Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver rÃ¥dgivning ang varmvatten vid kombination värmepump och vedpanna  (läst 598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredrick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Lite info om huset, ca 150 m2. Gammalt timmerhus, 60-70w/m2 och högtem system enbart äldre radiatorer med vedpanna. Område, Borlänge Dalarna.
Pannan är modern och acctank på ca 2m2 . Jag vill helst behålla vedpannan och sätta en monoblock på 9 kw som får gå så länge elen är billig. Alt en split med
vvb . Det jag inte blir klok på är hur man ska göra med varmvattnet. Om jag kör en monoblock mot acctanken och fast temp ex. 50gr och stegar upp till 60gr när 50 inte är tillräckligt vid ca -10gr ute. Då fungerar varmvatttnet "som vanligt" utan vedpannan. Sedan elpatron som höjer tempen 1ggr veckan till 65gr.

Alternativt att man köper en split pump med egen varmvattenberedare och kör flytande mot utetempen direkt kopplat mot elementen via någon ventil. Kopplar man lämpligen bort varmvattentanken helt ifrån acctanken då? Då förlorar man helt möjlighen att elda för varmvatten? Det känns lite synd tycker jag .

Har ni något tipps på hur man bäst löser det för att köra effektivt och ändå kunna kombinera ved och pump för värme och varmvatten

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du väljer en LVVP utedel och innerdel från t.ex. NIBE så finns färdiga dockningslösningar att utgå ifrån. När man eldar tas då värmen automatiskt från ackumulatortanken om den är tillräckligt varm. Varmvattnet går först in i ackumulatortanken för att förvärmas innan det går det VP-innerdelen för att slutvärmas. Allt sker automatiskt och med högsta verkningsgrad/COP. Glöm krångel med monoblock.
« Senast ändrad: 09 oktober 2023, 10:13:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!