Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När bör laddningspumpen gÃ¥?  (läst 7483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
När bör laddningspumpen gå?
« skrivet: 02 december 2010, 10:46:21 »
Hur bör man resonera kring under vilka faser som laddningspumpen i Laddomat skall köras?
Om man baserar det på pannans vattentemperatur, ska den då gå så länge som vattnet är varmare än i tankarna? Eller bör den gå så länge temperaturen i pannan är över en viss temperatur?
Om man baserar det på rökgastemperatur, hur bör man då resonera?

På min panna har jag en ratt för rökgastermostaten, den stänger fläkten när rökgastemperaturen sjunker under ett förutbestämt värde, skulle man kunna koppla den på den termostaten kanske?

Anledningen till mina frågor är att laddningspumpen fortsättet gå även fast elden brunnit ut för längesen och pannans vattentemeperatur börjat sjunka neråt 60 grader och därmed verkar kyla tankarna...Så jag får slå av den själv och då sjunker snart panntemperaturen till lägre temperatur än tankarna.

Just nu går det bara en sladd från ett uttag på vedpannan (Atmos DC35SF), men jag vet inte vad som triggar igång den, pannan kanske har någon form av inbyggd pumpstyrning(?)

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2010, 15:04:29 »
På den tiden jag eldade med ved hade jag en ställbar termostat (satt på utgående vattenrör) som startade laddningen av acctankarna när panntempen kom upp över 85 (vattentempen i vedpannan). Laddningen fortsatte så länge tempen låg över 85. Det blir för dålig arbetstemp för pannan med kallvatten i manteln, med dålig förbränning, svart/grå rök som slår ner i backen och sura grannar. Det optimala med torr och bra ved är knappt synlig vit rök, då får du dessutom mindere problem med tjärbildning i skorsten. //gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2010, 18:15:50 »
Hur bör man resonera kring under vilka faser som laddningspumpen i Laddomat skall köras?
Om man baserar det på pannans vattentemperatur, ska den då gå så länge som vattnet är varmare än i tankarna? Eller bör den gå så länge temperaturen i pannan är över en viss temperatur?
Om man baserar det på rökgastemperatur, hur bör man då resonera?

På min panna har jag en ratt för rökgastermostaten, den stänger fläkten när rökgastemperaturen sjunker under ett förutbestämt värde, skulle man kunna koppla den på den termostaten kanske?

Anledningen till mina frågor är att laddningspumpen fortsättet gå även fast elden brunnit ut för längesen och pannans vattentemeperatur börjat sjunka neråt 60 grader och därmed verkar kyla tankarna...Så jag får slå av den själv och då sjunker snart panntemperaturen till lägre temperatur än tankarna.

Just nu går det bara en sladd från ett uttag på vedpannan (Atmos DC35SF), men jag vet inte vad som triggar igång den, pannan kanske har någon form av inbyggd pumpstyrning(?)

Du kan väl justera rökgastermostaten så den slår av tidigare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2010, 20:02:44 »
kolla så att det sitter en termo ventil(termostat) bakom den övre stora pluggen.
montera styrning på 21an endera via rökgasen eller via vattnet i pannan.

Kolla på termo ventilers hemsida dom har svar på många frågor ;)

Mvh taiga

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2010, 21:10:43 »
termostat verkar du inte ha, om du har en så är den öppen lite väl tidigt, så bör den vara runt 80 för just hålla varm panna. Och under 80 så ska det bara gå runt utan att nån värme kommer till tankarna. Ska funka som på en bil
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2010, 22:15:31 »
Jag startar min laddningspump på rökgastemperaturen, det fungerar perfekt!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #6 skrivet: 04 december 2010, 00:25:12 »
Jag startar min laddningspump på rökgastemperaturen, det fungerar perfekt!
Jag är lite inne på att skaffa en rökrörstermostat. Laddningspumpen går på pannans interna termostat och ska, enligt pannans manual, starta när vattnet är 70 ºC. Men eftersom pumpen går när vattnet är så kallt som runt 50-60 ºC så verkar det inte fungera efter ordning.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: När bör laddningspumpen gå?
« Svar #7 skrivet: 04 december 2010, 00:50:47 »
Vrid på termostaten och hör om den klickar? Verkar ha fastnat i slutet läge..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!