Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt i huset CE 50  (läst 8148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad haraldsson87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kallt i huset CE 50
« skrivet: 27 november 2013, 09:38:34 »
Tjena

Mitt första inlägg här   :)

Mitt hus är på 178 kvm, det är mitt första hus har bott där i 4 mån.
Byggt 66 tegel med reglad stomme.
2 glas fönster (Byts till våren)
Tillägs isolerat vinden nyligen med + 15cm på hela så totalt ca 35 cm isolering.
Allt fungerade bra och hade ställt pumpen (ce50 från 2010) på 21 grader och den jobbade på enbart kompressorn ner till 0 ish grader. All good

Värmen ut från pumpen ligger på ca 45 grader och retur ca 38 grader vid 0grader ute temp.

När temperaturen går under 0 som igår när det var minus 9 så går elpatronerna igång.
Värmen ut ligger fortfarande på 45 grader och retur på 38 ish.

Dock så droppar värmen i hela huset till ca 17 grader.

Jag misstänker att jag har för få radiatorer????

Beställde igår uppvärmd tilluft för att slippa att få in kallluft samt att hjälpa radiatorerna med.

Vad tror ni?
Kommer jag klara av att hålla 20-21 grader med hjälp av tillluften eller kommer det bli att värmen droppar när tempen börjar närma sig -10?

Eller skall jag montera fler radiatorer?


Mvh Fredrik


Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #1 skrivet: 27 november 2013, 10:40:47 »
Tycker du har väl hög framledningstemperatur, tyder väl på att pannan jobbar hårt för att uppnå inställd rumstemperatur men utan att lyckas...

Diffen på 7 grader mellan fram och retur känns mer normal

Kan vara så att det helt enkelt inte räcker till för ditt hus vid den utetemperaturen. Nämnde inte förra ägarna något om detta?

En flvp behöver ha något att återvinna från och 17 grader är inte mycket att ta utav

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #2 skrivet: 27 november 2013, 10:46:56 »
En liten verifiering och test du kan göra:

1) Kolla vilket läge din fläkt är inställd på och notera detta (läge1, 2, 3 eller 4)

2) Ställ den i läge 1 nu under den kalla årstiden

Vi har vår ställd i läge 3 på sommaren (injusterat läge) och sänker successivt till läge 2 och sedan som nu, läge 1

Då ventilerar du inte ut så mycket av värmen och pumpen får en chans att hinna med. Luftkvaliten blir säkert bra ändå eftersom luften på vintern är så torr.

Gör detta innan du köper förvärmd tilluft

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad haraldsson87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #3 skrivet: 27 november 2013, 13:21:46 »
En liten verifiering och test du kan göra:

1) Kolla vilket läge din fläkt är inställd på och notera detta (läge1, 2, 3 eller 4)

2) Ställ den i läge 1 nu under den kalla årstiden

Vi har vår ställd i läge 3 på sommaren (injusterat läge) och sänker successivt till läge 2 och sedan som nu, läge 1

Då ventilerar du inte ut så mycket av värmen och pumpen får en chans att hinna med. Luftkvaliten blir säkert bra ändå eftersom luften på vintern är så torr.

Gör detta innan du köper förvärmd tilluft

mvh

Hej

Just nu går den på 3dje läget för att den skall ventilera över 230 l/m (kanske var l/h) som mitt hus skall ventileras men jag kan testa att ställa ner den till första.

Förra ägaren eldade mycket i kaminen, jag är inte hemma lika mycket så det blir mindre.

Huset drog 39000 ink ved enligt förra ägaren.
Då var det ca 10 cm isolering på vinden (det låg lite högar över allt)
Samt ytter dörrarna var gamla efter jag bytt dom blev det varmare.

Det är väldigt kallt på golvet och det fattar jag som att uppvärmd till luft kommer lösa?

Jag har kollat igenom inställningarna på pumpen och alla är default.

Är det nått där som man kan tänkas ändra på?



Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #4 skrivet: 27 november 2013, 17:10:16 »
Du behöver troligtvis återställa övertemperaturskyddet. Det är en röd knapp under den nedre luckan till vänster. Tryck hårt på knappen.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #5 skrivet: 27 november 2013, 17:26:22 »
Precis, går elpatronen in utan att det händer något med framledningen så har nog elpatronen löst.

Men om du tror att du har för få radiatorer så är ett tips att justera allihopa lite så att du får ett högre flöde, och därmed också ett lite lägre delta. Kom ner på en diff om 5 istället så kommer radiatorerna avge mer värme. Då kommer du också kanske kunna köra en lite lägre framledning.

Mina egna som jag hållt på och pillat med rätt länge nu, hade jag strypt för hårt, när kompressorn drog igång hade den svårt att göra sig av med värmen + att vissa rum aldrig blev varmare än 20,5C. När jag släppte på flödet igen så steg tempen direkt 2C . Gick från delta 8 till 5,5...
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad haraldsson87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #6 skrivet: 29 november 2013, 11:08:50 »
Har ingen röd knapp där? det sitter iofs en metal låda med serie nr osv med nått hål in kan det vara där?

Just nu går elpatronen hela tiden även vid 10+ och framlednings tempen är lägre än när den gick med enbart compressorn :S känns som jag borde köra på 2 steget på fläkten som minst.
Blir det inte bättre med uppvärmd tilllfut?

