Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: H16 efter höstens kallaste natt, E9DKE, installerad 2005-05, tillverkad 2004-12!  (läst 5788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TwoHeatPumps

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ã…rscop >> 1 (Ã…rscop mycket mycket större än 1)
Detta är inte kul ... lagom till helgen ... 2 dygn till mÃ¥ndag ...   :(

Undrar om detta är höstsäsongens första H16 i mellansverige ... ?

Var precis ute och kollade utedelen.
Modell: CU-E9DKE-SPK
Tillverkad: 2004-12 (Malaysia)
Serienr: 0781100175
Övrigt: Märkt Sverigepumpen med Kinnans dekal.

Vet att den måste ha avfrostat minst en gång i natt. Troligen flera ggr då pumpen stoppat någon gång mellan 09-11 på förmiddagen (då ca 5 plusgrader). Bör ha varit flera minusgrader i natt.

Har under det senaste Ã¥ret följt inlägg om H16-problematiken. Trodde i min naivitet att risken var liten att det skulle drabba denna 2005:a av E9DKE.   :-\

NU är det definitivt FÖRSENT att tänka pÃ¥ att förebygga med oljeinjektering eller annan lämplig Ã¥tgärd!   >:(

Antar att H16 hanteras annorlunda av Panasonic än andra felkoder. Såg att enligt inslaget i SVT:s PLUS, så lovar Panasonic att kostnadsfritt byta ut felaktig del.
På fakturan står det att garantin omfattar 5 år på material resp. 2 år på installation. Har nu gått drygt 2 år. Antar att materialgarantin omfattar mer än bara kompressorgaranti ... ?

Undrar nu, om jag skall bryta strömmen nu eller vänta? Jag vill att felkoden skall ligga kvar i fjärren, om Panasonic behöver checka felkoden.

(Det som gör en extra upprörd   >:(  är att jag blev rekommenderad E9 i.s.f. E12 av Ã¥terförsäljaren. Har efter egen erfarenhet och inläggen pÃ¥ detta nyttiga forum förstÃ¥tt att minst en E12 borde ha varit det självklara valet. BÃ¥de ekonomiskt och komfortmässigt. MÃ¥ste in med stöd redan vid ca 0 grader. Hade jag vetat att gränsen skulle gÃ¥ redan där sÃ¥ hade jag direkt valt den större E12:an och kanske klarat ca -5 grader utan stöd. Statistiskt, sÃ¥ är det "mÃ¥nga" dagar här i mellansverige dÃ¥ temperaturen ligger mellan -5 och nollan!   :-\  (Villa frÃ¥n 73 i mexitegel med mycket öppen planlösning och 120 m2 i övre plan där innedelen är placerad.))

Hoppas nu på snabb support och service innan höstkylan kommer för att stanna ...
"Varma" hälsningar till alla på forumet

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Anmäl så fort som möjligt till din leverantör då det nu finns maskiner för ganska omgående leverans.
Varför ska du hålla på med en massa oljeinjekteringar och dyligt då det går på garantin?
Kompressorn i utedelen som ni får i utbyte är modifierad med lite rör som är flyttade tex, kan dock inte svara exakt vad Panasonic har gjort.
H16 har börjat komma ordentligt nu igen även i mellansverige så du är inte den första.
Komfortmässigt är det ingen fördel med en E12 då den låter mer om den jobbar för fullt, den omsätter mer luft vid högsta fläkthastighet och det drabbar komforten. Ekonomiskt kanske ni skulle tjänat mer på en E12 men det beror på förutsättningarna för erat hus.
Om ni måste stötta redan från +-0 grader ute så måste ni ha ganska dålig isolering i huset eller också har det varit något knas med maskinen från början. Om jag tolkar din beskrivning av ditt hus så har du även en bottenvåning och därigenom inte har kalla golv som om det vore en enplansvilla.
Ring direkt och anmäl och fyll inte på någon olja då du kommer tappa dina garantier.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kanske har du tur och pumpen är importerad av Kinnan.
Maila dit, uppge ditt serienummer och du får nog svar omgående (Det fick jag)

Dom har utedelar på lager och hjälper dig säkert, om den du köpte pumpen inte ställer upp eller segar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
(Det som gör en extra upprörd   >:(  är att jag blev rekommenderad E9 i.s.f. E12 av Ã¥terförsäljaren. Har efter egen erfarenhet och inläggen pÃ¥ detta nyttiga forum förstÃ¥tt att minst en E12 borde ha varit det självklara valet. BÃ¥de ekonomiskt och komfortmässigt. MÃ¥ste in med stöd redan vid ca 0 grader. Hade jag vetat att gränsen skulle gÃ¥ redan där sÃ¥ hade jag direkt valt den större E12:an och kanske klarat ca -5 grader utan stöd. Statistiskt, sÃ¥ är det "mÃ¥nga" dagar här i mellansverige dÃ¥ temperaturen ligger mellan -5 och nollan!   :-\  (Villa frÃ¥n 73 i mexitegel med mycket öppen planlösning och 120 m2 i övre plan där innedelen är placerad.))
Hoppas nu på snabb support och service innan höstkylan kommer för att stanna ...

