Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varvtalsstyrda luft-luft VS vattten-vatten värmepumpar  (läst 1173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dmytro

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varvtalsstyrda luft-luft VS vattten-vatten värmepumpar
« skrivet: 20 september 2006, 17:16:32 »
Jag har just regristrerat mig og tittat en hel del genom de tidigare ämnena om varvtalsstyrning av värmepumpar. Mycket informativt läsning, tackar förumens ägare och deltagare. En fråga har jag dock inte lyckats hitta svar på...mmm...snarare har jag inte lyckats fatta det jag hittade :)

Till turkey alltså...

På marknaden finns det en hel del varvtalsstyrda luft-luft V-pumpar medan till bergvärmepumpar kommer varvtalsstyrningen bara nu. Vad är det för anledning för detta? Är det pga några egenskaper av luften, pga luftens låga temperatur på vintrarna eller något annat. Hur lyckas luftvärmepumpar uttnyttja den kapacitetminskningen bättre än vatten-vatten??

Jag har hittat en sådan här tidigare inlägg:

Ackeka skrev: 29 Januari 2006, 23:17:00 »
Citera
Anledningen till att varvtalsstyrd kompressor är bra pÃ¥ en l/l-VP men inte fullt sÃ¥ nödvändigt pÃ¥ en v/v-VP är {mycket kort   fÃ¥r se om jag vill utveckla det}:

Vatten är m.a.p. volym i storleksordning 1000 gÃ¥nger sÃ¥ bra värmebärare som vad torr luft är, m.a.o. eftersom värmeväxlarna pÃ¥ en  l/l-VP inte har 1000  gÃ¥nger sÃ¥ stor värmeväxlar-area, sÃ¥ kommer l/l-VP tjäna mycket mer pÃ¥ den kapacitet minskning som dellast innebär. Värmeväxlarna pÃ¥ en v/v-VP är inte idealisk men lÃ¥ngt mycket mer än pÃ¥ en l/l-VP, som exempel har jag 0.2– 0.4ºC  tempdiff mellan KB-in och bulbtemp, vilket jag anser vara mycket nära ett ideal.

Andra vinster p.g.a. kapacitet reglering än från värmeväxlarna är mycket små.

Fattar inte precis hur luft/luftvärmepumper "tjänar mer"...Kanske någon ska lyckas tolka det och utveckla lite mer?? Det plågar mig på länge, skall vara mycket tacksam om jag får svaret

Och så lite andra frågor som jag funderat på:

Hur styrs en varvtalsstyrd värmepump? Finns gradminuterna kvar? Finns framledningstemperaturkurva kvar? Vad är det som kyllmediemassflödet är bunden till, utetemperatur?

Tack på förhand för svaret

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!