Jag har flödet på max på alla radiatorer förutom garaget där dom står på ca 50%
i garaget är det varmare än i resten av huset förmodligen för att pumpen inte drar nån luft där.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #7 skrivet: 29 november 2013, 12:32:02 »
Citera
Blir det inte bättre med uppvärmd tilllfut?
Men du får betala för uppvärmingen av tilluften, det är ju det du/vi försöker undvika in i det längsta...

Vad har för temperatur på frånluften?

Är garaget bättre isolerat än resten av huset?

Vad har du nu för inställd respektive aktuell temperatur i huset?

Har du extern rumsgivare eller används den som sitter i frånluftskanalen?

mvh
« Senast ändrad: 29 november 2013, 12:55:47 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad haraldsson87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #8 skrivet: 29 november 2013, 20:45:42 »
Jo det förstår jag att det kommer gå på värmen till elementen så jag kommer inte undan billigare men däremot tänker jag så här att det batteriet jag kollat på ligger på 5kw vilket är effekten av ca 5 radiatorer?
Då slipper jag installera mer radiatorer plus att radiatorerna slipper värma upp kall luft.


Nu när jag mätt mellan till och från värme och det är knappt 2 grader diff vilket jag får till att mina radiatorer är för få för att kyla ner vattnet?

Frånluften ligger på -7 nu

Garaget är inte bättre isolerat (betong). det ligger i bottenplan med överplan ovanpå.
Har 2 element på en yta av 20kvm vilket är mer än i mina sovrum :)

Jag har 21 grader inställt och tempen ligger på 21 grader.
När ute temperaturen ligger på runt 0 brukar det vara 20 grader.

Just nu är det sensorn i cz pumpen.

Har kollat på att köpa en men jag vet inte vilken eller vem som säljer.

NÃ¥n som har ett tips ?

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #9 skrivet: 30 november 2013, 07:50:35 »
Jag är ganska säker på att elpatronerna inte går in. I displayen ser det ut som att elpatronerna går in även om överhettningsskyddet har löst ut. Det är knappen vid typskylten. Tryck hårt!
Anledningen att skyddet har löst kan bero på för få radiatorer men till att börja med kan du prova att bara tillåta en eller två av elpatronerna att kopplas in. Läs manualen hur man gör.
Om du med kompressorn med 5 kW får upp returtempen till 38 grader så kommer den troligtvis att bli för hög om du kopplar in alla tre (6 kW) patronerna dessutom.
Extern givare kan du köpa direkt via Comfortzone. Kostar ett par hundra om jag minns rätt.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #10 skrivet: 30 november 2013, 10:21:59 »
Om jag jämför med hur det ser ut här just nu:

kl 10:17
Ute - 1.0
Förångartemp -17 grader
Framledning 42 grader
Retur 37 grader
Innetemperatur 22 grader
Inget eltillskott behövs för uppvärmning, endast efter en viss mängd vv förbrukning eftersom vi har satt normal prio för detta
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #11 skrivet: 30 november 2013, 10:32:06 »
Citera
Jag är ganska säker på att elpatronerna inte går in
Det visas ju också med särskilt lysdiod när pannan kopplar in tillskott...du har ingen separat elmätare för pannan så att du kan se att effektförbrukningen verkligen ökar när tillskottet går in? Alternativt, kolla din förbrukning på elmätaren i dom två situationerna (med/utan tillskott) för att verifiera att patronerna verkligen går in.

Troligen läcker huset fortfarande för mycket för att flvp återvinning skall bli riktigt effektivt, särskilt vid de lägre temperaturer det nu börjar handla om.

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #12 skrivet: 30 november 2013, 10:37:06 »
Citera
Det är väldigt kallt på golvet och det fattar jag som att uppvärmd till luft kommer lösa?
Det är jag faktiskt tveksam till, tilluften lär väl inte ledas ut i golvnivå eller har du tilluftventiler där idag? Varm luft stiger och blåser du in den i takhöjd får du varma tak.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #13 skrivet: 30 november 2013, 21:56:17 »
Det visas ju också med särskilt lysdiod när pannan kopplar in tillskott...du har ingen separat elmätare för pannan så att du kan se att effektförbrukningen verkligen ökar när tillskottet går in? Alternativt, kolla din förbrukning på elmätaren i dom två situationerna (med/utan tillskott) för att verifiera att patronerna verkligen går in.

Troligen läcker huset fortfarande för mycket för att flvp återvinning skall bli riktigt effektivt, särskilt vid de lägre temperaturer det nu börjar handla om.

Lysdioden lyser även om överhettningsskyddet har löst ut så den kan du inte lita på.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kallt i huset CE 50
« Svar #14 skrivet: 01 december 2013, 08:06:56 »
Citera
Lysdioden lyser även om överhettningsskyddet har löst ut så den kan du inte lita på.
Ja exakt, det är därför man måste verifiera att dom verkligen blir inkopplade, enklast är att notera förändringen i energiåtgången. Jag har själv en separat mätare där jag ser hur det ökar med 3kW för varje steg som går in.
En sak till värt att dubbelkolla: kontrollera i testläges menyn (esc och ^) för säkerhets skull att samtliga tillskottselement inte råkar vara bortkopplade, dom skall alla stå i auto.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!