Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installation av jordvärme Thermia eller Nibe…  (läst 779 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Installation av jordvärme Thermia eller Nibe…
« skrivet: 26 maj 2023, 21:32:20 »
Hallå!

Till sensommaren/ hösten blir det troligtvis dags att tömma spargrisen.
Har efter mkt velande mer eller mindre bestämt mig för jordvärme.
Plats o grävare finnes. Det vimlar inte av installatörer häromkring. De som finns har fullt skägg. Den rörpularen jag har haft sysslar med Thermia men tyvärr är han alltid stressad o svår o få tag i troligtvis pga att han är duktig!

Han rekommenderade iaf en Thermia Atlas.

Har även pratat med en annan installatör som för Nibe o han rekommenderade Nibe F 1255.

Jag vill ha så lite strul som möjligt o grejerna skall bara funka o vara snåla ;) Vilken av dessa modeller föreslår Ni?
Har tänkt mig den största modellen av någon av dessa.

Huset är beläget på gränsen mellan Dalarna o Hälsingland. Två våningar på ca 150 kvm i varje plan dock är övervåningen i detta nu igensatt. Men kanske kommer nyttjas i framtiden?…. Timmerstomme som tilläggsisolerats med 50mm gullfiber o ytterpanel. 2 glasfönster runt om.
Byggår lite osäkert…. Alltifrån 1860-1896. Tyvärr finns inga vatten radiatorer eller rör utan bara elelement o en L/L pump i dagsläget.

Tips emottages tacksamt! tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation av jordvärme Thermia eller Nibe…
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2023, 10:15:56 »
Gör allt själv, jag uppfattar dig som "oblyg" och händig, att beräkna och installera radiatorer är inte svårt, och rören drar du enkelt själv.
Om du vill kan du få hyra en pressmaskin av mig billigt i ett par veckor.
Själv installerade jag hela radiatorsystemet här hemma på 2 dagar, rördragningen och upphängningen av radiatorerna.
Det tog längre tid att isolera stammarna som jag drog under huset.
Efter att ha sett hur VVS-firman konverterade grannens hus inför fjärrvärmen skulle jag nog idag dragit allt invändigt.
Under tak där det finns dörrar, och ovanför golvsocklarna där inga dörrar finns i vägen.
(Jag drog koppar med presskopplingar, hos grannen drog de galvade stålrör med presskopplingar - det blev snyggare och billigare än koppar)

Min bild av Thermia/Nibe historiskt är nog att Thermias värmepumpar har hållit några år längre än Nibe, men att Nibe kanske har en liten fördel när det gäller "smarta hem" och olika möjligheter att styra pumpen.
Med detta sagt så är jag dåligt påläst, det är mer en känsla jag fått baserat på det jag läst i forumet.
1255 och larmen för Inverter verkar  det i alla fall ha blivit tystare om, så det verkar som att de kommit tillrätta med de problemen, och i övrigt tror jag inte att det finns några nämnvärda "ofta återkommande fel" på vare sig Thermia eller Nibe i dagsläget.

Invertrarna gör att behovet av arbetstank är mindre, men räkna med att de största pumparna från Nibe och Thermia kommer att gå rätt sparsamt om de bara ska värma 150 m2.
Hur tänker du med radiatorer på övervåningen, om du väl drar in det där också så måste du ju hålla plusgrader även där.

Själv valde jag en Nibe 1255 när min gamla pump skar för några år sedan, mest för att jag uppfattar den som "mest såld" och jag ville ha lite mer kunskap om den mest sålda pumpen i Sverige, det var alltså inte baserat på vad jag trodde var bäst.
« Senast ändrad: 27 maj 2023, 10:19:32 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av jordvärme Thermia eller Nibe…
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2023, 22:45:00 »
Tror du verkligen att du behöver ha uppnått 16kW toppeffekt? Större delen av året kommer den att ha väldigt korta gångtider. För att inte tala om när den ska göra varmvatten. Du får ha långt mellan start och stopp temperatur.

Jag valde Nibe för alla inställningsmöjligheter, uppkopplingen och att så otroligt många har Nibe. Vid större fel finns servicefirmor nära till hands.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Installation av jordvärme Thermia eller Nibe…
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2023, 08:48:37 »
Det jag kanske borde ha nämnt är att valet att välja den största maskinen förutom den nu ”avstängda” övervåningen. Är att jämnte det nämnda huset ligger huset som vi nu huserar i ca 10 m emellan. Så tanken är väl möjligheten att kunna dra in vattenburen värme även där via kulvert. Inte för att jag tror det kommer ske inom överskådlig tid…. :)

Tack för de snälla orden Rickard "love" Vem vet jag kanske tar dig på orden o hyr pressverktygen av dig!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!