Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 04 mars 2020, 16:24:07 »

Med en stor risk att bli kallad idiot, utdömd osv så tar jag ändå chansen genom att fråga dig, Vad vill du ha för ljusbild med helljuset?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 04 mars 2020, 16:03:12 »

Kul att höra Tyke!
Har du tänkt sätta den innanför grillen eller så?

Själv hämtade jag just ut min "324-wattare"! coolsmiley
Ska testa och mäta* upp den imorgon!  tOOmten

(*Specifikationen är 0,4x324 = 129.6W)

Hur går det med de utlovade med de mätta värdena på din 324Wattare? Du har ju sågat mig i ditt resonemang hela vägen, upp till bevis nu.
Skrivet av: Patrik68
« skrivet: 02 mars 2020, 15:51:47 »

Tips gällande LED-ramp?

Jag har snackat med några kollegor och kollat en del på Biltema men har fått flest rekommendationer om Ledstars LED-rampar, hört mycket bra om just kvalitén hos dem. Hittade dessutom rätt bra erbjudanden på en del produkter så just nu ligger den här 4 Row LED-rampen i sikte!

Har någon här erfarenhet av att handla hos Ledstars? Skulle uppskatta alla rekommendationer! 8)
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 28 juni 2019, 21:26:47 »



Bara för att jag uppenbart blivit så "stött" av denna tråd, så har jag beställt en 324W-ramp för 1804kr inkl. frakt, fäste, reläsats och 2st fästöglor. Har dock ingen ledig bil att sätta den på...men vafan..YOLO!!!!  coolsmiley
Måste ju visa var skåpet ska stå, återkommer med bilder/filmer när jag testar den på landsväg/motorväg!
 tummenupp

Hur går det KWhalp? Har du hittat någon ledig bil att sätta rampen på ännu?

 Själv så hade jag 3st BBK 225 spot tillgängliga som jag konverterade till xenon, SS70W. Lampan är på 55W har jag för mig. Det lyste åt helvete för långt o smalt. Satte 2mm:s tråd bakom lampsockeln så att lampan kom längre in i reflektorn, då blev det skaplig kombination mellan längd o bredd. Mycket bra helljus!  Kan tänka mig att konverterade BBK225 Flood eller de andra lykthusena jag nämnt vore perfekt för de flesta.

Sedan så tror jag nog att vi kan vara överens över att de flesta ledljusrampsannonser, de ledramperna skulle passa bättre på arbetsmaskiner, tex grävmaskiner, skotare, skördare osv med med stor ljusspridningsbehov i mörkret.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 februari 2019, 22:45:09 »

Blev ingen led ramp för mig på nya bilen. Beställde ramp.på ebay säljaren påstår han skickat men kom ingen så gjorde ett ärende via ebay och efter några dagar kom pengarna tillbaka. Köpte istället 3 runda strålkastare som monterats på en vool båge så nu väntar jag bara på H1 led lampor från ebay.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 12 februari 2019, 21:46:19 »


Och det omotiverade påhoppet ska komma från någon som köper LED-ramper från Clas Ohlson...  ::)

Få se, säljer Clas Ohlson dessa LED-ramper i nutid? Svaret är nej! De säljer inga LED-ramper online överhuvudtaget och anledningen till detta insåg du efter dina två inköp helt på egen hand. Bra slutledningsförmåga, men dåligt tips då TS ej kan göra samma misstag som dig och köpa LED-ramp från Clas Ohlson online.

För övrigt, var får du 20000 lumen ifrån? Ingen har länkat/nämnt en produkt som säger detta. Du har fel.

Ingen säger heller att det skulle vara Osram-ramper till salu någonstans i tråden. Däremot Osram-LED, där LED står för LIGHT EMITTING DIODE. Du har fel.

Sen angående självbländning, så är det inte ett problem i rampen jag länkade till i mitt första inlägg, då den är kollimerad. Men det är klart, med din karisma och utstrålning så blir väl allt du rör vid självbländande...

Ett påhopp måste komma någonstansifrån så folk får sig en funderare innan det spårar ur helt.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 31 januari 2019, 19:29:30 »

Det var första tanken.... Men sedan kom jag på om jag flyttade på nummer plåten så uppenbarade sig ett hål in i fronten med bredden 52.5 cm. Ledrampen jag köpte är 50.6 cm bred tummenupp
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 31 januari 2019, 19:06:19 »

Hej!

