Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byggahus.se domineras av ett fÃ¥tal  (läst 22859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
Byggahus.se domineras av ett fåtal
« skrivet: 21 november 2010, 18:38:12 »

Fler som har märkt att byggahus.se domineras av ett fåtal personer som i stort sett styr vilken information som är "rätt".
Var rätt så aktiv på det forumet men har lagt av då det man skrev inte föll i god jord hos dessa personer.

Kul att få andras erfarenhet.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 18:44:10 »
Du ska väl inte kasta in handduken för att du kanske var obekväm för vissa, stick ut hakan och ta och ge  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 18:46:21 »
Du ska väl inte kasta in handduken för att du kanske var obekväm för vissa, stick ut hakan och ta och ge  Thumbsup

Det var det jag gjorde och det uppskattades inte. :(

Finns vissa som håller på i byggahus.se som dessutom har egna intresse i att prata gott för vissa märke.

Har lämnat forumet, tog även en massa tid som jag nu lägger på annat.
« Senast ändrad: 21 november 2010, 18:55:08 av hokanp »
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #3 skrivet: 21 november 2010, 19:58:08 »
Jo, jag hälsade pÃ¥ där för nÃ¥gra Ã¥r sedan, fick ganska tidigt veta min plats av pakt-packet.  Förstod att de fick en tillrättavisning av moderator. Men jag avstod i att göra fler besök där, det finns ju värmepumpforum, här fÃ¥r man ha vilka ideér man vill, allt gÃ¥r att diskutera och en Ã¥ annan tankevurpa eller skrivfel finns det överseende med. Skulle det inträffa att nÃ¥gon är otrevlig över gränsen, har jag uppfattningen att Rickard med hjälp av sina moderatorer stämmer i bäcken. 
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #4 skrivet: 21 november 2010, 20:02:29 »
Jo, jag hälsade pÃ¥ där för nÃ¥gra Ã¥r sedan, fick ganska tidigt veta min plats av pakt-packet.  Förstod att de fick en tillrättavisning av moderator. Men jag avstod i att göra fler besök där, det finns ju värmepumpforum, här fÃ¥r man ha vilka ideér man vill, allt gÃ¥r att diskutera och en Ã¥ annan tankevurpa eller skrivfel finns det överseende med. Skulle det inträffa att nÃ¥gon är otrevlig över gränsen, har jag uppfattningen att Rickard med hjälp av sina moderatorer stämmer i bäcken. 

Instämmer i allt. Thumbsup
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #5 skrivet: 21 november 2010, 20:35:12 »

Fler som har märkt att byggahus.se domineras av ett fåtal personer som i stort sett styr vilken information som är "rätt".
Var rätt så aktiv på det forumet men har lagt av då det man skrev inte föll i god jord hos dessa personer.

Kul att få andras erfarenhet.

Bh.se domineras väl inte av några personer mer än vad tex detta forum gör. Varför skulle man förresten eftersträva att det man skriver ska falla i "god jord"? Man berättar om sina erfarenheter, svarar på frågor om man har lust och argumenterar med dem som framför andra åsikter - också om man har lust. Huruvida andra inte håller med i det man skriver spelar väl absolut ingen roll. Det är ju ingen åsiktstävling.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #6 skrivet: 21 november 2010, 20:54:47 »
Helt rätt Thomas59, oavsett vilket forum det handlar om så blir det ett antal som dominerar. Orsakerna kan ju vara lite varierande, allt från ett genuint intresse för att dela med sig av sina kunskaper och hjälpa andra till ett behov av att synas och höras, samt en kombination av ovanstående.
Vissa tar sig själv på ett mycket stort allvar medan andra har lite distans både till sig själv och sina inlägg.
Det är underbart att vi är så olika, tänk vad trist det skulle bli utan lite "bråk" emellanåt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #7 skrivet: 21 november 2010, 21:00:02 »
Helt rätt Thomas59, oavsett vilket forum det handlar om så blir det ett antal som dominerar. Orsakerna kan ju vara lite varierande, allt från ett genuint intresse för att dela med sig av sina kunskaper och hjälpa andra till ett behov av att synas och höras, samt en kombination av ovanstående.
Vissa tar sig själv på ett mycket stort allvar medan andra har lite distans både till sig själv och sina inlägg.
Det är underbart att vi är så olika, tänk vad trist det skulle bli utan lite "bråk" emellanåt

