Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Större pump pÃ¥ kallt hÃ¥l  (läst 7022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Större pump på kallt hål
« skrivet: 10 december 2011, 21:44:17 »
Idag har jag en 5kW pump(motsvarande 6kW med dagens benämningar) som har en brinein på -1,5C som lägst.
Vågar man sätta en större pump på detta hål, anledningen till att jag undrar är att jag nu har 35000h problemfria drifttimmar men jag vill gärna veta vad jag ska införskaffa innan den gamla havererar. Den är gravt underdimensionerad och har gått 6 veckor utan stopp som rekord, jag spetsar med kamin och vill gärna minska detta. VP-oraklet får gärna dyka upp i diskussionen, speciellt när det gäller det min egen anläggning och inget generellt.
AlltsÃ¥ kan min pump snurra med en framledning pÃ¥ 37C i 6veckor utan stopp, sÃ¥ rimligtvis gÃ¥r den pÃ¥ oerhört COP, en större pump skulle ha ju ha högre framledning och lägre COP sÃ¥ den kanske  inte skulle belasta hÃ¥let sÃ¥ mycket mer.
Gissningsvis har jag en toppeffekt på ca 10kW.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #1 skrivet: 10 december 2011, 22:08:52 »
är den inte servad sen den var ny så belastar den nog hålet mindre än när den var ny (lägre COP än du tror).
I stort sett alla gamla pumpar med thermisk exp-ventil ligger för högt i överhettning pga utmattade mekaniska delar i denna.
Sex veckor i sträck som längst med de vintrar vi haft nu ett par år är väl inte fel....tycker det känns som en helt korrekt dimensionerad pump.
Tanken är ju att kompressorn ska gÃ¥ konstant vid DUT. 
Hur mycket tillskott har du använt per år?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #2 skrivet: 10 december 2011, 22:11:59 »
 ;D  Jag dyker sÃ¥klart upp eftersom du ber sÃ¥ snällt Ville ;)

Jag har samma problem som du med en för liten maskin, jag kommer byta kompressor till en större eftersom detta gåår på min Eko 55.

Om jag vore du så skulle jag inte tveka på en större maskin, men då tar du scroll INTE kolv.
De flesta dimensionerar ju efter -4 in  sÃ¥ skulle du fÃ¥ detta sÃ¥ är det inte en katastrof med en scroll eftersom den inte tappar lika mkt med en kallare köldbärare som kolven gör.

SÃ¥klart att det är bättre med varmare brine,  men jag skulle inte borra extra,  kan du stoppa dit lite JV sÃ¥ kan du ju fixa till det i efterhand *vinkar*

Min maskin har 30K timmar och den reglerar suggasen till exakt samma som alltid,  TUBE Thumbsup

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #3 skrivet: 11 december 2011, 10:20:48 »
Det beror pÃ¥ hur borrhÃ¥let är beskaffat om det är tillrÃ¥dligt att skaffa en större pump. Med en större pump fÃ¥r man nog räkna med att det fryser ända ut till borrhÃ¥lets ytterkant. FrÃ¥gan  är dÃ¥ om det finns sprickor i berget sÃ¥ att vattnet kan pressas ut i sprickorna när det fryser. Är borrhÃ¥let tätt finns det risk för att slangen kläms ihop när det fryser i synnerhet om det är en vattenfylld del av borrhÃ¥let som gÃ¥r genom jord eller lera. BorrhÃ¥let kommer att frysa där först och bilda en propp i toppen pÃ¥ borrhÃ¥let.

Jag tycker inte 35000 timmar är mycket, jag skulle vilja ha det dubbla innan jag pensionerar min pump.


De flesta dimensionerar ju efter -4 in  sÃ¥ skulle du fÃ¥ detta sÃ¥ är det inte en katastrof med en scroll eftersom den inte tappar lika mkt med en kallare köldbärare som kolven gör.

Vem dimensionerar för -4 in i dag? Ingen som ser till kundens bästa skulle jag vilja hävda.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #4 skrivet: 11 december 2011, 10:29:09 »
SÃ¥ kan vi tycka.  Men jag VET att flera dimensioneringsprogram har -4 som default.  Och jag vet en person som fick skäll av en "chefsperson" för att han ville ändra det :o

om jag vore vesslan  sÃ¥ skulle jag köra pÃ¥ en större.  Det gÃ¥r ju att fixa sen om det skulle bli knas :)