Bidde till slut ledrampen ifrån humanhabit! Dock inte den bredaste utan den på 288 w. IOM att den passade perfekt i ett hål i fronten  tummenupp. 1 cm på vardera sida med luft omsluter rampen. Bra ur parkeringsskade synpunkt som tjyvsynpunkt då huven måste öppnas för åtkomst.... Har dock inte kopplat in den än. Det får mer kvalicifierade personer fixa typ brorsan eller så  ::)

En ny värld öppnade sig för mig igår när jag via paddan vandrade in i köpmeckat Wish..... Timmarna försvinner när man bläddrar bland alla Kinatillverkade saker.
Visst fann jag min ledramp på Wish o såg hur mkt billigare den var där :)....
Men måste ge eloge till humanhabit. Ringde o pratade med en trevlig gubbe igår runt 11. Fördelen med att köpa hemmavid är ju att man kan ställa massor med dumma frågor. Ett dygn senare kunde jag hämta ut den hos mitt postombud!

Mvh Tyke

Kul att höra Tyke!
Har du tänkt sätta den innanför grillen eller så?

Själv hämtade jag just ut min "324-wattare"! coolsmiley
Ska testa och mäta* upp den imorgon!  tOOmten

(*Specifikationen är 0,4x324 = 129.6W)
Skrivet av: tyke
« skrivet: 31 januari 2019, 17:55:46 »

Hej!

Bidde till slut ledrampen ifrån humanhabit! Dock inte den bredaste utan den på 288 w. IOM att den passade perfekt i ett hål i fronten  tummenupp. 1 cm på vardera sida med luft omsluter rampen. Bra ur parkeringsskade synpunkt som tjyvsynpunkt då huven måste öppnas för åtkomst.... Har dock inte kopplat in den än. Det får mer kvalicifierade personer fixa typ brorsan eller så  ::)

En ny värld öppnade sig för mig igår när jag via paddan vandrade in i köpmeckat Wish..... Timmarna försvinner när man bläddrar bland alla Kinatillverkade saker.
Visst fann jag min ledramp på Wish o såg hur mkt billigare den var där :)....
Men måste ge eloge till humanhabit. Ringde o pratade med en trevlig gubbe igår runt 11. Fördelen med att köpa hemmavid är ju att man kan ställa massor med dumma frågor. Ett dygn senare kunde jag hämta ut den hos mitt postombud!

Mvh Tyke
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2019, 16:39:40 »

Kör med ledlampa i skotern både hel och halv och ger ok ljusbild  installerade även nyligen på bilen led H15 lampor till helljus och är stor skillnad mot originalet nästan så man kan klara sig utan extraljus har för mig dom drog runt 35 watt säljaren kollade när jag köpte dom enda felet är för stark drl belysning på dom men det gör inget för det använder jag aldrig ändå
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 januari 2019, 09:28:23 »

Några problem med spänningsspikar, störningar mm från xenondrivdon ska överhuvudtaget inte förekomma om drivdonet är e-märkt och provat enligt ECE-reglemente 10 . I närheten av e-märket ska det då stå 10R följt av ett långt godkännandenummer.
Detta är en förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara tillåtet att montera prylen på ett fordon av årsmodell 2002 eller senare (enligt EU:s Fordonsdirektiv).

Jag har varit med om störningsproblem ett par gånger, men då har det gällt totalt märkeslösa drivdon köpta på Aliexpress eller liknande. I ett fall spred det störningar så det var omöjligt att lyssna på FM-radio i bilen där signalstyrkan var låg.  I ett annat fall störde drivdonet kommunikationen till en krocksensor för bilens airbagsystem så det blev tänd airbagvarningslampa och felkod. Detta var dock lätt att lösa genom att dra om kablarna till drivdonet och inte ha dem hopbuntade med den originalkabelstam där ledningarna till främre krocksensorn gick.

LED-lampor i ordinarie helljusinsatser brukar inte vara någon god idé eftersom det inte går att göra ett LED-chip med samma form och storlek som en halogenlampas glödtråd. Och således hamnar stora delar av LED-chipet utanför reflektorns fokus, och ljusbilden blir helt uppåt väggarna.

