Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT plus E7, Pressostat lÃ¥g, högt VBD, För hög temp pÃ¥ varmvatten.  (läst 5822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bure81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny på detta forum :)

FÃ¥r larm,
Pressostat LÅG, kan hända flera gånger per dag.
När värmepumpen går så larmar den ibland om Högt värmebärardelta.

ett längre tag nu har jag tyckt att varmvattnet är extra varmt.
idag gick jag in och kolla i pumpen så stod det

Temperaturavläsning
Varmvatten GT3
Börv 51,0 Nuv 63,3

i menyerna bläddrade jag fram till VV-Temperatur där är det valt 51,0 grader
VV-spets står 0 dagar.
Extra varmvatten 0 Timmar

VV-Differens 4 Grader.

(den hade tidigare larmat och då gått på tillskott när kompressorn var nere)

Köpte en logger till min värmepump för en vecka sedan så där kan man kolla in min data och historik.
http://otillåten_länk/pop_pulse.asp?ID_User=1211&DS=2&View=Pulse

Vid installation 2005, när de borrade kom det extremt mycket vatten mitt borrhål (40-60kubik) så de kom inte djupare än 72 meter, sa de.
så de bytte typ av installation. Nu är det Grundvatten värme istället för bergvärme.
pumpar upp grundvatten ca 6 grader, sedan går returen åter på annan plats.

för några år sedan hade jag en service kille som fick byta en cirkulationspump som det var glapp i
(sa till om det innan han kom ut och han hade förstås ingen sådan med sig så det blev en till utkörningsavgift)
sedan dess har det varit lite strul med värmepumpen till och från.

För någon vecka sedan gjorde jag rent alla filter jag vet om.
Filter på inkommande vatten från grundvatten,
filter(sil) på kallsidan, och sedan filter (sil) på värmesidan.

Kunde inte se att de var direkt skitiga förutom filtret från inkommande grundvatten.

Jag har Radiatorer i hela huset förutom i källaren där det sitter en Fläktkonvektor.
Denna fungerar inte termostaten eller styrningen på så den har varit omkopplad att gå på full fräs hela vintern
(Tänkt att denna skulle hålla en hög temperatur i källaren så skulle golvet vara varmare på entreplan,
samt att dörren ner till källaren varit öppen och värmen skulle sedan sprida sig uppåt.

nu har jag dock monterat en strömbrytare och styr det hela med telldus (typ smarta hem) som startar och stänger av vid olika temperaturer(egen termostat)
för att försöka spara lite energi.

Så all hjälp jag kan få uppskattas.

Så olika larm jag fått.

Pressostat LÃ…G
Pressostat HÖG
Högt Värmebärardelta
Värmebärare ut MAX
 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ett vanligt problem är att växelventilen kan börja krångla, antingen växlar den inte alls eller så fastnar ventilen i nått mellanläge.
Detta kan förklara vissa problem.
En annan grej som tyvärr händer denna typ av värmepump är att flexslangarna inuti kläggar igen.
Men inget av detta förklarar pressostat låg, läs av temperaturerna på kalla sidan när grejerna går?
Är det trycksatt brine mellan grundvattenvärmeväxlaren och värmepumpen eller är det ett nivåkärl?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bure81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
http://otillåten_länk/pop_pulse.asp?ID_User=1211&DS=2&View=Pulse

Här kan man se mina temperaturer.

Husdata se användare 1211

Radiator Retur GT! 33.4
Ute GT2                0.6
Hetgas GT6           81
Värmebärare Ut GT8 53.6
Värmebärare in GT9   33.8
Köldvärare in GT10     5
Köldbärare ut GT11    2.3
Varmvatten GT3         51.3

Köldbärarpump p3 on
kompressor on
tillskog steg 1 och 2 -
radiatorpump p1 on
värmebärarpump p2 on
växelventil -


Brine tror jag inte är med något tryck. men det vet jag inte med säkerhet.

det är ju rätt liten volym då den går till en värmeväxlare som sitter 2.5 meter i från värmepumpen.


om du ser bild så visar den fel tecken på varmvatten temperaturen. - 51 istället för +51 på detta datablad.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag vet inte exakt hur den där funkar, men det kan vara så att när kompressorn stannar på grund av larm och den går över till el så värms tanken till 65 grader (eller vad man nu har ställt in).
Det förklarar inte varför kompressorn stannar, men det kanske förklarar varför vattnet blir ovanligt varmt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, nu fÃ¥r jag till länken om jag ersätter "otillÃ¥ten länk" med husdatas hemsida.  ;)
Brinetemp ser bra ut, inget som förklarar lågtryckspressostaten.
Tempdiff GT8/GT9 är mycket hög (uppåt 17-18 C) vilket troligen beror på det kända problemet med igensatta flexslangar, jag vågar nästan sätta en liten peng på detta.
Hittar inget som förklarar lågtryckspressostaten, om detta fel återkommer när du bytt flexslangar så kontakta en kyltekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bure81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta Flexslangar är det nå svårigheter?

Går det att beställa nya någonstans?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Tror det ska vara såna hära:
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-e7/007ac-slang-utv-lopmutt.html

Finns kanske fler som säljer dessa.
Borde vara tämligen enkla att byta om man inte har tummen mitt i handen.

