Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2017, 15:05:34 »

Precis.
Grundregeln är att man ändrar justeringen upp/ner när det är plus ute och huskurvan upp/ner när det är minus ute.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 27 mars 2017, 13:11:49 »

Ok. Så länge den visar något för högt kan jag testa att justera ner "justering" något mer då antar jag ?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 27 mars 2017, 12:45:23 »

Inte just nu. Det är en svår årstid nu att justera in huskurvan bra. Dessutom, innetempen på displayen i förhållande till ditt inställda börvärde säger också nånting om hur systemet är inställt. Systemet justerar delvis framledningen i förhållande till tempen inne, men inte fullt ut. Om du alltid har lite varmare än din grundinställning (som när du har 20,3 istället för 20) så ger din huskurva+justering för varm framledning. Så du kan använda innegivarens avläsning som ett sätt att läsa av hur systemet funkar.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 27 mars 2017, 11:52:48 »

Jag bör alltså inte inaktivera rumsgivaren enligt lunk Umeå?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2017, 23:08:00 »

Nej, jag har kollat. Framledningens börvärde stämmer precis med huskurva och justering. Innegivaren har inte ändrat nåt. Just nu.
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 26 mars 2017, 21:51:51 »

Pröva det,  än har vi ju lite småkyliga nätter. Lutningen är den som påverkar mest vid låga utetemperaturer och justeringen har störst inverkan vid milda temperaturer.
Ha även koll på framledningens börvärde före och efter deaktivering av rumsgivaren.
Min misstanke är att rumsgivaren hållit tillbaka börvärdet, och då ska framledningens börvärde stiga när rumsgivaren är borta.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 26 mars 2017, 17:18:56 »

Ok, ja en fullständig trimning får väl bli till hösten/vintern.
Men tycker du jag ska inaktivera rumsgivaren nu, och är det då något mer man bör justera eller ändra på direkten ?

Tack för era svar :)
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 26 mars 2017, 17:10:05 »

Dina tidigare bilder visar att du har rumsgivare, och den lever sitt eget liv vilket gör att det blir hart när omöjligt att känna effekterna av ändringar av huskurva och justering när den är aktiv.

Jag har studerat min egen anläggning och när inomhustemperaturen ligger 0,5 grader över inställt värde så blir framledningens börvärde samma som drift utan inomhusgivare.

Din tidigare bild visar
Rum 20,3 (20,0)
Framledn 39 (42)

Jag har ingen justering på min, så vet inte om det har någon påverkan på regleringens börvärde, men jag förmodar att din rumsgivare drar upp det beräknade börvärdet. 42 grader vid 5 grader ute förefaller vara väl högt värde för ett normalisolerat hus.

Justering på +7 kan ju bero på att tidigare ägaren har fått informationen att det är det värdet man ska justera, och rumsgivaren har backat framledningen så det blir nollsumma och hen ökar mer och mer utan att något händer.

Jag tror att du gör bäst i att deaktivera rumsgivaren och känner vad som händer med temperaturen i huset. Fullständig injustering kan dock inte bli färdig förens till nästa vinter.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2017, 14:01:27 »

Ser okej ut.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 26 mars 2017, 09:41:23 »

Kollade VP in/ut igår och då (vid ca 5-6grader ute) diffade det ca 5-6 grader mellan in och ut.

Imorse när utetempen låg på ca 0 grader så diffade det ca 4grader. Se bifogad bild.

Sänkte även justeringen till 5 nu.
Skrivet av: hawkeye99
« skrivet: 26 mars 2017, 01:23:38 »

Hej.
Såg frågan om ctc Ecoel etc.  orkar inte läsa igenom alla svar, men rent generellt så funkar Ecoelpannan v3 som tillverkades fram till runt 2012/2013 även med nya pumpar ur 400 serien  med en kommandotolk. Man kan även docka en ny ecoair till en v2 och tom en v1, fast då fastkondenserar man den och kör via den inbyggda ecologic. Det som är viktigt då är att koppla laddpumpen via  värmepumpen, så även med v3 och ny 400, eftersom denna har annan avfrostning, man spärrar också inbyggda elpatronen frmaförallt i v2 och v1.  Apropå termostater, så shuntar pannan ut  rätt temp och termostaterna bör stå fullt öppna samtidigt som  pannan har så låg framledning som möjligt.  Rumstermostaten skall sitta i rätt utrymme dvs där det är som kallast, för den stegar ner och reglerar snabbare vid vindpåverkan. 
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 26 mars 2017, 00:30:45 »

Min utetemp spelar bara roll när det blir kallare än det.