LED-ramper med mycket bred ljusbild kan möjligen vara bra om man kör på helt öde vägar utan reflekterande saker längs sidorna.  Men om man kör på större vägar med sidomarkeringsstolpar, vägmärken (i synnerhet de stora vita skyltarna som markerar början och slut på tvåfiliga sträckor) mm, så blir man så bländad av sitt eget helljus att man vanligtvis ser bättre om man släcker LED-rampen och kanske till och med går ner till halvljus.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 20 januari 2019, 08:27:33 »

Jag har en VisionX-XPR-9M (90W) monterad i nedre "grillen".
Enda problemet är att den sitter för lågt. Dels straffar det räckvidden och så hamnar en del ljus i backen onödigt nära fordonet.
Jag gjorde valet att montera den där p.g.a. att den sitter någorlunda skyddad. Har fått för många extraljus kvaddade på parkeringar...
Skulle jag köpt idag hade jag monterat något saftigt innanför övre grillen istället och tagit den förlust som blir genom gallret.
När det gäller Watt ska man ha i minnet att "Kina-lampor" sällan ger det som står i annonsen.
Har skickat efter H7-LED att ha i helljuset. En uppsättning skulle ge 45W per lampa, drar 30W på riktigt,
matad med på 13,2 Volt. En annan uppsättning skulle leverera 90W per lampa, drar också ungefär 30W.
Dom ger fortfarande mer ljus än en påpiskad H7 halogen, så det är OK, men inte som lovat.
Xenon-kit till helljuset hade jag i förra bilen, tyckte dom hade för lång starttid, kanske finns det bättre idag.
Xenon-kiten ger dock stora spikar i elsystemet vid tillslag, så dom undviker jag numera, då moderna bilar har så mycket känslig elektronik, och jag vet inte hur fabrikanten lyckats skydda den.
Sedan skulle jag undvika att ha extraljus på taket. Minsta regn eller snö så blir det vitt framför ögonen.



Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 19 januari 2019, 20:06:38 »

En kollega köpte denna från Rickards webshop och den såg då ut att ge rejält ljus. https://www.energibutiken.se/sv/44-led-extraljusramp


Vad bra!  tummenupp
Det där är nog en likadan 324W-ramp som jag beställt för 1804kr inklusive frakt och "allt" installationsmaterial :)

Det står att det ska finnas jämförande bilder mellan rampen och 3st NBB-extraljus, men jag hittar ej bilderna via telefonen? Hjääälp!

EDIT: Hittade bilderna nu! :) (Blindstyre..)
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 19 januari 2019, 19:38:03 »

En kollega köpte denna från Rickards webshop och den såg då ut att ge rejält ljus. https://www.energibutiken.se/sv/44-led-extraljusramp
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 19 januari 2019, 16:17:32 »

Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 19 januari 2019, 16:01:25 »

KWhalp, länken du lade ut             ”Vidvinkelljuset ca. 160 grader är helt unikt, då denna ledramp har marknadens bredaste ljusbild vilket innebär en optimal trafiksäkerhet då vilda djur upplyses på vägrenen!”

Det är ungefär 160 grader runt om. Mycket onödigt ljus upp i trädtopparna och rakt ned i backen.
 Skall man ha en bra ledramp med bra ljusbild, som inte slösar på ljuset ned i backen framför bilen o upp i trädtopparna,  då börjar nog priset runt 3000kr, och den har en ärlig strömförbrukning om 8,3-10A, 100-120W

tyke, detta med bra extraljus är en djungel. Du skall inte köpa några ”skitledramper”. Du har ju andra alternativ, såsom gamla hederliga extraljus med Xenon. Det finns SIM, BBK (Bosch Big Knick) NBB175 osv. Dessa är inom rimliga priser. Alla dessa ger en väldigt bra o bred ljusbild även med 100w Halogen. Och då är det en väldig skillnad på lamptillverkaren.. Det som är viktigt är att man har en bra ljusbild, då krävs inte så stor effekt.

kWhalp kan gärna komma med mera tips


Klart jag kommer med mer tips, men även fler rättelser!
 a:gl

Du har fel:
160° är vinkeln i horsiontalled (e.g från vänstra dikeskanten till högra dikeskanten), dvs något som är väldigt önskansvärt när man talar om extraljus.

De skriver explicit i den tredje meningen i nedanstående länk att denna ramp dessutom har en smal ljusspalt som inte spiller ljus mot himmel eller mark i onödan.

http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/extraljus/led-ramp/tripplerow7dseries.html

"Ljuseffekten fokuseras starkt i en rektangulär form över vägbana och diken utan ljusförluster upp i skyn eller andra områden utan praktisk verkan. "

Du har fel:
1044kr inkl. frakt kostar detta LED-extraljus på 288W som ligger i klassen "en bra ledramp och bra ljusbild", som du efterfrågar och jag kan garantera dig att den drar mer än 10A...

