Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering - och varför ska en varvtalsstyrd dimensioneras för 100%?  (läst 1620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Jag har fÃ¥tt tvÃ¥ offerter med olika dimensioneringsalternativ, bÃ¥da med varvtalsreglerade pumpar. Huset som ska värmas är 2 plan + svalare källare, totalt ca 220m2, + garage pÃ¥ ca 45m2 kopplat via kulvert . Kulverten är ca 15 meter och beräknas dra ca 12W/m i förlust, alltsÃ¥ 200-300W om  man räknar lite pessimistiskt.

Offert 1.
150m (befintligt hål) + 190m
4-16kW pump

Offert 2.
150m (befintligt hål) +150m
3-12kW pump

Den tidigare pumpen som nu lagt av är en IVT C7 som vintertid gått med ca -1 grad på brine in, så jag räknar med att när mitt 6kW tillskott gått in borde jag fått ca 12kW totalt. Det räckte till att värma huset och få garaget till ca 7-8 grader vid minus ca 22-23 har jag lyckats hitta i loggarna. En skillnad nu från då är att jag vill höja tempen i garaget till stadiga 15 grader.

Med tanke på hur sällan det är så kallt känns spontant 12kW-alternativet som smartare, men sen läser jag här på forumet att hela grundtanken med varvtalsreglerad pump är att räkna på 100% täckning utan tillskott - men varför är det så? Det jag byter bort är ju dom antagligen många fler dagarna då jag kan ligga och tuffa på mellan 3-4kW. Så frågan är varför skulle jag välja en 16kW?

Mvh
Jalle
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att kunna svara på frågan så behöver du be din installatör göra en energiberäkning på ditt hus med dom aktuella pumparna. Då ser du hur många kw/h du kommer att förbruka samt om det är lönt att välja den större pumpen eller inte med det längre borrhålet och dyrare pumpen som följd.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
... läser jag här på forumet att hela grundtanken med varvtalsreglerad pump är att räkna på 100% täckning utan tillskott - men varför är det så?

Se det snarare som att man har möjlighet till 100% effekttäckning utan extra tankar och annan utrustning.

Sen kan det eventuellt vara bra med en extra tank ändå beroende på hur värmesystemet ser ut och vilka flöden som behövs.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Sedan kanske tanken är att kompressorerna visserligen kan snurra upp i varv så de levererar sin högsta effekt, men det kanske inte är meningen att de skall arbeta i detta läge under stora delar av året utan att de mår bättre av att arbeta runt normaltakt (50 Hz?) ibland också?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med 2X150 m hÃ¥l paralellt  kan du ta ut ca 9 Kw ur hÃ¥len och inte kyla ner dom sÃ¥ häftigt, max 30 W per meter hÃ¥l är bäst

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Härligt med flera svar, tack!
Henrik: Energikalkylerna jag fått är nog inte någon av dom gjorda med stor precision, så det är tolkningar där med tyvärr.
Purjo: Roligt att höra att det gÃ¥r att se pÃ¥ det sättet ocksÃ¥, att det inte var nÃ¥got hokus-pokus jag missat.  tummenupp Det lÃ¥ter ju rimligt, men jag sÃ¥g att Roland skrev att det är 100% täckning som är poängen och vill förstÃ¥.
Rdx: Jag gissar att en 12kW inte skulle behöva snurra max massor. Statistiken de senaste åren visar ju inte på jättemånga dagar under -15. Och om 12kW förut räckte till minus 22-23 så kanske med några grader högre temp i garaget kan jag klara -18-20 utan tillskott kanske, jag vet inte. Men det är ju bara då den skulle gå på max. Det borde vara fler dagar på året som den kan spela på 3-4kW och därmed så byter man många start och stopp mot några dagar fler på maxvarv. Låter det dumt?
25fOCUS: kul med lite hårda fakta! Med inputen härifrån så lutar det just nu åt den lilla installationen fast med tillägg av några meter borrhål, säg till 180 meter på nya hålet, bara för att det aldrig kan skada och då vet jag att jag kan få max ut ifrån pumpen även om det visar sig vara mindre effektiva hål.
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Purjo: Roligt att höra att det gÃ¥r att se pÃ¥ det sättet ocksÃ¥, att det inte var nÃ¥got hokus-pokus jag missat.  tummenupp Det lÃ¥ter ju rimligt, men jag sÃ¥g att Roland skrev att det är 100% täckning som är poängen och vill förstÃ¥.

Syftet är ju alltid att kompressorn ska ge så stor del av värmen som det går inom rimliga ekonomiska gränser. Har man en on/off-pump så kostar det kanske 15 000:- extra med en arbetstank och cirkulationspump om man vill ha 100% effekttäckning. Då sparar man in kanske 500 kWh eltillskott per år jämfört med om man valt en lösning utan tank med 85% effekttäckning.
Det är med andra ord inte ekonomiskt försvarbart med 100% effekttäckning. Sen finns det andra fördelar med en tank och många värmepumpsnördar tycker att man ska minimera tillskottet till varje pris, så man kanske tar den investeringskostnaden iallafall...