Jo visst kan det vara så men när egna intresse för t.ex. vissa märke, på grund av egen vinning, besrkivs som bättre än andra så blir det fel. När man sedan försöker att prata för sin egen sjuka så är man t.ex. inte saklig elle inte kommer med "rätt" kritik.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #8 skrivet: 21 november 2010, 22:37:28 »
Bygga hus är ett jätteforum och förmodligen finns det fler där som praktiserar jantelagen, har faktiskt aldrig stött på någon i detta forum. Det är sättet några skribenter avspisar vänligt menande förslagsgivare på som stör. Det blir inte mycket till åsiktsbyte när sådana mäniskor sätter igång, och det förlorar alla på.
Att det finns en dominans av ett fåtal även på detta forum håller jag med om, men den är berättigad stödd av all fakta och kunnande de delar med sig av på ett pedagogiskt sätt med stort tålamod.
Det finns med all säkerhet mycket kunnande i Bygga hus forum också men det är troligt att mycket aldrig kommer i dager just på grund av en liten grupp översittare. Kunniga mäniskor behöver inte lägga dyrbar tid till att överbevisa någon som inte är mottaglig för information. De presenterar fakta med förklaringar till varför det förhåller sig så, när pajkastningen börjar gör de sorti, och det med all rätt. Det sista finns det ex på detta forum för också.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #9 skrivet: 23 november 2010, 11:11:39 »
Håller med om att det är lite bättre stämning på detta forum är på bygga hus men det är också enormt mycket större.

Vi ni se pakter och intriger skall ni gÃ¥ in pÃ¥ minhembio.se   Ställ en frÃ¥ga om LED-TV där och du blir idiotförklarad inom 10 sekunder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #10 skrivet: 23 november 2010, 12:26:49 »
Alla forum har nog sina egna kulturer.
Det finns de som lämnat detta forum i affekt också, även om de nog kan räkna på ena handens fingrar, som regel för att jag försökt styra upp deras sätt att uttrycka sig, på olika sätt.
Jag ger väldigt sällan pekpinnar Ã¥t folk, men gemensamt för alla som fÃ¥r en pekpinne av mig  (i vart fall 90% av dem) är att de tar väldigt illa vid sig, detta resulterar oftast i att de antingen lämnar forumet, eller rättar sig (mer eller mindre) efter mina önskemÃ¥l om hur de kan uppträda pÃ¥ ett sätt som inte retar andra i forumet.
Nåt jag lärt mig under årens lopp är att försöka vara väldigt tydlig med vad jag vill, och varför, när jag ger folk pekpinnar, för det är otroligt lätt att det misstolkas om jag inte är extremt tydlig i min eventuella kritik.
Ibland biter det inte med kritik, men det får man finna sig i, eller bannlysa de medlemmar som inte är rumsrena, har väl hänt att jag bannlyst kanske sammanlagt 5 medlemmar i mina tre olika forum sedan starten, så det är extremt ovanligt.

Oftast är det väl inte de som tillfört speciellt mycket som lämnat forumet p.g.a. att de inte trivs, utan av andra skäl, som tidsbrist, att dom lessnat eller att de helt enkelt är "färdiga" med sitt projekt och börjat med nya projket.
Det är t.ex. inte sÃ¥ ovanligt att de som skaffat bergvärme efter 1-2 Ã¥r dyker upp som nya medlemmar i poolforum... DÃ¥ har de ju rÃ¥d att satsa pengar pÃ¥ roligare saker än värmepumpar.  :)

Tittar man pÃ¥ antalet medlemmar som verkligen är aktiva och tillför forumet mycket sÃ¥ är det nog inte mer än 50-100 stycken, sÃ¥ även här är det nog en trojka av individer som utmärker sig rätt mycket, jag kan dock inte pÃ¥stÃ¥ att det finns just nÃ¥gon som "mästrar" allt och alla som har en annan uppfattning, skulle vara jag själv dÃ¥, om det är nÃ¥gon som är särskilt envis, och har fel.  ;)
Men det tycker jag ingår lite i mitt uppdrag som moderator.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #11 skrivet: 23 november 2010, 13:12:53 »
Hej

Nej, jag märkte aldrig av makteliten pÃ¥ byggahus. Men däremot var det ett fruktansvärt trÃ¥kigt forum, och man fick sällan svar eller diskussion sÃ¥ fort man lyfte nÃ¥got som var "outside the box". Allt var lite svart-vitt. Möjligen lite inpinkat och inskränkt när jag tänker efter en gÃ¥ng till...  :-\

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #12 skrivet: 23 november 2010, 14:31:38 »
Detta forum domineras av en person och bara en.  Och fast han har fel i flera frÃ¥gor sÃ¥ fortsätter han att domdera och fördumma dem som har en annan Ã¥sikt än han själv.   Synd :(

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #13 skrivet: 23 november 2010, 14:52:33 »
Detta forum domineras av en person och bara en.  Och fast han har fel i flera frÃ¥gor sÃ¥ fortsätter han att domdera och fördumma dem som har en annan Ã¥sikt än han själv.   Synd :(
Det är bra Oraklet! Man ska vara självkritisk!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Byggahus.se domineras av ett fåtal
« Svar #14 skrivet: 23 november 2010, 14:54:39 »
Du kanske skulle känna till ALLT innan du gnäller Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!