I mitt tyckande är det synd att köpa de fina strålkastarhusen som du nämner, bara för att sedan sätta halogenlampor in dessa, men visst det är bättre än ingenting.

En av mina mest lyckade konverteringar i klassen pris/prestanda var i grunden 3st SIM:s strålkastarhus, som går att få tag i till en väldigt billig penning (199kr/st) och likaså 3st riktiga 100W xenonkit, går att få för ca 1800kr.

Tyvärr var jag ung, dum och naiv, så de blev stulna, men jag fick behålla de förhållandevis dyra ballasterna och försäkringsbolaget täckte faktiskt upp hela beloppet (och tog bort självrisken!) på de grejor jag behövde för att lysa upp tillvaron återigen. Hädanefter har jag stöldsäkrat mina extraljus genom fattigmansmetoden, genom att sätta en fet svetsloppa på gängorna till extraljusfästet. Det har då  funkat hittills :)


Bara för att jag uppenbart blivit så "stött" av denna tråd, så har jag beställt en 324W-ramp för 1804kr inkl. frakt, fäste, reläsats och 2st fästöglor. Har dock ingen ledig bil att sätta den på...men vafan..YOLO!!!!  coolsmiley
Måste ju visa var skåpet ska stå, återkommer med bilder/filmer när jag testar den på landsväg/motorväg!
 tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 januari 2019, 14:50:13 »

Man får en helt ok led ramp för 500 kr hur mycket andra extraljus får man för det xenon kostar bra mycket mera en gissning är att det kostar 10 gånger så mycket. Har haft led ramp på 2 bilar under några år nu och upplever inga problem på vintern. Led ramp är billiga lätt att montera kräver ingen stagning och kostar väldigt lite och funkar helt ok tycker jag men dom lyser kortar än vanliga xenon konverterade extraljus.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 januari 2019, 22:45:34 »

Sedan så finns det en faktor till som är väldigt negativ till ledramper o  Ledextraljus. De har i regel en kant runt linsen som gör att snön inte kan kana av, till skillnad mot traditionella extraljus, ungefär. Ledljus utvecklar värme, men det är på baksidan värmen utvecklas. Allt detta gör att led-extraljus inte är någon större hit under vintern tex.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 januari 2019, 21:00:15 »

tyke, detta med bra extraljus är en djungel. Du skall inte köpa några ”skitledramper”. Du har ju andra alternativ, såsom gamla hederliga extraljus med Xenon. Det finns SIM, BBK (Bosch Big Knick) NBB175 osv. Dessa är inom rimliga priser. Alla dessa ger en väldigt bra o bred ljusbild även med 100w Halogen. Och då är det en väldig skillnad på lamptillverkaren.. Det som är viktigt är att man har en bra ljusbild, då krävs inte så stor effekt.

kWhalp kan gärna komma med mera tips.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 januari 2019, 20:39:59 »

KWhalp, länken du lade ut             ”Vidvinkelljuset ca. 160 grader är helt unikt, då denna ledramp har marknadens bredaste ljusbild vilket innebär en optimal trafiksäkerhet då vilda djur upplyses på vägrenen!”

Det är ungefär 160 grader runt om. Mycket onödigt ljus upp i trädtopparna och rakt ned i backen.
 Skall man ha en bra ledramp med bra ljusbild, som inte slösar på ljuset ned i backen framför bilen o upp i trädtopparna,  då börjar nog priset runt 3000kr, och den har en ärlig strömförbrukning om 8,3-10A, 100-120W
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 18 januari 2019, 20:05:21 »


Och det omotiverade påhoppet ska komma från någon som köper LED-ramper från Clas Ohlson

Få se, säljer Clas Ohlson dessa LED-ramper i nutid? Svaret är nej! De säljer inga LED-ramper online överhuvudtaget och anledningen till detta insåg du efter dina två inköp helt på egen hand. Bra slutledningsförmåga, men dåligt tips då TS ej kan göra samma misstag som dig och köpa LED-ramp från Clas Ohlson

För övrigt, var får du 20000 lumen ifrån? Ingen har länkat/nämnt en produkt som säger detta. Du har fel.

