Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gÃ¥ vidare med kontaminerad smörjolja?  (läst 762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xellvas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur gå vidare med kontaminerad smörjolja?
« skrivet: 16 december 2016, 15:10:15 »
Hej!

Har en värmepump som på grund av ett klantigt nedmontage blivit utsatt för atmosfär, fick av en slump reda på att detta kan vara ett problem och har nu läst på lite i ämnet och skulle vilja har lite tips och råd på hur man bör hantera det.

Min oro är problematiken med POE baserad olja och fukt, då fukt får oljan att brytas ned till olika skadliga syror. Detta skall dock inte vara ett problem med en PVE baserad olja vad jag förstått.
Kompressorn är en Panasonic 5RS102Z0AA1 jag hittar ingen dokumentation kring denna kompressor så jag kan inte avgöra vad det är för olja i den, har vänt mig till tillverkaren av pumpen men inget svar ännu.
Vill samla på mig så mycket information som möjligt innan jag gör nåt mer.

Står nu och väger mellan att fylla upp den och köra över helgen och sen göra ett syraprov eller häkta loss kompressorn och byta olja vilket jag inte är jätte sugen på i nuläget. Vad säger dem lärda i ämnet?
Då detta är en anslut-maskin så får jag inte tag på nån som vill ta tag i det, själv är bäste dräng antar jag.

 tOOmten God Jul!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!