Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken storlek skall jag välja?  (läst 1059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilken storlek skall jag välja?
« skrivet: 27 maj 2022, 17:47:17 »
Hej på er!

Håller på att bygga nytt hus, enplans på 170 m2 + 60 m2 garage på västkusten.
Vill nu beställa en bergvärmepump och står i valet mellan Bosch Compress 7800i LW 8 M 2-8kW eller 12 M 3-12 kW.
(har ett borrat hål på 200m)

Använder jag mig av de tumregler jag hittar så bör 2-8 kW fungera bra men detta är ju rent teoretiskt.
Min fundering är om teori och praktik säger samma sak? Vill gärna välja 3-12kW för att vara på den säkra sidan men
min farhåga är att den kommer arbeta i botten av sitt arbetsområde för det mesta och att det då är lite sämre
verkningsgrad jämfört mot den mindre pumpen?

Vad säger ni som kan, vilken effekt skulle ni valt?

(bifogar resultaten på energiberäkningen som är gjord på huset)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken storlek skall jag välja?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2022, 19:20:46 »
Jag skulle valt 2-8 kW-modellen. Huset ska dra max 4,48 kW vid DVUT och garaget drar ca 2-3 kW vid DVUT beroende på isolering och innetemperatur. Dessutom har ni kanske FTX ventilation? Då minskar belastningen en betydelsefull del på uppvärmningssystemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Melton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken storlek skall jag välja?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2022, 19:42:41 »
Jag skulle valt 2-8 kW-modellen. Huset ska dra max 4,48 kW vid DVUT och garaget drar ca 2-3 kW vid DVUT beroende på isolering och innetemperatur. Dessutom har ni kanske FTX ventilation? Då minskar belastningen en betydelsefull del på uppvärmningssystemet.

FTX kommer installeras men det är rimligtvis redan inräknat tänker jag (ska kolla detta). Oavsett så räcker kanske en 2 - 8 kW gott även i praktiken så då får det kanske bli den trots allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!