Ingen säger heller att det skulle vara Osram-ramper till salu någonstans i tråden. Däremot Osram-LED, där LED står för LIGHT EMITTING DIODE. Du har fel.

Sen angående självbländning, så är det inte ett problem i rampen jag länkade till i mitt första inlägg, då den är kollimerad. Men det är klart, med din karisma och utstrålning så blir väl allt du rör vid självbländande...

Påhopp? Ja, vi tolkar saker olika, helt klart. Jepp. Köpte 2st. Ledramper från Classe. Var det 495kr/st?  100W. Dessa två, dubbelmontage, ger helt klart ett bra ljus. 9graders spridningen ger ett starkt ljus i backen med självbländning som följd. På kanterna är det ännu värre med den större spridningsvinkeln. Lyser upp i trädtopparna och rakt ned i backen. Dessa skall monteras bort och den ena skall monteras som backlampa på Ivecon o den andra skall monteras som helljus på ATV:n. Sen så blir det nog Xenon i BBK.

Av alla ledramper som som finns och är till salu, så är nog Classes Ledramper på den övre delen av skalan. 2st. Classeramper, combo, standard halogenljus.

280m. till trädlinjen längst bort. Dålig mobilbild. Hur mycket bättre ljus får man för 990kr kWhalp?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 januari 2019, 09:33:35 »

Jag har installerat 3 st ramper på 3 olika bilar och tycker det blev bra samliga billiga ramper från ebay men jag vet väl inte bättre.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 18 januari 2019, 07:48:47 »

Började läsa tråden noggrant, desto längre jag kom desto fortare skrollade jag mot slutet.. Ni är ju helt odugliga på detta och verkar vilja köpa vad som helst för skit! Till en början, Osram ledramp, detta är nog förmodligen inte från Osram, det är förmodligen bara deras dioder som används och de står inte bakom detta. 20 000 Lumen! Wov. Oftast är det den teoretiska effekten som skrivs ut, verkligheten är kanske 30% lägre eller ännu sämre. En storsäljare på FB är en kombo-ledramp. Spot är 30gr. Wide är 90grader.. Denna ramp är princip en rundstrålande ledramp som lyser rätt ned i backen med stor självbländning och rakt upp i trädtopparna.. Har 2st. Classeramper i nosen på Ivecon. Spot 9gr, Wide 15gr. 100 äktaW. Lyser bra, men tyvärr för mycket spridning på både spot och wide. Självbländning, så jaghar fått rikta upp dem från backen för att eliminera självbländningen. Kommit fram till att de duger inte, inte mera än till backljus till Ivecon  eller helljus till ATV:n. Köp inget skit!


Och det omotiverade påhoppet ska komma från någon som köper LED-ramper från Clas Ohlson...  ::)

Få se, säljer Clas Ohlson dessa LED-ramper i nutid? Svaret är nej! De säljer inga LED-ramper online överhuvudtaget och anledningen till detta insåg du efter dina två inköp helt på egen hand. Bra slutledningsförmåga, men dåligt tips då TS ej kan göra samma misstag som dig och köpa LED-ramp från Clas Ohlson online.

För övrigt, var får du 20000 lumen ifrån? Ingen har länkat/nämnt en produkt som säger detta. Du har fel.

Ingen säger heller att det skulle vara Osram-ramper till salu någonstans i tråden. Däremot Osram-LED, där LED står för LIGHT EMITTING DIODE. Du har fel.

Sen angående självbländning, så är det inte ett problem i rampen jag länkade till i mitt första inlägg, då den är kollimerad. Men det är klart, med din karisma och utstrålning så blir väl allt du rör vid självbländande...

Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 17 januari 2019, 23:42:54 »

Började läsa tråden noggrant, desto längre jag kom desto fortare skrollade jag mot slutet.. Ni är ju helt odugliga på detta och verkar vilja köpa vad som helst för skit! Till en början, Osram ledramp, detta är nog förmodligen inte från Osram, det är förmodligen bara deras dioder som används och de står inte bakom detta. 20 000 Lumen! Wov. Oftast är det den teoretiska effekten som skrivs ut, verkligheten är kanske 30% lägre eller ännu sämre. En storsäljare på FB är en kombo-ledramp. Spot är 30gr. Wide är 90grader.. Denna ramp är princip en rundstrålande ledramp som lyser rätt ned i backen med stor självbländning och rakt upp i trädtopparna.. Har 2st. Classeramper i nosen på Ivecon. Spot 9gr, Wide 15gr. 100 äktaW. Lyser bra, men tyvärr för mycket spridning på både spot och wide. Självbländning, så jaghar fått rikta upp dem från backen för att eliminera självbländningen. Kommit fram till att de duger inte, inte mera än till backljus till Ivecon  eller helljus till ATV:n. Köp inget skit!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 januari 2019, 08:41:23 »