Sänk justeringen ett par grader och se vad som händer.

Det andra du måste ha koll på är VPin/ut. Du har inte visat upp några värden på det när kompressorn varit igång några minuter.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 25 mars 2017, 17:04:45 »

Oj det var ett långt svar. Men det uppskattar vi :)
Får väl avvakta tills hösten innan jag börjar justera då. Men justeringen skulle jag väl kunna ändra då.
Menar du "justering" under husinställningar( som enligt mina bilder är på 7 i dagsläget) ?

Har ju redan ändrat min tempen till -3.
Men vad skulle jag då möjligtvis ställa justeringen till ?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 mars 2017, 10:15:23 »

EcoAir stoppar när VPin når 48 grader, oavsett hur allt annat ser ut och vilka inställningar du har i övrigt. Den är alltså tillåten att gå men stoppar därför att det är för varmt vatten.

Nedre elpatronen kan bara aktiveras när EcoAir är spärrad, dvs när utetemperaturen är lägre än 'Min utetemp'. Det spelar alltså ingen roll att EcoAir stannar därför att VPin är för varm. Nedre elpatronen är fortfarande spärrad.

Om du har övre elpatronen avstängd eller på väldigt låg effekt (som du har nu) händer följande:
När det är -5 ute blir börvärdet för framledningen 50 grader med din huskurva och justering. Diffen VPin/ut ligger då på 3-4 grader, dvs det är max vad EcoAir orkar värma. Om framledningens börvärde är 50 så blir börvärdet på nedre tanken 55. EcoAir startar när nedre tanken är 50 grader. VPin är då ca 46-47 grader. Den börjar värma vattnet som passerar så VPin/ut blir typ 46/50, 47/51, 48/52 och då stannar EcoAir eftersom VPin är 48. Nedre tanken är då i bästa fall 51. I och med att EcoAir stannar så cirkulerar vattnet rakt igenom utan att värmas, 48/48. När det något kallare vattnet cirkulerar in i toppen av nedre tanken så sjunker tempen där ganska snabbt till samma som VPin, och eftersom radiatorpumpen går så skickas samma temp ut till radiatorerna, och returen därifrån är några grader lägre, så VPin sjunker och därmed också VPut och tempen i tanken. Temperaturen i nedre tanken sjunker ganska snabbt ner lägre än 50 grader och alltså borde EcoAir starta, men det är 10 min startfördröjning så tempen fortsätter att sjunka.
Efter 10 min startar EcoAir och då är tempen i nedre tanken nere på typ 40 grader. Framledningen är inte i närheten av vad huskurvan säger att den ska vara eftersom tempen i tanken är för låg. EcoAir börjar jobba upp tempen igen men kommer inte heller nu få upp tempen i nedre tanken högre än sist, så framledningen når aldrig ikapp och det blir gradvis kallare i huset.

Om du har övre elpatronen på typ 6 kW så kommer den värma övre tanken och göra att framledningen hålls uppe men EcoAir kommer starta, stoppa, starta, stoppa därför att VPin hela tiden kommer nå 48 grader så fort den kör igång.

Ett tecken på att du har för höga värden på huskurva och justering är att innetempen ligger högre än ditt börvärde. Jag skulle sänka justeringen nu när det är plusgrader tills huset får svårt att hålla värmen och sen när det blir minus till hösten så höjer du kurvan istället om det behövs.