Hej TwoHeatPumps!  Du nämner att du inte kan värma ditt hus pÃ¥ 120 m2 med mkt öppen planlösning i mellansverige med en E9:a med mindre än att du mÃ¥ste gÃ¥ in med stödvärme frÃ¥n ca 0 ºC. DÃ¥ kan jag säga dig att antingen har du ett extremt dÃ¥ligt isolerat hus (vilket är mindre troligt), eller ocksÃ¥ har du haft en pump som är och förmodligen hela tiden har varit i undermÃ¥ligt skick och därmed aldrig klarat av att ge dig den värme som E9:an normalt skall klara av (vilket är mera troligt). Du skall ganska lätt klara iaf 7-10 minusgrader med den pumpen om den är i sin ordning, och förmodligen om huset är hyfsat isolerat nedÃ¥t ca 12-15 minusgrader om det inte är för stark vind i samband med kylan.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
Jag kan inte hålla med Dig. Min flickvän har ett parhus, 111 kvm och hyfsat välisolerat för att vara från 1976. Med en E9 första vintern klarade hon sig, men det var 18-19° i köket och vissa sovrum. Efter att ha satt in en till förra hösten kan hon ha de 22-24° hon vill. Kanske är det samma sak för TWOHEATPUMPS. Vi har olika definition på temperatur och temperaturspridning. Fast hellre 2 E9 än en E12.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Panasonic skickar sprillans nya GKE-5 maskiner, inga
utbytesmaskiner numera.


BjörnK

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det var nästan ett års sedan dom slutade skicka utbytesmaskiner, eller skiljer det mycket beroende på vart man fick dom ifrån?
Första vevan så var ordern att byta ut utedelarna mot befintliga nya som man hadde på hyllan och som ett brev på Posten fick man byta hos samma kund några månader senare. Utbytesmaskiner tror jag endast jag hadde några stycken av alla innan dom uppgraderade började levereras. Vissa leverantörer hadde väl lite importerad arbetskraft från Panasonic som stod och bytte kompressorer för glatta livet på ett visst lager ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag vet att man inte skall göra det, men Kinnan's svar var inget att skämmas för:

"Tack för ditt mail.
Vi kan identifiera alla utlevererade produkter med hjälp av serienummer.
Det serienummer du hänvisar till nedan ingår ej i vår nummerserie.
För säkerhets skull ber jag dig återkoppla vem din återförsäljare är för dubbelkontroll.

Kinnan AB tar tillsammans med våra ÅF ett garantiansvar för gemensamt levererad funktion hos slutkund
Vi H16-larm levererar vi ny utedel till ÅF/installatör som genomför utbytet.
Kinnan AB har utbytesenheter lagrade för omgående leverans vid avrop från ÅF.

Bästa hälsningar
Anders Ax
Försäljningschef"


Tyvärr hade dom inte importerat min pump!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad TwoHeatPumps

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ã…rscop >> 1 (Ã…rscop mycket mycket större än 1)
Ok, här kommer lite försenad feedback ...

Felanmälde på måndagen den 15/10. Blev lovad en utbytesmaskin inom 7-14 dagar.
Tog precis 14 dagar till en mycket vänlig kylmontör kom (måndagen den 29/10).
Blev mycket glad av den snabba servicen!

Den nya E9:an (E9DKE3) har nu gått perfekt sedan dess ...
Tillverkad: 2007-08. Känns mycket bra att ha fått en sådan ny fräsch maskin.

(Man kan nog säga att det var tur att H16 kom nu och inte när vinterkylan börjat bita till.
Kylmontören berättade att han med denna installation slagit rekord i "grundlig" vakuumsugning. Uppmätta värdet på digitala manometern var 159. Enhet?)


Kommentar 1:
Huset har haft en nästan ouppvärmd källare vilket medfört kalla golv. Vid 0 grader ute så kunde den ensamma E9:an hålla ca 21 grader på det övre planet.

