Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme vs Luft-vatten  (läst 1341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gnilrub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Bergvärme vs Luft-vatten
« skrivet: 29 december 2022, 16:21:57 »
Vad kan man tänka sig är mest energieffektivt strax söder om Stockholm om man jämför en ca 15 år gammal bergvärmepump med en nästan ny luft-vatten-värmepump?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme vs Luft-vatten
« Svar #1 skrivet: 29 december 2022, 16:43:30 »
Förmodligen väldigt liten skillnad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad gnilrub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme vs Luft-vatten
« Svar #2 skrivet: 29 december 2022, 18:17:59 »
Följdfråga, skillnad på 15 år gammal luft-vatten värmepump mot en ny?

Jag har i dagsläget en Ecoair 105, 15 år ungefär och 42000 timmars gångtid. Jag håller på och velar mellan olika uppgraderingar. Får inte kosta mer än ca 90000 kr. Jobbet gör jag själv. Ska jag har bergvärme så får det bli en begagnad värmepump eftersom borrningen kostar ca 75000 kr för 200 meter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme vs Luft-vatten
« Svar #3 skrivet: 29 december 2022, 18:26:56 »
Angående bergvärme så kan den vara mer effektiv om den är väldimensionerad, men förväntad livslängd är ca 20 år så har den puttrat på i 15 år... välj en ny luft/vatten.

EcoAir 105 är säkert OK, men om du vill borra 200 meter så gissar jag att den är underdimensionerad?
2800 h/år tyder dock på att den kan vara OK dimensionerad?
Så frågan är hur stort/gammalt hus och har du nån uppskattning på husets energibehov?
« Senast ändrad: 29 december 2022, 18:30:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme vs Luft-vatten
« Svar #4 skrivet: 29 december 2022, 18:31:48 »
Följdfråga, skillnad på 15 år gammal luft-vatten värmepump mot en ny?

Jag har i dagsläget en Ecoair 105, 15 år ungefär och 42000 timmars gångtid. Jag håller på och velar mellan olika uppgraderingar. Får inte kosta mer än ca 90000 kr. Jobbet gör jag själv. Ska jag har bergvärme så får det bli en begagnad värmepump eftersom borrningen kostar ca 75000 kr för 200 meter.
Behöver du 200 meter din vp har ju ganska få gångtimmar på 15 år så gissar att huset inte drar så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gnilrub

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme vs Luft-vatten
« Svar #5 skrivet: 29 december 2022, 18:44:29 »
Mitt hus kräver inte så mycket värme. 140 kvm, byggt för 12 år sen. Min Ecoair var lätt begagnad när jag köpte den. Jag vet inte mycket om bergvärme men jag läste att det är bättre att borra ordentligt när man ändå håller på. Till saken hör att vi har en lada på tomten där vi har garage och som vi skulle vilja isolera och använda till, gym, hobbyverkstad etc. För tillfället är det ouppvärmt men om vi inreder så lär vi ju vilja hålla det uppvärmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!