Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fighter 310p (fryser)  (läst 3283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cold like ice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
fighter 310p (fryser)
« skrivet: 16 mars 2009, 23:11:25 »
hej hoppas att jag kan få hjälp med mitt problem här. Byggde ett Älvsbyhus modell Torgrim i våras och har inte varit nöjd med klimatet i huset nu i vinter. När det är ca -2c - +7c ute så känns det dragigt och kallt inne trots detta så visar temp mätarna ca 21c men känns som 16c. provade också att hänga upp ballonger i taket och visst dom gungar på, Vad kan detta vara?? Har provat att lufta, ställa om värden, öppna/stänga tilluftventilerna, ställa om radiatorerna. men har inte lyckats att hitta nån bra lösning. El patronen kan man ställa klockan efter nästan extakt var tionde minut så slår denna in utan att man har använt nåt vatten. Jag vet att det är individuellt vad man ska ha för inställningar men vad är att rekomendera i min situation. och skulle nån vilja förklara lite mer vad "förskjutning värmekurva" & val värmekurva" igentligen "bestämmer"

Bor i Uddevalla bo yta ca 110m2 lite värde för min panna just nu precis när el patronen gÃ¥r in. alla element är fullt öppna!! 
1   49
2   36
3   00
4   06
5   05
6   09
7   02
8   46
9   ..
10   36
11   00
12   50
13   00
14   01
15   ..
16   ..
17   00
18   00
19   00
20   00
21   00
 
Tack på förhand
jonas
« Senast ändrad: 16 mars 2009, 23:15:57 av cold like ice »

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2009, 06:34:28 »
Nu är jag ingen expert men dem Fighter 310P som jag har (ingår i vårt fastighetsbestånd) är "kopplade" på två olika sätt.
1:Tar tilluft från uteluften ,i dessa lägenheter sitter det nya ventiler i ytterväggarna & vet folk klagat på drag vintertid från dessa.

2:Tar enbart luft från inomhusluften.:Aldrig några klagomål.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad cold like ice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2009, 12:02:02 »
har 5st frånluft ventiler i tak, 5st ute ventiler som nu 3st är helt stängda pga av att slippa frysa ihjäl. har provat att ha alla öpnna & stängda men blir ingen större skillnad alltså inget behagligt klimat. Snyft

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2009, 06:35:04 »
Av dina siffror tycker jag det verkar som du har väldigt lite värme ut! 2= 36grC ut till elementen. Alldeles för lite! ,speciellt som ute temp är 3: 0gr C
Siffra 1 är panntemp som visar 50gr C = helt okej.

Ta väck översta plåtfronten och vrid upp värme kurvan´s potentiometer till 10 eller 11

Ratten som du kommer åt utan att lossa översta frontplåten är "parallel förskjutningen" dvs med denna ratt HÖJER du kurvan lika mycket över hela dess temp område (rakt upp eller ner beroende på om du vrider mot minus eller plus),lite svårt att förklara... Men denna bör som regel stå på 0 och ev finjusteras lite till tex +2

värme kurvan´s potentiometer= med denna vrider du "kurvan" så den blir brantare/går mer uppåt ju kallare det blir ute..också lite svårt att förklara...men framgår av skissen i instruktionsboken.
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2009, 06:51:05 »
Nu är jag ingen expert men dem Fighter 310P som jag har (ingår i vårt fastighetsbestånd) är "kopplade" på två olika sätt.
1:Tar tilluft från uteluften ,i dessa lägenheter sitter det nya ventiler i ytterväggarna & vet folk klagat på drag vintertid från dessa.

2:Tar enbart luft från inomhusluften.:Aldrig några klagomål.
Sc:,h   Sc:,h   Sc:,h   Sc:,h
tillverkar hyresgästerna i fall tvÃ¥ sin egen luft dÃ¥   ;)

oavsett vilken "koppling" dina hyresgäster har, sÃ¥ har de GARANTERAT lika mycket tilluft som frÃ¥nluft.......annars skulle fastigheten snart implodera  ;D 
enda skillnaden är hur man tar in den....

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Tystnad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VÄXJÖ
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2009, 17:39:02 »
Citera
tillverkar hyresgästerna i fall tvÃ¥ sin egen luft dÃ¥   ;)

Ha ha kanske det. Nja nu är jag inte sÃ¥ insatt i ventilationsbiten ,men i alla fall var det sÃ¥ vÃ¥ran "ventilationsexpert" förklarade detta och han är dÃ¥ godkänd och behörig som "ventilationskontrollant"  ;D
Han påstod i alla fall att luften till 4 st fighter på ett visst område enbart togs från inneluften ,detta eftersom jag tyckte det var konstigt att filtret till dessa fyra aggregat ytterst sällan blev igensatta och smutsiga.

på dem andra 10-15 aggregaten vi har tas det klart och tydligt från uteluften då filtret blir ganska smutsigt (syns klart att det är föroreningar från uteluften)
Nibe Fighter 2005 ,2020 ,2025 ,växelventil, SMO10

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2009, 18:40:54 »
En fighter 310p skall alltid ta luft från varm innomhusluft, aldrig från luft utomhus.

///AndersA
« Senast ändrad: 19 mars 2009, 08:41:00 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad cold like ice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2009, 21:22:40 »
ok jag ska testa att skruva upp "val värmekurva" till tio. och se vad som händer. men sen förtÃ¥r jag inte detta med att man ev ska skruva upp den "förskjutning värmekurva" till 0 - +2.  enligt instruktionerna sÃ¥ stÃ¥r det att har man radioator system sÃ¥ ska den stÃ¥ -2. stämmer detta inte??
en annan nyfiken fråga, dessa friskluftventilerna hur gör ni med dessa?? som sagt har jag stängt 3 av 5. gör detta nåt

tackar för svaren så här länge!!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2009, 07:28:56 »
Men...
Jag försökte vara ironisk i mitt tidigare inlägg ...men det hjälpte inte.
lika mycket frånluft som du evakuerar genom värmepumpen för att utvinna energi ,tar du in till fastigheten utifrån...det är ju en självklarhet...annars hade fastigheten imploderat.

sen om du tar in luften via golvsocklar,fönsterspringor och andra glipor i konstruktionen....eller om du väljer att kontrollera hur du tar in luften(te.x genom ventiler) är upp till var och en........men jag GARANTERAR att samma mängd tas in som ut..

skulle du lyckas täta fastigheten till 100% sÃ¥ skulle INGEN luft gÃ¥ genom värmepumpen....och denna skulle gÃ¥ pÃ¥ elpatron konstant......kompressor-enheten behöver liksom luft för att kunna utvinna energi  ;)

om ni stänger ventilerna ...och huset är ett modernt diff-plastat/tätt hus...kommer luft-flödet genom pannan sjunka under rekomenderade....och effekten på kompressor-enheten sjunker, varvid elpatronen tar vid...

Blev det tydligt nog ?

vad gäller värmekurvor och förskjutning används dessa för att upprätta stabil och lagom temp inne, och ställs in efter detta...lev rek är bara en fingervisning om ungefärliga uppstarts-värden...
sen kan den slutgiltiga inställningen variera från fastighet till fastighet

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cold like ice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: fighter 310p (fryser)
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2009, 19:59:19 »
jag jobbar på lite nya inställningar så får vi se, just nu -2 & 10 känns ganska ok inne i huset nu faktiskt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!