Att sätta Min utetemp på -3 löser ingenting utom att det hindrar VPn från att starta-stoppa i onödan när det blir kallt. Steg 1 är alltid att hitta rätt kurva och sen justerar man Min utetemp efter det.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 25 mars 2017, 07:58:51 »

Ok.
Men vi har haft minus några gånger senaste veckorna och jag har inte märkt att pumpen betett sig konstigt eller att vi inte haft någon värme.

Hur skulle det blir bättre att spärra VP redan vid -3 istället för -10?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 mars 2017, 07:51:12 »

Du behöver inte citera det som står i föregående inlägg. Tar bara en massa plats...

Det är svårt stt hitta rätt kurva om det är 10 grader varmt ute. Lättare om det är noll eller minus.

'Min utetemp' anger vid vilken temp VPn ska spärras. Bara så du förstår vad du gör.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 25 mars 2017, 07:46:53 »

Det du ska göra är att försöka hitta en bättre huskurva så du får ner justeringen till nån enstaka grad. Just nu har du varm tank men när det blir kallt kommer det inte funka eftersom VPn kommer stoppa på varm VPin, nedre elpatron spärrad eftersom VPn är tillåten att gå och övre elpatron är ställd på 1,5.

Hmm ok.
Hur går jag tillväga för att hitta en bättre kurva då?
Ändrar ifrån 50 upp/ner och ser vad som händer ?

Ställde precis om min temp till -3 förresten.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 mars 2017, 07:42:51 »

Det du ska göra är att försöka hitta en bättre huskurva så du får ner justeringen till nån enstaka grad. Just nu har du varm tank men när det blir kallt kommer det inte funka eftersom VPn kommer stoppa på varm VPin, nedre elpatron spärrad eftersom VPn är tillåten att gå och övre elpatron är ställd på 1,5.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 25 mars 2017, 06:11:19 »

Ok. Ska testa att ändra det till -3 då.
Är det bara min utetemp jag bör ändra eller även justering som står på 7?

Vi hade 6kw på patronen om jag minns rätt, men sänkte den eftersom jag hittade det tipset i en annan tråd där personen hade sänkt ner patronen stegvis. Med varmvattnet har vi inga problem.

Ska kika på diffen vid tillfälle.
Tror vi kommer ligga på en utetemp kring 8-10 plus idag.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 mars 2017, 00:06:18 »

Med huskurva 50 och justering 7 kommer VPn stoppa på för varm VPin redan vid 4-5 minus. För att inte få en massa start-stopp så skulle jag sätta Min utetemp på -3.

Så stor justering som +7 är knappast vettigt eftersom det skulle innebära att ditt hus har svårare att hålla värmen när det är varmt ute än när det är kallt ute.

Att bara ha 1,5 kW på övre elpatronen gör att ni får svårt att hålla värmen i huset och tankarna när det blir kallt ute, och det förklarar också varför det är dåligt med varmvatten.

Kolla vad du har för VPin/ut när kompressorn gått en stund. Vid +5 ute borde diffen vara 6-7 grader, inte 1 grad.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 24 mars 2017, 21:35:04 »

Fler lite halvtaskiga bilder på inställningar.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 24 mars 2017, 21:28:10 »

Du ser ut att ha kollat precis när kompressorn startat. Hetgas 26 lär du ju inte ha när VPn kommit igång. Att VPin/ut är i princip samma säger samma sak, men samtidigt är det konstigt att VPin/ut är 44/45 när Nedre pannan är 42.
Kolla när VPn varit igång några minuter och kolla hur värdena ser ut och vad du då har för framledning. VPin bör vara flera grader lägre än Nedre panna eftersom VPin tas från botten av tanken och Nedre panna mäter ganska högt upp i tanken, ungefär där VPut går in i EcoEl. Om det inte ser ut så finns risken att någon kopplat fel så det går från toppen av EcoEl in i VPn. Om VPin är högre än VPut så är rören omkastade ut till VPn så att vattnet går baklänges genom EcoAir.

Vad är VPmin inställt på? (Avancerat, Inställningar, ...)
Vad har du för fart på radiatorpump och laddpump?
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 24 mars 2017, 19:38:04 »

Hej och tack för era svar :)

Jag är dock inte riktigt med på om ni menar att något är felinställt eller ser helt ok ut ?