Ska du välja kraftigare lampor till helljuset skulle jag välja led kraftiga halogen blir grymt varma och ger inte så mycket extra ljus heller väljer man värsta led sorten blir helljuset mycket bättre och blir inte varmare eller drar mera ström än originalet. Jag kör med led lampor i skotern både hel och kalv samt i bilen endast hel och det funkar kanon köpte mina hos leddbuddy liten firma som tydligen säljer massor via andra som cdon och fyndit. Ska man handla led ramp är det andra priser utanför Sveriges gräns och man behöver inte handla utanför EU så det blir extra avgifter jag har just köpt en till Golfen som inte kommit än men lär dyka upp vilken dag som helst. Kör även med en stark ledlampa till backljuset ger lite drygt dubbla ljusstyrkan mot originalet och det märks.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 17 januari 2019, 00:20:55 »

Körde 55W xenon kit i NBB 225 på förra bilen. Det uppfyllde de flesta krav på skapligt med ljus tills reflektorerna blev oxiderade efter kanske fem år. Men det är nog nio år sedan jag gjorde den installationen.

// Magnus
Skrivet av: tyke
« skrivet: 16 januari 2019, 18:39:09 »

De finns nu också, H4 100/90W både hos Biltema och Swedol.
De är dock inte godkända, står också där och då måste du ändå
koppla dom över en reläsats, annars är det risk att man bränner ledningar, 
strömbrytare och avbländningskontakt.

Tittar man på Hansen Racing sitter det dock H13 i F150 och de hittar man
inte hos Biltema eller Swedol. Svindyra hos Hansen Racing !
och de jag hittade är bara på 60/55 W.

Tack för den infon tummenupp

Skulle precis börja googla ang lampbyte på F150 IOM pga aldrig bytt lampor på den...
H13 har jag aldrig hört talas om. Tittade in under motorhuven kliade mig lite i nacken o slog igen huven. O undrade hur man skulle komma åt lamporna....
Inte kommit längre än så länge a:gl Får googla vidare eller gå vidare med ledljus varianten. Pratade med min underbara granne på landet som lovade mig o hjälpa till med elinkopplingen av rampen. Han förespråkade led fastän iformen av regelrätta extraljus Dvs som extraljus såg ut förr Dvs runda. Han hade monterat några sådana på en bekantings bil.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 16 januari 2019, 18:07:07 »

 
Ja, det finns 100W/80W-"Rally"-lampor att få tag i för de flesta socklarna, men de är som så mycket annat ej typgodkända för hel/halvljus.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/halogenlampor/halogenlampa-rally-2000039678

Risken att åka fast är förstås störst på halvljus då det bländar mötande trafik, det är faktiskt rätt störande att bli tokbländad vid möte på landsväg. Rekommenderar ej detta då folk kommer "helljusblinka" på dig...
Risken att åka fast med "rally"-helljus/extraljus är obefintlig, lika obefintlig som LED/xenonkonvertering av hel/extraljus, kanske är det teoretiskt möjligt vid en flygande besiktning.

Sen finns det godkända premiumlampor för alla halogensocklar. Min rekommendation där är att köpa de billigaste märkeslamporna med "+130-150" du kommer över, exempelvis GE Megalight Ultra 130. Ger betydligt bättre ljus än många billiga halogenlampor.

Men varken premiumhalogen eller rallyhalogen kan mäta sig med nyare alternativ:
Har idag premiumxenon i halvljusen (Volvo V50 2012) och original-LED i halvljusen (Nissan Leaf 2017) och skillnaden mot halogen tycker jag är enorm..

Min rekommendation för bekanta som ska byta bil är alltid ABS/anti-sladd och "äkta" xenon/led i halvljusen.  tummenupp


Var idag o besiktigade xets bil. Trevlig Karl som var besiktningsgubbe. Frågade naturligtvis över dessa ämnen som kommit på tapeten Dvs ledramp osv... Apropå rallylamporna så svarade han kryptiskt att de var väl eg inte lagliga. Men det de kollade var ju eg bara ljusbilden :)
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 16 januari 2019, 18:06:20 »

De finns nu också, H4 100/90W både hos Biltema och Swedol.
De är dock inte godkända, står också där och då måste du ändå
koppla dom över en reläsats, annars är det risk att man bränner ledningar, 
strömbrytare och avbländningskontakt.

