Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp rätt refraktometer.  (läst 1046 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp rätt refraktometer.
« skrivet: 26 mars 2023, 15:45:53 »
Hej. Behöver hjälp att hitta rätt Refraktometer typ för vanlig brine vätska med etanol.
Har sökt men hittar ingen Refraktometer där skalan är för Etanol.

Ahlsell har en för ipa som dom menar är vanligt i jordslingor. Men brine vätska för kolektorslang brukar innehålla etanol och inte ipa?

Jag hittar många som är för alkohol men där användningsområdet är för att mäta sprit halt i drycker. Öl,vin mm

Ahlsell har även en för Brix. Kontrollerar blandningsförhållandet av kylsmörjmedel.

Jag har en som mäter propylen/etylen samt 2 typer av spolarvätska. När jag mätte en sprit baserad brine vätska som jag vet fryser vid 12C sÃ¥ sa spolarvätskans skalor  40minus.

 help


 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2023, 16:18:48 »
Har du fyllt pÃ¥ med massor av vatten ?  OM du fyller pÃ¥ med vanligt vatten ca 2 - 3 liter sÃ¥ händer inget. Annars finns knep för att fylla KB,  30 % ska den vara.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2023, 21:06:36 »
Har du fyllt pÃ¥ med massor av vatten ?  OM du fyller pÃ¥ med vanligt vatten ca 2 - 3 liter sÃ¥ händer inget. Annars finns knep för att fylla KB,  30 % ska den vara.
Nej inget sånt. Jag vill bara veta vilken typ av Refraktometer jag ska köpa för att kontrollera etanol baserad brine vätska.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2023, 00:24:25 »
https://www.amazon.se/gp/product/B07HN27M1N/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1

Den har jag, funkar på samma sätt som glykolvarianten att använda.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2023, 10:00:44 »
Jepp, funkar bra med en "hembrännare" refraktometer.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Guccen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2023, 16:41:59 »
Tack. Beställde samma som HBerggren.  tummenupp

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2024, 15:38:09 »
Ja den där fanns det ju bra recensioner på så nu är en på väg.

Mina försök med spritpåsar ute i kylan ger inte entydiga svar.
Vätskan är klar och med låg viskositet till dess att det börjar bildas strimmor av fryst vatten och klumpar eller isflak. Jag upplever fryspunkten som diffus (eller så är det vädret som inte är tillräckligt konstant för att mina ad hoc labtester ska ge entydiga svar...)
Hur beter sig spritvattenblandningen vid det vi benämner fryspunkt. Om jag har på 15 graders fryspunkt, hur beter sig vätskan vid 14,5 och 15,5 grader?

Utloggad EvertL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2024, 16:01:51 »
Det där borde ju gå att Googla på.
Men efter vad jag läst, skrivet av vad jag uppfattar som kunniga personer, så beter sig sprit- och glykolblandningar just så som dina experiment visar. Alltså en diffus övergång till issörja, som naturligtvis senare vid ännu lägre temperatur blir fast form. Men att man då har en hygglig marginal där ingen eller liten sprängverkan uppstår.
Hus 100m² bo-yta, beläget i sydöstra Värmland.
+21C° i våningsplan, + värme på i ett oisolerat rum i källaren (blir inte så varmt)
Installerat Nov 2006, IVT Greenline HT+ C6, borra 180m, 24m till berg, vattnet steg upp till ett par meter under markytan efter avslutad borrning, aktivt borde väl bli ca 167m?
Tidigare förbrukning ca 2 m³ olja + hushållsel.
Nuvarande förbrukning inklusive hushållsel:
1:a året: 8888 kWh
2:a året: 8874 kWh
3:e året: 9761 kWh
4:e året: 9889 kWh (pumpen gick s.g.s. nonstop mitten Dec-Feb)
Kb temp efter ett par dygns nonstop-körning +2,8 in och -0,7 ut.
Mycket nöjd med att jag överdrev borrdjupet rejält. (Kommer gissningsvis inte att anses så hemskt överdrivet om ett antal år)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Hjälp rätt refraktometer.
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2024, 16:12:42 »
Det finns också refraktometrar som bara har en skala för brytningsindex, och så får man översätta det till aktuell fryspunkt med tabell eller diagram som, om det inte finns med för aktuell vätska i refraktometerns manual, brukar gå lätt att googla fram.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!