Tack åter igen !
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 24 mars 2017, 19:31:29 »

Ser man på tidsstämpeln på bilderna så är hetgasen 26 °C 18:15:59. 42 grader i nedre pannan med börvärde på 47 grader.
42 grader i framledning så jag gissar på ganska korta stopp.

18:16:24 är kompressorn i drift, med VPin/ut på 44/45.

Vad jag utläser av detta är delta på 5 grader vilket är standardinställning. Under dessa 25 sekunder som passerat mellan bilderna har kompressorn startat.
Studerar mina loggar och hetgasen faller olika snabbt. Är ibland nere på 30 grader efter 15 minuter stillestånd, och den givaren sitter ganska nära värmepumpens egen. In/ut har jag ingen motsvarande pumpens egna.
Stilleståndstiden var ganska kort så avkylning i värmepumpens kondensor har inte varit så stor. Alternativt en 55-körning med något längre stillestånd.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 23 mars 2017, 21:49:44 »

Du ser ut att ha kollat precis när kompressorn startat. Hetgas 26 lär du ju inte ha när VPn kommit igång. Att VPin/ut är i princip samma säger samma sak, men samtidigt är det konstigt att VPin/ut är 44/45 när Nedre pannan är 42.
Kolla när VPn varit igång några minuter och kolla hur värdena ser ut och vad du då har för framledning. VPin bör vara flera grader lägre än Nedre panna eftersom VPin tas från botten av tanken och Nedre panna mäter ganska högt upp i tanken, ungefär där VPut går in i EcoEl. Om det inte ser ut så finns risken att någon kopplat fel så det går från toppen av EcoEl in i VPn. Om VPin är högre än VPut så är rören omkastade ut till VPn så att vattnet går baklänges genom EcoAir.

Vad är VPmin inställt på? (Avancerat, Inställningar, ...)
Vad har du för fart på radiatorpump och laddpump?
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 23 mars 2017, 07:00:37 »

Fler bilder på inställningarna.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 22 mars 2017, 18:13:06 »

Kolla om det är nån 'justering' dessutom.

Med kurva 50 gissar jag att du får problem om utetempen kryper ner mot 6-7 minus, framförallt om laddpumpen eller radiatorpumpen går relativt fort och rör om i tanken, som GabrielH skrev.

Vi behöver se dina driftdata, när VPn är igång och inte avfrostar, för att förstå vad som händer.

Går ner och tar lite bilder så får vi se om det säger er något.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 22 mars 2017, 18:05:55 »

Kolla om det är nån 'justering' dessutom.

Med kurva 50 gissar jag att du får problem om utetempen kryper ner mot 6-7 minus, framförallt om laddpumpen eller radiatorpumpen går relativt fort och rör om i tanken, som GabrielH skrev.

Vi behöver se dina driftdata, när VPn är igång och inte avfrostar, för att förstå vad som händer.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 22 mars 2017, 12:11:44 »

OK.
Vill minnas att kurvan var ställd på 50 (Normalisolerade hus). Men kan ha fel..
Men har ju inte ändrat något de senaste dagarna, och de är de senaste dagarna det meddelandet kommit upp.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 21 mars 2017, 23:53:30 »

Standard är att kompressorn måste vänta 10 min innan den får starta på nytt.

Man får samma effekt om VPmin är för lågt ställd så att VPn startar men tvingas stoppa därför att VPin blir för varm (48 grader). Vad har du för huskurva inställd?
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 21 mars 2017, 23:34:45 »

Att minsta stilleståndstiden mellan två körning ännu inte uppnåtts.
Sker det ofta skulle jag gissa på att cirkulationspumparna går för fort så att det blir omrörning i tanken.
 
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 21 mars 2017, 18:42:58 »

Nu har det dykt upp ett litet frågetecken till.

