegelhus
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #10 skrivet: 10 november 2006, 14:56:02 »
BJK!

Utetemp vid fotograferingen på kvällen var ca 1-2 minus.
Men jag märkte att pumpen gav dålig effekt redan tidigare under dagen, och då var det ca 5 plus ute.

Jag har också varit ute med jämna mellanrum och tittat efter is, framför allt i tråget eftersom jag ej kopplat in värmekabeln ännu. Jag hoppas att slippa koppla på trågvärmaren för ett bättre COP-värde.


Gano!

Jag tror inte att köldmedia saknas. Pumpen är så ny (1 månad), dessutom har jag Loctite i ventilhattarna. Isåfall är det fråga om en jätteläcka någonstans, och det borde ju visa sig klart och tydligt snarast.

Efter att jag kört full kyla under någon timma slog jag över till värme igen, och då gick den som vanligt i ca 45 minuter innan det frös till "snö" på kondensorn igen. Det var då jag tog bilden.


Update!

Var ute i morse och tittade till pumpen igen, och nu ser allt helt normalt ut. Ingen frost eller is någonstans och den ger go värme precis som vanligt. Utetemp ca 3 plus.

Min misstanke är den dimma som igår drabbade oss i Göteborgstrakten i samband med ett snabbt temperaturfall.
Tempen sjönk från 4-7 plus till 1-2 minus på bara någon timma, så det var rejäl "tjocka" ute hela kvällen.

Men det som förbryllar mig är att grannarnas Mitsubishi & Sharp pumpar knallade på som vanligt.

Man undrar om det kan vara sådana här omständigheter som skapar H 16 felet? Det kan ju inte vara nyttigt för komprssorn att jobba under dessa omständigheter, eller?
Var det inte liknande väder i Stockholmstrakten när alla H 16 fel dök upp?

Jag tyckte att kompressorn gick ganska hårt när jag körde igång värmen igen.
Detta strax efter min påtvingade avfrostning med full kyldrift under någon timma.
Kondensorn var helt frostfri när jag slog över till värmen igen.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #11 skrivet: 15 november 2006, 23:04:50 »
mistänker att det inte är brist, brukar synas genom att förångaren (inte kondensorn) fryser igen i stråk,detta eftersom man inte utnyttjar hela förångaren vid brist.
man brukar även märka att kompressorn varvar fullt utan att fläkten i innedelen blåser på fullfart.
 ditt fenomen beror sig troligen pÃ¥ väder eller avfrostningsproblem.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny E9DKE - Kondensorn redan full med is!
« Svar #12 skrivet: 16 november 2006, 07:20:17 »
Den frost man ser på bilden är inte onormal,låt pumpen jobba några dagar så att du ser om den bygger på mer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!