Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips med inställningar för IVT Nordic.  (läst 1931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NaSSaL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips med inställningar för IVT Nordic.
« skrivet: 27 mars 2019, 06:48:10 »
Hej på er,

Har precis flyttat in i ett sutteränghus som har en IVT luft/luft pump på nereplan samt en kamin på överplan(Mellan soffaa / matsalsbord). Jag har försökt titta igenom forumet och har blivit lite klokare men skulle ändå vilja se över om jag har det hyffsat optimalt eller om det är något ytterligare jag kan göra.

Pumpen är placerad mitt emot trappan(som är ganska öppen), ovanför där det står "hobbyrum".

I hallen nere samt i vardagsrummet uppe så ligger det på en helt ok temp, runt 20-22 men i kök samt i de andra rummen ligger det runt 19-20 vilket chefen(Sambon) hemma tycker är för lite. (Finns el-radiatorer i kök samt stora sovrummet uppe som givetvis går att stödköra men vill först ha så optimala inställningar på pumpen som möjligt innan dessa sätts igång.)

Har just nu dessa inställningar på pumpen:

Heat
26 grader
Fläkten satt på 3 utav 4 (Ibland 4 innan chefen klagar på ljudet)
Vingen är riktad snett neråt. (Ser att många lovordar vingen rakt ut men finns inget inställningen för det, antingen är det snett neråt eller snett uppåt som man kan ställa in)
Swing är påsatt i sidled.

Så vad tror ni experter, finns det något att göra eller är det bara så att pumpen inte pallar att dra runt luften eftersom det är hyffsat långt bort ?(Kaminen kommer användas när det är som kallast givetvis)


MVH,

Peter.



Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2019, 10:44:44 »
Köp en till luftvärmepump till övervåningen.
Det är en billig investering. Väldigt billig uppvärmning. Sen på sommaren kan du kyla huset och även det är väldigt billigt, någon krona om dagen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2019, 15:25:32 »
Du verkar ju få upp värmen men spridningen uppe är otillräcklig

Det kan du inte komma tillrätta med utan flera fläktar på övre plan sk värme förflyttare, eller som företagits , ytterligare en pump uppe, vilket jag även jag tror blir bäst i längden.

Utloggad NaSSaL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2019, 14:33:05 »
Tack för era svar - Var lite som jag misstänkte, att den inte riktigt orkar arbeta för hela huset (Därav kanske kaminen som är på plats.)


Då vidare - Är det någon pump som sticker ut lite extra för tillfället som skulle passa för min layout ? mitsubishi Hero ? Panasonic HZ25UKE ?  eller en extra IVT kanske.

Är väl att föredra en liten tystare pump då jag misstänker att den bästa placeringen kommer vara i vardagsrummet på ovanvåningen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2019, 16:13:56 »
Kanske en Mitsusubishi KJ35 golvmodell bredvid kaminen eller vid altandörren bredvid soffan beroende på hur ni har möblerat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad NaSSaL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #5 skrivet: 08 april 2019, 07:18:01 »
Hej,


Verkar ha fått lite bättre resultat till övervåningen när jag ändrade vingen att stå o blåsa snett uppåt (samma inställning som vid kylläge eftersom IVT endast har snett neråt eller snett uppåt, ingen rakt fram.) samt att jag tog bort swingen i sidled. Detta medförde givetvis att nederplan/golv blev kallare men vi är mestadels på övervåningen just nu så någonting får man offra!

Har dock en till fråga Angående Heat läge :

Nu har jag den inställd på Heat samt 23 grader börvärde / fläkthastighet på 3/4.  Hur fungerar detta läge nu på dagarna när solen börjar värma och den uppnått sitt börvärde?

#1 Fortsätter den pumpa värme hela tiden fast den egentligen inte behöver och har drar onödig förbrukning ?
#2 Går den ner i "dvala" så _bara_ fläkten går på samma hastighet och hjälper till att fördela värmen som redan finns så det blir en marginell förbrukning ?


Om det är alternativt #1 bör jag då stänga av den helt under dagarna när solen klarar att värma upp huset ?

Hoppas ni förstår jag vad jag menar :)

MVH

Utloggad NaSSaL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #6 skrivet: 09 april 2019, 09:41:10 »
Puffar och hoppas på svar, sorry :D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #7 skrivet: 09 april 2019, 21:42:54 »
Den kommer fortsätta producera värme tills innerdelens tempgivare känner att den nått inställd temperatur, när den uppnått temperaturen så går den ner på lägsta fläkthastighet utan värmeproduktion och bara bevakar hur varmt det är.

Fläkten drar 5-10W när den ligger och känner av temperaturen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad NaSSaL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips med inställningar för IVT Nordic.
« Svar #8 skrivet: 13 april 2019, 08:38:38 »
Hej,

Märkte av nu att det kändes som det blåste ”kallt”, antar att han stängt av värmen då tempen var uppnådd, dock verkar aldrig fkälkten gå ner i tempo utan blåser på som vanligt. Kanske är så IVT skall fungera.

Fläkten kanske inte drar så mycket så kanske likabra o ha på hela maskinen dygnet runt då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!