På panelen på pannan står det " kompressor startfördröjd".
Jag har inte ändrat några inställningar, så vad kan det betyda?
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 18 mars 2017, 15:19:58 »

Det var nog helt normalt. Den frostade väl bara av, det rinner av ganska många liter vid avfrostningarna nu. Min pump kan lämna ifrån sig uppåt 30-40 liter under ett dygn nu. Är det fuktigt ute och några få plusgrader, fryser det på rätt saftigt och det blir rätt mycket vatten vid avfrostningen.
//ERP

Tack för ditt svar :)
Så är det nog då.
Skrivet av: erp
« skrivet: 18 mars 2017, 14:27:33 »

Det var nog helt normalt. Den frostade väl bara av, det rinner av ganska många liter vid avfrostningarna nu. Min pump kan lämna ifrån sig uppåt 30-40 liter under ett dygn nu. Är det fuktigt ute och några få plusgrader, fryser det på rätt saftigt och det blir rätt mycket vatten vid avfrostningen.
//ERP
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 18 mars 2017, 13:32:37 »

En fråga till som dök upp.
Tänkte så det inte har att göra med det höga trycket på pannan.

När jag idag vid ett tillfälle kikade ut genom fönstret såg jag att det nästan forsade/rann vatten under min ecoair 105.

Antar att det kan komma viss kondens ifrån dem, men rinna vatten som det gjorde kändes lite lustigt.

Allt i sin ordning eller vad tror ni ?

Tack på förhand
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 18 mars 2017, 10:05:45 »

När EcoEl och EcoTank installerades så installerades även deras resp expansionskärl. Det till EcoEl är rejält stort och tryckmötaren sitter på röret från EcoEl till exp.kärlet. Men huset hade sen tidigare ett stort, öppet expansionskärl uppe på kallvinden som har ett rör rakt upp som mynnar uppe på taket och som dessutom har ett skvallerrör som mynnar i pannrummet.
Trycket ligger normalt på 0,4 bar, vilket stämmer bra med 0,1 m per meter upp till expansionskärlet. När jag eldar i kökspannan värms vattnet i kretsen EcoTank-kökspannan till ca 85 grader medan kretsen EcoEl-EcoAir värms till 70 och radiatorkretsen ligger kvar på ca 55. I det läget sjunker trycket i EcoEl till ca 0,2 bar.
Närtemperaturen i systemet utjämnas så stiger trycket tillbaka till 0,4 bar. Om jag öppnar påfyllningskranen för att trycka in mer vatten i systemet så påverkas inte trycket alls utan det utjömna direkt genom skvallerröret.
Skrivet av: Mlöf
« skrivet: 18 mars 2017, 09:11:37 »

Det vattnet ökar i volym minskar den i vikt så trycket borde bli det samma.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 mars 2017, 08:53:40 »

Jag har ett öppet system och kan inte se någon skillnad i tryck oavsett vattnets temperatur. Eftersom volymökningen gör att "vattenpelaren" blir lite högre (volymens ökning hamnar på den högsta punkten där vattennivån stiger lite) förstår jag inte hur trycket märkbart skulle variera.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 mars 2017, 08:02:00 »

Fast det stämmer väl bara om man har ett slutet system. Inte om man har ett öppet system med öppet expansionskärl. Eller hur? När jag eldar i kökspannan sjunker trycket i systemet ju varmare allting blir, och sen när det kallnar så återgår allt till det normala igen. När vattnet värms så ökar volymen och den expansionen sker uppe i det öppna expansionskärlet, men eftersom det är samma mängd vatten som finns i systemet så sjunker trycket nere i pannrummet där manometern sitter.

Eller finns det nån annan förklaring?
Jag har alltid trott att med öppet system ligger trycket lika hela tiden jag har ingen tryck mätare så har ingen koll hemma men hos mina föräldrar tror jag trycket ligger lika i alla fall men det kanske varierar så lite så jag inte märkt det  Sc:,h
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 18 mars 2017, 00:59:40 »

Hej lunk Umeå!
Kan knappast bli mera rätt med öppet system vid eldning. Å andra sidan kan man klara sig med slutet system, väl anpassat med expansionskärl, och i båda fallen med SYR-ventil.   
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 mars 2017, 23:57:12 »

Sedan brukar trycket variera beroende på temperaturen i systemet kallt=lägre tryck o varmt = högre tryck.