Men kolla först att interna cirkpumpen inne i värmepumpen funkar som den ska?
Tror att den går, VV-laddning borde inte funka alls annars, men kolla.
« Senast ändrad: 14 december 2017, 13:32:42 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Tror det ska vara såna hära:
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-ht-plus-e7/007ac-slang-utv-lopmutt.html

Finns kanske fler som säljer dessa.
Borde vara tämligen enkla att byta om man inte har tummen mitt i handen.

Men kolla först att interna cirkpumpen inne i värmepumpen funkar som den ska?
Tror att den går, VV-laddning borde inte funka alls annars, men kolla.

Varför byta slangarna när man kan ta loss och rengöra  ?  Jag har nyligen tagit isär mina och rengjort med framgÃ¥ng. Det tog mellan 7-8 Ã¥r innan det hade byggts upp sÃ¥ pass mycket magnetit sÃ¥ jag fick larm.  Läs den här trÃ¥den

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=65602.0

Om man skall köpa nya slangar så bör man beakta att den nerdersta har c 180 graders kraftig böj så en "vanlig" slang blir det nog veck på. IVT's original slang har en stark spiralfjäder inuti slangen för att motverka att det blir ett veck på slangen.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kanske är det spiralen som gör att det fastnar magnetit där?
Jag har ju börjat sälja magnetitfilter efter att ha läst ett rätt stort antal trådar om detta fenomen, och inte minst på IVT:s värmepumpar.
https://www.energibutiken.se/sv/52-fernox-TF1-total-filter
Jag skulle nog också rengöra, och tillsätta inhibator, kanske även filtret, men inhibitorn är nog väl så viktig.
När det blir dags för mig att byta värmepump blir det i alla fall både inhibitor och filter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bure81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla tips jag fått.

Igår så skruvade jag bort slangen från el-tillskott och bort från värmeväxlaren kopplade på varmvatten och körde flödet tvärt emot vad som normalt går i slangen.

jag böjde och slog lite på slangen och efter ett tag så blev det totalt stop i slangen. Trycket byggdes upp och tillslut så blev det som ett skott och ut flög en massa svarta typ ferrit kärna aktigt.

hängde tillbaka denna slang och körde flödet fortfarande åt baklänges genom värmeväxlaren och kopplade bort andra flexi slangen vid cirkulationspump.
(ville inte att smutsen frÃ¥n första slangen skulle fastna i värmeväxlaren  :) )
Här tog det mycket längre tid att köra genom då jag inte plockade bort slangen och det var trångt att bocka på slangen.

Värmebärardeltat innan detta var över 18-20 grader.

Resultat efter rengörning.
värmebärardeltat håller sig under 7 grader.

pumpen går kortare tid och nu ska det bli spännande att se vad förbrukningen blir.

Många år sedan hade jag ca 16 000 kwh i årsförbrukning
nu hade jag en beräknad på 23 000 kwh. dock har jag börjat köra med motorvärmare på bilen på morgonen.

Fick Tipset att spola i omvänd ordning utav en kollega, hans vän jobbar på stora båtar med många värmeväxlare.
de hade sagt att det skruvas för mycket. spola i omvänd riktning i ca 30 minuter.






Utloggad bure81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tydligen är inte alla fel lösta.

Fick idag fel igen  :'(

Pressostat LÃ…G

VP har fungerat väldigt bra utan några konstigheter sedan fredags kväll då jag startade pumpen efter rengöring av flexislang och värmeväxlaren.

Pressostat LÃ…G,
Vad kan man göra för att felsöka vidare.

Är det Expansionsventilen som behöver justeras? går det att göra själv
måste man ha något instrument och om man får tag på instrument hur ska den ställas?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Längst ner bredvid kompressorn (bakom panelen) sitter ett synglas.
Kolla detta synglas när kompressorn startar, det brukar bubbla vid start och sen minskar det tills bubblorna fösvinner efter några minuter.
Fortsätter det bubbla så är det brist på köldmedia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bure81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Efter en kallstart tog det nästan 5 minuter innan bubblorna försvann.

igår testade vi och förångaren låg på runt 35-38 grader.
den började runt Noll grader och kröp sakta neråt.
sen slog larmet, Pressostat låg till.

Vi kvitterade larmet sedan fungerade pumpen i ca 21 h, sedan gick larmet till igen.
Tycker det är riktigt konstigt att ibland fungerar den väldigt bra några dagar och sedan går den till efter kanske 30 minuter.

Är det Expansionsventilen som är trasig/eller behöver justeras?

Vad kostar det att byta ut den?

Eller går det att justera in denna? (Hur gör man)

Finns det någon Service kille i området Mellan Köping och Västerås.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Som reservdel kostar expansionsventilen ca 1800 kr på jsenergi men det är en del jobb för en kyltekniker och kylmedia som går åt så det kostar betydligt mer. IVT Center finns i både Köping och Västerås, bara att zooma in på kartan: https://www.ivt.se/support/akuta-arenden/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Har expansionsventilen börjat spöka, är det ingen vits att ratta på den, utan det är bäst byta den, och justera in den, om det nu går, nibe har i alla fall fasta expventiler. ventilen är heller inget man bara skruvar på, utan man bör ha manometerställ, och termometer till hjälp.
« Senast ändrad: 21 december 2017, 21:48:23 av DonPablo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!