Tittar man på Hansen Racing sitter det dock H13 i F150 och de hittar man
inte hos Biltema eller Swedol. Svindyra hos Hansen Racing !
och de jag hittade är bara på 60/55 W.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 16 januari 2019, 17:30:16 »

Tack för svar o kloka tankar!

Apropå hel o halvljus har jag en fundering likväl. Som ung hade jag ex antal Volvo 140 o 240 tyckte att ljuset var allmänt kasst även på dem. Satte då in "sport" lampor som var lite mer effektstarka. Tror de låg på runt 80/100 w gentemot originalen som hade 55/60w om jag minns rätt dontknow. Finns det sådana lampor kvar o är de godkända? Det är ju en början iaf innan jag börjar försöka pilla med annan elektronik 8)

Ja, det finns 100W/80W-"Rally"-lampor att få tag i för de flesta socklarna, men de är som så mycket annat ej typgodkända för hel/halvljus.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bilbelysning/halogenlampor/halogenlampa-rally-2000039678

Risken att åka fast är förstås störst på halvljus då det bländar mötande trafik, det är faktiskt rätt störande att bli tokbländad vid möte på landsväg. Rekommenderar ej detta då folk kommer "helljusblinka" på dig...
Risken att åka fast med "rally"-helljus/extraljus är obefintlig, lika obefintlig som LED/xenonkonvertering av hel/extraljus, kanske är det teoretiskt möjligt vid en flygande besiktning.

Sen finns det godkända premiumlampor för alla halogensocklar. Min rekommendation där är att köpa de billigaste märkeslamporna med "+130-150" du kommer över, exempelvis GE Megalight Ultra 130. Ger betydligt bättre ljus än många billiga halogenlampor.

Men varken premiumhalogen eller rallyhalogen kan mäta sig med nyare alternativ:
Har idag premiumxenon i halvljusen (Volvo V50 2012) och original-LED i halvljusen (Nissan Leaf 2017) och skillnaden mot halogen tycker jag är enorm..

Min rekommendation för bekanta som ska byta bil är alltid ABS/anti-sladd och "äkta" xenon/led i halvljusen.  tummenupp
Skrivet av: tyke
« skrivet: 16 januari 2019, 16:59:16 »

Tack för svar o kloka tankar!

Apropå hel o halvljus har jag en fundering likväl. Som ung hade jag ex antal Volvo 140 o 240 tyckte att ljuset var allmänt kasst även på dem. Satte då in "sport" lampor som var lite mer effektstarka. Tror de låg på runt 80/100 w gentemot originalen som hade 55/60w om jag minns rätt dontknow. Finns det sådana lampor kvar o är de godkända? Det är ju en början iaf innan jag börjar försöka pilla med annan elektronik 8)
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 16 januari 2019, 16:21:44 »

Det är klart att du ska ha strömbrytare, så du kan slå av dom.
I tät dimma och kraftig snöfall blir det som en vit vägg framför, då kan det
vara bättre och slå av dom. Blir viktigare, desto bättre extraljusen är.
Är också den minsta delen av montaget och sätter du brytaren på
reläets minussidan, behövs bara en enkelledare in till kupén, som sen
jordas i närheten.

Sant! My bad!  dontknow
Mitt resonemang bakom att skippa strömbrytaren i kupén är att jag i snörök/dimma tvingas köra med halvlyset då mina konverterade LED-helljus likförbannat bländar.
Har man endast halogen i hellyset är det kanske värt med strömbrytare, även om det är en hel del extrajobb att dra genom torpedvägg och borra fast strömbrytare i panelen.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 15 januari 2019, 21:50:36 »

Koppla in utan strömbrytare men med en reläsats (80A) så slipper du att reläna svetsar ihop (har lyckats svetsa ihop två Hella-relän 30/40A...trafikfarligt som fan mitt i natten vid möte med lastbilar!!)