Fast det stämmer väl bara om man har ett slutet system. Inte om man har ett öppet system med öppet expansionskärl. Eller hur? När jag eldar i kökspannan sjunker trycket i systemet ju varmare allting blir, och sen när det kallnar så återgår allt till det normala igen. När vattnet värms så ökar volymen och den expansionen sker uppe i det öppna expansionskärlet, men eftersom det är samma mängd vatten som finns i systemet så sjunker trycket nere i pannrummet där manometern sitter.

Eller finns det nån annan förklaring?
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 17 mars 2017, 21:29:09 »

Man brukar väl säga 0,5 plus 0,1 per meter som vattenpelaren är över manometern. Så är värmesystemets högsta punkt 3 meter över manometern så räcker det med ca 0,7 men man brukar oftast fylla till ca 1,5. Sedan brukar trycket variera beroende på temperaturen i systemet kallt=lägre tryck o varmt = högre tryck.

Ok! Ja men då kanske man skulle sänka till 1,5 då.
Kanske onödigt att köra med högre än vad som behövs?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 mars 2017, 21:18:42 »

Man brukar väl säga 0,5 plus 0,1 per meter som vattenpelaren är över manometern. Så är värmesystemets högsta punkt 3 meter över manometern så räcker det med ca 0,7 men man brukar oftast fylla till ca 1,5. Sedan brukar trycket variera beroende på temperaturen i systemet kallt=lägre tryck o varmt = högre tryck.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 17 mars 2017, 20:40:49 »

Är det ett vanligt hus som inte är högre än 2 våningar är det helt OK

Ok. Ja det är ett 1,5plans hus.
Ok är det mellan 1-2bar man bör ligga då eller ?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 mars 2017, 20:29:13 »

Är det ett vanligt hus som inte är högre än 2 våningar är det helt OK
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 17 mars 2017, 18:26:38 »

Hej på er igen.

Vad bör trycket (på pannan) vara när man fyller upp systemet?

Vet att det tidigare stod på 2bar. Men hade mina funderingar om det är rätt eller inte.. och tänkte då jag kunde höra mig för här.

Trevlig helg!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 mars 2017, 15:45:45 »

Ok tack för infon.
Men om säljaren har utfäst att det eller det är av sådan art och installerat e.t.c. Och  mäklaren har informerat köparen om detta genom protokollet som mäklaren förevisar som är en utsago av säljaren så gäller den , Det finns fallgropar att åka i : om köparen inte har frågat om specifika saker , så har inte säljaren svarat på något  då gäller undersökningsplikten för köparen , säger säljaren att det vet jag inte så mycket om , ( klämtar en klocka undersök )  det viktigaste som brukar vara är vad står det i den skriftliga säljarupplysningarna , i den ska det stå det som är relevant för säljaren att upplysa om till mäklaren och som denne har att införskaffa sig från säljaren  , som nedtecknar och förmedlar till köparen , det är viktigt att läsa vad som står där .
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 mars 2017, 15:13:30 »

I december 2006 betalade jag 91 300 kr för nedmontering och bortforsling av befintlig oljepanna och installation av ny anläggning bestående av EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3.
Skrivet av: Ahlgren88
« skrivet: 12 mars 2017, 15:10:14 »

Ja det gör det , hus Gammalt + lågt pris , eller bara lågt pris innebär  att du kan förvänta dig fel och brister enligt jordabalken
( köparens undersökningsplikt )

Ok tack för infon.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 12 mars 2017, 14:24:08 »

Jag vet inte om det är relevant vad huset kostade?
Spelar det mindre roll om det är under miljonen menar du ? :)
Ja det gör det , hus Gammalt + lågt pris , eller bara lågt pris innebär  att du kan förvänta dig fel och brister enligt jordabalken
( köparens undersökningsplikt )

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!