MEN, sedan 2006-04, så värms ca halva källaren (gillestugan i första hand) med en Toshiba B13, som sitter på innerväggen i trappen ned till källaren. Den sitter på en sådan höjd att den även kan blåsa ut merparten av värmen i golvhöjd på det övre planet.

NU, är det inga problem att ha 22-24 på det övre planet, "oavsett" utetemperatur. Behövde ej gå in med annat stöd förra vintern. Totalförbrukning (inkluderar allt) var ca 10000 kWh både 2005 och 2006.

Alltså, ungefär samma totalförbrukning 2006, men nu också med uppvärmd källare.


Kommentar 2:
Verkar som om cop blir betydligt bättre med två pumpar än vad jag trodde från början.
Komforten har också blivit mycket bättre då ljudnivån sjunkit avsevärt.


Kommentar 3:
Den pump som sitter i en trapp bör ha en "äkta" manuell funktion på fläkten. Detta möjliggör att pumpen kan blåsa varm luft nedåt i standby-läge (utan att kompressorn behöver gå på lågvarv). Detta är väldigt smidigt på sommaren när man vill ha källaren varm på ett effektivt sätt. Har ej koll på vilka andra märken som har en sådan fläktfunktion. Det hade ej gått att placera pumparna tvärsom eftersom E9:ans fläktfunktion är "halvmanuell".

"Varma" hälsningar till alla på forumet

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ännu en som anser att dubbla pumpar är lyckat, kanske en ny trend vi ser?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TwoHeatPumps

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Ã…rscop >> 1 (Ã…rscop mycket mycket större än 1)
Glömde en viktig kommentar:

Vilken fördel att kunna få värme från värmepump 2 i hela huset, fastän man fått H16 på värmepump 1. Då är man garderad mot försenad service mm ...

Enda nackdelen under dessa två veckors väntan på service har varit att man märkt av en högre ljudnivå från fläkten ...
"Varma" hälsningar till alla på forumet

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag är beredd att hålla med,

när jag satt upp min första lilla E9DKE blev jag grymt besviken. Trots en halvöppen planlösning blev värmefördelningen mycket ojämn. (Jämfört med min radiatorvärme). När det blev ordentligt kallt orkade pumpen inte med alls. Och när det var runt nollan höll den mest på med att avfrosta. Positivt var dock att den var billig, 11.000 med skatterabatt. Pengarna tillbaka efter ca 2 år.

Så - upp med en E9DKE till. Nu blev det mycket bättre. Det verkade som om luftcirkulationen kom igång på ett helt annat sätt i huset. Dessutom fanns det litet muskler nu (4,5 + 4,5kW) vilket märktes när det blev rejält kallt.

Problemet blev istället att radiatorvärmen fick jobba så sällan att det blev frysgrader i garaget, iskallt i källaren och kalla golv på undervåningen. Så när jag blev erbjuden ännu en E9DKE till ett bra pris på sommaren, slog jag till. Den sitter nu i garaget, värmer källaren till 18 ºC.

Har investerat ca 33.000SEK i tre små L/L. Istället kunde jag kanske fått en stor L/L för drygt 25.000. Men det tror jag hade varit ett sämre alternativ.

-Mycket sämre värmefördelning
-Avsevärt lägre effekt kanske 8kW mot 13,5kW  . (Hela effekten behövs, jag räknar med att effekten krymper till hälften pÃ¥ en R410 pump när det är -7 ºC ute. Och till en fjärdedel när det är -15 ºC)
-Kan reglera effekten i huset mer indivuellt (Ex kallare i källaren)
-Bättre COP genom små L/L

Jag hade naturligtvis kunnat investerat 50.000SEK i en L/V, men det hade nog inte givit mig en kapacitet på 13,5kW. Dock varmvatten.
« Senast ändrad: 13 november 2007, 12:04:22 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Synd att inte frugan tycker det är lika häftigt med en skog av utedelar på tomten som jag gör annars hade det blivit några fler här med ;-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Jo, det funkar verkligen bra med 2 värmepumpar. Årsförbrukningen åker nog ner ett snäpp till. Stödelen ska bort nästan helt och COP:n ska upp rejält. Nånstans 8000 kWh ?

Off-topic:

Fick elräkningen idag. Fortum har graderat oss som "smÃ¥förbrukare", d v s under 10000 kWh per Ã¥r. Det innebär att den fasta nätavgiften sjunker med 1460 kr och att den rörliga nätavgiften ökar med 14,6 öre/kWh. VÃ¥r Ã¥rskostnad för el sjönk med 219 kr, vow.  ;)  ;D -Vad ska vi göra med alla pengar ?

MVH/Gano


 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Kjøpe enda flere pumper  *roflmao* *roflmao*
Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!