Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: R407 i AC?  (läst 3926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
R407 i AC?
« skrivet: 21 april 2011, 14:24:35 »
Vad tycker vi om R407 i en ac?
Är på väg att köpa en beg värmepump för AC till övervåningen.
Men är osäker på gasen, ja, på märket också... men som AC borde väl även en kinapump fungera?

Lite snabba svar vore toppen...

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: R407 i AC?
« Svar #1 skrivet: 21 april 2011, 16:58:37 »
Skall den bara användas för AC-bruk sÃ¥ duger den säkert, det är när det skall arbeta som värmepump och det är bit under -10 grader som prestandan kroknar fort och gör att R410A föredras här i norden (plus massiv marknadsföring av R410a som 'högoktanig' frÃ¥n kölmediebolagen trots att den innehÃ¥ller 50%  gas med GWP 3400).

R407C brukar vara vanlig i varmare länder där R410A inte är så lyckat när det är riktigt hett på kondensorsidan (för nära R410A:s kritiska temperatur och då sjunker COP väldigt fort). Teoretisk kyl-COP är också högre för R407C än R410A även vid måttligare temperaturer.

Jag skulle tom. nästan säga att R410A inte hör hemma i en AC avsedd att kyla varma utrymmen, men varumärket 'R410A' har blivit sÃ¥ starkt att den petas i maskiner där det egentligen inte är lämpligt och pÃ¥ sÃ¥ sätt fÃ¥r ut tiotusentals maskiner med nÃ¥gra 1/10-dels lägre COP-värde än bra konstrurerad maskin pÃ¥ annan köldmedie som R407C, R290, R1270 eller tom. R134a eller DME om man gÃ¥r pÃ¥ R12:s tryckomrÃ¥de. 

Kom ihåg att R407C-maskiner egentligen i grunden är lätt modifierade R22-maskiner med med annan olja och köldmedie som ersätter R22 då R22 är förbjudet i allt fler länder.
För gör det självare så är 407C-maskiner bra val då det finns alternativa köldmedier om orginalgasen skulle ha rymt iväg och man inte vill ta kostnad för kylnisse.

och i framtiden när R125-baserade köldmedier (inkluderar dom flesta R400-köldmedlen som R407C och R410A) skattas sönder pga. sin höga GWP och kanske förbjuds helt inom kanske 10 år eller så så finns det ingen bra alternativ alls ännu för R410A-maskiner medans det finns mer eller mindre hyffsat fungerande alternativ för R407C-maskiner.



Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: R407 i AC?
« Svar #2 skrivet: 21 april 2011, 17:36:51 »
Det låter ju toppen, då gjorde jag inget uppenbart dåligt val ang gasen.
Det ska bli skönt med kyla på övervåningen i sommar!
3,5kw borde väl ta 40-50m2 med lågt i tak, hoppas jag...
Inte lika högt EER som i FD-35an men men, den var desto billigare i inköp.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: R407 i AC?
« Svar #3 skrivet: 21 april 2011, 19:45:34 »
Jag har 2 möjliga ställen att montera ytterdelen.
1 med korta rör, ca 3m.
1 med långa rör, ca 10-12m.

Korta rör, då står ytterdelen PÅ halltaket med markstativ skruvat i plåttak, det är närmaste vägen till hallen på övervåningen. Risk för oljud??

Långa rör, Då hänger ytterdelen på grunden bredvid min FD-maskin. Sen klättrar rören uppför väggen. Mindre risk för oljud gissar jag?

Hur illa är det att ha en ytterdel på taket? Lite "medelhavs installation"... Taket är väldigt flakt så man kan få den att stå i våg.
Risken kanske är att snön trycker ner den??
Skönt att slippa fler rör på fasaden, ska byta om något år.
Så om det inte är ett "big no no" så hamnar den nog på taket. Åsikter?

Någon som har tips på billiga twin rör?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: R407 i AC?
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2011, 23:28:18 »
Här i grannskapet är det många som har sina pumpar på garagetaket (kedjehus). Största nackdelen med att ställa den på tak är väl att få upp den dit, samt läckagerisk vid infästningen i taket och förstås det du nämnde om snö. Men eftersom det enbart ska vara en ac så slipper du problem med avfrostningsvatten som fryser på taket.
Se bara till att du har fall på kondensslangen från innedelen.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: R407 i AC?
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2011, 16:09:43 »
Jag kommer nog montera den på takkupan, hoppas det kommer se ok ut.
Korta fina rör, perfekt!

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: R407 i AC?
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2011, 10:20:09 »
Fungerar ju toppenbra!!! Underbart med kyla på "sovplanet".
Den håller även nedre planet i 22grader än så länge. Får väl se när jag måste slå på Mitsun för att hålla det planet svalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!