Det är klart att du ska ha strömbrytare, så du kan slå av dom.
I tät dimma och kraftig snöfall blir det som en vit vägg framför, då kan det
vara bättre och slå av dom. Blir viktigare, desto bättre extraljusen är.
Är också den minsta delen av montaget och sätter du brytaren på
reläets minussidan, behövs bara en enkelledare in till kupén, som sen
jordas i närheten.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 15 januari 2019, 19:27:56 »

Tack för tips!

Väldigt mkt text på deras hemsida...... ::)
Skall försöka hitta rätt. Imponerad av skillnaderna på videosarna vad det gäller ljusbild.


Förlåt, jag glömde skriva att rabattkoden 'swish' ger 5% rabatt!  Men då måste man såklart betala med swish.

288W med skyddsbåge, regplåtsfäste, 2st fästöglor och 80A-reläkabelsats för 1614kr är galet billigt!
Finns syrafast version på regplåtsfästet för +200kr om man vill/kör i mycket vägsalt..

Har handlat för tiotusentals kronor på den där sidan, och har även reklamerat varor med lätthet!  tummenupp
Skrivet av: tyke
« skrivet: 15 januari 2019, 19:20:11 »

 Tack för tips!

Väldigt mkt text på deras hemsida...... ::)
Skall försöka hitta rätt. Imponerad av skillnaderna på videosarna vad det gäller ljusbild.
Skrivet av: kWhalp
« skrivet: 15 januari 2019, 18:55:00 »

Hej!

Är sugen o skaffa bättre ljus till bilen. Blir imponerad av ljuset när man möter bilar med ledramper då jag tycker att de verkligen lyser upp på sidorna. Har själv kasst ljus eller så beror det på åldern.... ;)

Någon som provat Julas Hamron led skall tydligen vara osram led i den jag tittade på. Endast 36 w funderar på o sätta 2 sådana för att få bättre spridning utåt sidorna.

Sedan den pinsamma funderingen hur koppla? Har nog säkert haft ett tjugotal bilar i mitt liv men aldrig någon med extraljus...... Är som tidigare sagts totalt kass på el.
Tittat på nätet o fått lite förståelse.... Frågan är skall man koppla via helljuset eller är det bättre o köra över strömbrytare? dontknow

Behöver inte köpa ifrån min hovleverantör Jula men de hade ett bra pris fram till 23 januari på sin minsta ramp. Som sagt mest ute efter sidoljus för att se vargar  :) eller rättare sagt älgen i tid!

Visst får du bredd med led-ramper, men min erfarenhet är att man måste köpa rätt kraftiga led-ramper för att få tillräcklig kastlängd på ljuset.

Detta behöver du för att få ett leende på läpparna:
1614kr inkl. fäste, reläsats och frakt,
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/extraljus/led-ramp/tripplerow7dseries.html


Billi-Billi och stark som satan!  >:D


Edit: Köper du något billigt kraffs på Jula så blir du ruskigt besviken... krävs minst 150W-200W-ledljus för att se älgen med mina 32-åriga ögon i 90 km/h..
(Allt under 150-200W är bortkastade pengar i min mening).

Koppla in utan strömbrytare men med en reläsats (80A) så slipper du att reläna svetsar ihop (har lyckats svetsa ihop två Hella-relän 30/40A...trafikfarligt som fan mitt i natten vid möte med lastbilar!!)

Manövern till reläet kopplar du om du är bekväm och med enkelhet med kabelskoklämma från de ursprungliga helljuskablarna.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 15 januari 2019, 18:42:34 »

Hej!

Är sugen o skaffa bättre ljus till bilen. Blir imponerad av ljuset när man möter bilar med ledramper då jag tycker att de verkligen lyser upp på sidorna. Har själv kasst ljus eller så beror det på åldern.... ;)

Någon som provat Julas Hamron led skall tydligen vara osram led i den jag tittade på. Endast 36 w funderar på o sätta 2 sådana för att få bättre spridning utåt sidorna.

Sedan den pinsamma funderingen hur koppla? Har nog säkert haft ett tjugotal bilar i mitt liv men aldrig någon med extraljus...... Är som tidigare sagts totalt kass på el.
Tittat på nätet o fått lite förståelse.... Frågan är skall man koppla via helljuset eller är det bättre o köra över strömbrytare? dontknow

Behöver inte köpa ifrån min hovleverantör Jula men de hade ett bra pris fram till 23 januari på sin minsta ramp. Som sagt mest ute efter sidoljus för att se vargar  :) eller rättare sagt älgen i tid!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!