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #5 skrivet: 11 december 2011, 11:23:53 »
Om 'dimensionera för -4 in' innebär att man bygger anläggningen sÃ¥ att det fungerar tillfredsställande även vid -4 in sÃ¥ lÃ¥ter ju det inte alls fel. Inte sÃ¥ dumt om VP osv ger tillräcklig effekt vid -4.  Behöver väl inte innebära att man i slutändan sitter med brine in pÃ¥ -4 ?  Antar att man inte menar att man planerar borrning/grävning sÃ¥ att man 'vill' ¨nÃ¥ -4...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #6 skrivet: 11 december 2011, 11:24:53 »
Marginalerna kan vara små.
Har en 1215 på som var på 8,5kW på ett 142m aktivt hål.
har legat stabilt runt 0/+3 ºC vid fullast i nästan 15 år (för liten,så den går konstant vintertid)
Eftersom kompressorn började tröttna blev det en scroll och en ny effektivare VVX....varpÃ¥ förÃ¥ngareffekten ökade knappt 1kW vid 0 ºC     brinetempen har efter modifieringen sjunkit 3-4 grader vid hÃ¥rd belastning...
Lite mer än jag tänkt mig  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #7 skrivet: 11 december 2011, 12:35:56 »
Det var oväntat stor ändring. Gamla pumpen bör ha tagit 6 kW från borrhålet. Tar nya pumpen 1 kW mer, dvs 7 kW borde temperaturen ha sjunkit lite mer än en grad.

Det var väl 0/-3 som gällde för gamla pumpen, inte 0/+3? Var det 0 ut och +3 in borde gamla pumpen ha tappat rätt mycket i effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #8 skrivet: 11 december 2011, 14:20:34 »
@ Roland.
tittade i mina program för Defaultvärdena . i Prestige är medeltempen satt till -1.
i mitt andra program är det 0 vid årsmedel för orten och - 4 vid dut.

jag tycker själv det är "snålt" tilltaget och beräknar alltid källan för en högre temp.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #9 skrivet: 11 december 2011, 14:27:15 »
Men skulle du borra mer om du vore Vesslan C-C :)

Det är ju det det handlar om i detta fall. Sedan så är det som vanligt här, offererar man en "bra" anläggning med 0 i KB vid DUT och så vidare,,,, då vill ingen kund handla av dig för du blir för dyr och kunder vill bara ha billigt INTE bra :o

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #10 skrivet: 11 december 2011, 14:30:59 »
Vet inte , om ville vesslan ger mig dimensionerande uppgifter så kan jag ge ett teoretiskt förslag i alla fall.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #11 skrivet: 11 december 2011, 14:33:55 »
Han fÃ¥r 1,5 minus in nu.  Sedan sÃ¥ kommer vp inte att gÃ¥ i 6 veckor i sträck förhoppningsvis varvid han kanske fÃ¥r -4 vid dut.  Precis sÃ¥ som tillverkarna dimensionerat i 100 Ã¥r.  Inte jättebra  men bättre än att borra mer.  Jag skulle testa  och sedan fixa i efterhand.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #12 skrivet: 11 december 2011, 16:55:02 »
Det var oväntat stor ändring. Gamla pumpen bör ha tagit 6 kW från borrhålet. Tar nya pumpen 1 kW mer, dvs 7 kW borde temperaturen ha sjunkit lite mer än en grad.

Det var väl 0/-3 som gällde för gamla pumpen, inte 0/+3? Var det 0 ut och +3 in borde gamla pumpen ha tappat rätt mycket i effekt.
Det var 0/+3 ºC för den gamla pumpen.....och landar nu vid kontinuerlig drift -1/-4 ºC
Var tvungen att leta fram anteckningarna....0,51 l/s brineflöde,  tidigare förÃ¥ngareffekt 7,51 KW vid -2/37 FörÃ¥ngning/kondensering  ...mot 8,62 kW vid samma förhÃ¥llanden nu. avgiven effekt 10,78 kW
ÖH= 3,9K  UK=4K 
ser ut så tills det varit minusgrader nån vecka....sen sjunker det. Antar att det bygger is på slangen sen med minusgradigt brine som minskar konvektionen
plockar ut drygt 60W/m...mot 52W/m tidigare, vilket går bra mometant...men inte under längre tider.


   
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #13 skrivet: 11 december 2011, 18:02:52 »
Jag fÃ¥r inte ihop siffrorna. -1/-4 mÃ¥ste vara KBin = -1, KBut = -4. Men 0/+3 vad är det? Är det omvänd ordning pÃ¥ värdena med KBut = 0  och KBin = +3 eller felskrivning sÃ¥ det skall vara KBin = 0 och KBut = -3?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Större pump på kallt hål
« Svar #14 skrivet: 11 december 2011, 19:09:18 »
Jag fÃ¥r inte ihop siffrorna. -1/-4 mÃ¥ste vara KBin = -1, KBut = -4. Men 0/+3 vad är det? Är det omvänd ordning pÃ¥ värdena med KBut = 0  och KBin = +3 eller felskrivning sÃ¥ det skall vara KBin = 0 och KBut = -3?
Ja...det blev omvänt/felskrivet.  ska vara +3/0   och -1/-4     :'(
Hjärnsläpp  huvuddunk   
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!