Med en varvtalsstyrd VP kan man dimensionera för 100% effekttäckning och i många fall klara sig utan både tank och eltillskott och besparingen blir högre direkt. Det är det som är poängen med en varvtalssyrd kompressor.



Behöver man ändå en tank för att man har ett värmesystem som är flödeskänsligt, har flera klimatzoner eller vill kunna höja/sänka temperaturen ofta i olika rum med hjälp av termostater så behöver man en tank oavsett vilken värmepump man väljer. Då är det bättre att använda en on/off-pump eftersom dom dels kostar lite mindre och dels har färre (dyra) delar som kan gå sönder.
« Senast ändrad: 13 januari 2020, 19:21:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Utmärkt tydligt och förklarande svar purjo, tack!
Men hur ska jag resonera här, vad borde jag beakta för att välja 12 eller 16kW? Vad borde avgöra? Vi kan hantera merkostnaden med ett större system, jag vill bara att det i så fall ska vara den bättre lösningen men jag vet inte hur jag vet vilken det är...
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min erfarenhet från min 3-12:a är att den inte är lika effektiv när man pressar den på max effekt som när den går lite långsammare. Med dina ytor och uppåt i landet hade jag inte övervägt något mindre än gått på en 4-16 eller en lika stor on-off plus en tank. Allt för att slippa tillskott i ett framtida elnät med mycket slumpkraft och straffavgift på höga effekttutag.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Utmärkt tydligt och förklarande svar purjo, tack!
Men hur ska jag resonera här, vad borde jag beakta för att välja 12 eller 16kW? Vad borde avgöra? Vi kan hantera merkostnaden med ett större system, jag vill bara att det i så fall ska vara den bättre lösningen men jag vet inte hur jag vet vilken det är...
Hej Jalle H, spännande att följa din tråd!
Jag har gjort ett diagram över hur mycket min VP gått i % av tid och vad medeltempen varit per månad sedan start en jan 2009.
De första åren utnyttjades VP nästan 100% de kallaste månaderna, men det var absolut inte så kallt som DUT (-20°C). Detta var medvetet underdimensionerat mot 100% täckning eftersom jag planerade tilläggsisolering.
Efter ett par år när isoleringen var nästan klar så har inte mer än c:a 60-80% av tiden behövts vid de kallaste månaderna. Inget behov av elpatrondrift.
Detta gäller en on-off VP 8kW i mitt hus och mitt klimat. Men kanske det ändå ger dig en vink om hur du ska planera i ditt fall map effekttäckning?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
944_Driver: Aha, ska man behöva tänka på verkningsgrad också Hahaha, shit vad många parametrar det blir! Det har jag aldrig tänkt på förut, antagligen eftersom jag bara haft on/off... Tack för input!
bopakoster: Kul logg-graf! Ja all input gör skillnad. Vilken utveckling du gjort med energiÃ¥tgÃ¥ngen.  tummenupp Jag kommer inte ha möjlighet att göra extra isolering pÃ¥ det sättet, men ändÃ¥ bra som sätt att tänka. Om jag planerat FTX till exemel kan ju det vara avgörande för det kommande energibehovet sÃ¥ klart Men du, du hade bra mycket kallare vintrar de första Ã¥ren ocksÃ¥ va, för man fÃ¥r väl anta att utegivaren och dess position är oförändrad?

Mvh
Jalle
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
bopakoster: Kul logg-graf! Ja all input gör skillnad. Vilken utveckling du gjort med energiÃ¥tgÃ¥ngen.  tummenupp Jag kommer inte ha möjlighet att göra extra isolering pÃ¥ det sättet, men ändÃ¥ bra som sätt att tänka. Om jag planerat FTX till exemel kan ju det vara avgörande för det kommande energibehovet sÃ¥ klart Men du, du hade bra mycket kallare vintrar de första Ã¥ren ocksÃ¥ va, för man fÃ¥r väl anta att utegivaren och dess position är oförändrad?

Mvh
Jalle
Ja det var typ 5° kallare i decembermånaderna 2009-2010 än de följande.
En sänkning av temperaturdifferensen mellan inne och ute på 5°K gör att effektbehovet för att hålla samma innetemperatur på 21° är (1-26/21)*100=24% lägre om vi bortser från ändring av isoleringen.
Den totala sänkningen var ju 40% i dec 2011.
En annan poäng med grafen är att tempen inte varit i närheten av DUT, dvs -20°, fast det kanske är en dålig jämförelse, jag har ju registrerat medeltempen/månad, inte absolut minimum.
« Senast ändrad: 14 januari 2020, 10:39:26 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!