Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin ECH2O frÃ¥nluft varmvattenberedare  (läst 10582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« skrivet: 15 mars 2017, 07:48:17 »
Hej!
vi har idag en gammal Nibe varmvattenberedare från -82 som troligen när som helst kommer att gå sönder. Hittade då Daikins ECH2O lösning. Har idag även en Daikin Emura X35 som vi är kanonnöjda med.
Tyvärr är ECH2O:n fortfarande så ny att det knappt finns nån info att läsa om de. Det jag fastnade för mest är förbrukningen på ca 900kwh om året jämförd med en vanlig hederlig beredare på 4000-5000kwh. Har fått pris på installation (exkl rörmokeriet) på 22500kr vilket jag tycker låter vettigt. Ställer man det i jämförelse mot en tex Nibe Compact SC 200l som kostar ungefär hälften. Jag har suttit och räknat fram och tillbaka på siffrorna och kommer fram till att efter ca 2år så Daikin billigare trots dyrare inköp tack vare en förbrukning som är 1/4.
Är det någon som har erfarenhet av en sådan, fördelar, nackdelar, saker att tänka på? Kanske till och med någon som har en sådan hemma?
Enligt installatören som pratade med Daikins produktchef finns det rätt många ute och de har inte stött på några problem men jag vill gärna bilda mig en egen uppfattning.

Jag är fullt medveten om att den bara fungerar med utomhusdelen till -15 grader, sen blir det stöd av elen. Men i våra breddgrader (Småland) har vi sällan så kallt under vintern.

Väldigt tacksam för hjälp och lite input från er som säkert kan mer än mig.

(PS flytta tråden ifall den ligger fel)

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2017, 15:10:11 »
det är inte en frånluftsberedare, det är en luft vattenvarmvattenberedare. Egentligen en Luft vattenvärmepump men utan värmeproduktion, bara varmvatten.

Jag ser inte några tekniska problem i denna. Daikin kan tillverka utedelar för värmepumpar som använder luft som värmekälla, sedan vad du överför upptagen värme till då blir det bara en tank med värmt vatten istället för en

Jag har en liknande situation som dig, med en gammal elberedare och har scannat av marknaden.


Fördel:

Hög kapacitet - utom när det är kallt, då blir också COP lidande. Men man räknar på medel COP
Slingberedare- dvs du lagrar varmvatten i en tank, ditt tappvarmvatten värms upp i en slinga som ligger i tanken. Det är alltså inte en förrådsberedare som alla vanliga elvvb är. Detta är nästan ett krav om man har denna lösningen då det är inga stillastående varmvattenvolymer vid ca 50C som det kan växa legionella i.
En elektrisk VVB kan man ställa till 60C och då är det lilla problemet borta.
Varmvattenberedare som bygger pÃ¥ värmepump har svÃ¥rt att uppnÃ¥ Boverkets krav pÃ¥ varmvattentemperatur, men i praktiken är det marginaler pÃ¥ detta dÃ¥ ingen tillväxt av legionella sker vid 50+ grader, utan snarare en lÃ¥ngsam minskning (ok, jag vet att detta varit en hetsig diskussion tidigare... men jag har jobbat med legionellaskydd i industriella  kylanläggningar sÃ¥ ...)   .

Nackdelar- det blir en större tank som används som energilager för att värma slingan med än motsvarande förrÃ¥dsberedare  bÃ¥de pga tekniken (slingberedare och inte förrÃ¥dsberedare) men ocksÃ¥ lägre lagringstemperatur dÃ¥ värmepumpen har svÃ¥rt att komma upp i temperatur >55C.

Motsvarande el vvb för samma varmvattenkapacitet kräver mindre  golvyta.

Utedelen låter (lite) - men troligen mindre störande än en frånluftsvarmvattenberedare.

I slutändan föll denna bort för mgi då platsen för utedelen redan är dedikerad en luft luft värmepump och innedelen för den variant som har tillräcklig kapacitete för mina behov får inte plats, är begränsad till 60*60 cm golvyta. Tanken är väldigt låg.

Jag har tittat på att bygga en egen lagringstank för 55C vatten , i rätt mått , anpassad för mitt utrymme och stoppa ner en slinga i denna, alt använda tappomatlösningen och sedan använda en yttre Luftvattenvärmepump men i detta fallet blir det en dyrare lösning. Lagringstanken är i princip bara en tank som är ventilerad mot atmosfär och därmed trycklös. Den kan därför vara vilken form som helst som inte kollapsar av vattentrycket, en fyrkanting tank med 5 cm PU skum på sidorna skulle vara klockrent.

 



« Senast ändrad: 15 mars 2017, 15:14:42 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2017, 10:34:35 »
Tycker det där ser vettigt ut, och i och med att det är en inverter borde den ju mest gå på minvarv sommartid när man "kan" bli störd av utedelen.
Man kunde ju önska att någon kom med en DX-värmepump med en 30 meter lång kopparslinga men kunde peta ned i trådgården istället, då skulle man vara oberoende av avfrostning och låga utetemperaturer, och värmeuttaget skulle vara så pass lågt att det knappast skulle bli någon tjällyftning heller.
Mycket billigare borde det också kunna bli kan man tycka om man slapp förångaren och fläkten, och fyrvägsventilen, mm...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2017, 11:02:58 »
Peta ner en kopparslinga i marken som förångare? är det okej med tanke på kopparns livslängd? Vet inte om det är så billigt...

Jag undrar om den är sÃ¥ liten i kapaciteten pÃ¥ invertern. Vid stora varmvattenuttag mÃ¥ste man blÃ¥sa pÃ¥ rätt duktigt för att värma upp förrÃ¥dsbehÃ¥llaren dÃ¥ en slingberedare ger mindre varmvatten per liter lagrat  varmvatten i behÃ¥llaren  med en vanlig med varmvatten. DÃ¥ är det ju bra ifall invertern ger 3-5 kW effekt eller sÃ¥, kanske lite mindre vintertid.
Sommartid behöver kanske inte fläkten gå på max däremot för att ge effekten.


1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2017, 11:14:19 »
Mmm, vanliga elberedare klarar sig ju med 1.5 till 3 kW effekt, men visst, med lite lägre temp i beredaren så vill man ju brassa på lite mer.
Det skulle dock markslingan klara lika bra då energiuttaget är så pass litet, effekten lär inte vara något problem.
Tror du kopparns livslängd är kortare i marken än i luften? (Jag har ingen aning)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2017, 20:31:31 »
mark brukar vara sur, surt vatten är dåligt för koppar (beredare) .

http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf

kommunalt vatten = kopparberedare
egen brunn, åt det sura hållet (dvs man bor inte på Allvaret...) = rostfri
nära havet, eller på öar = emalj (glöm inte offeranoden)
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2017, 06:55:18 »
Mmm, men det har ju trots allt byggts en hel del DX-anläggningar genom åren, och att kollektorn skulle läcka har jag i alla fall inte sett något om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2017, 11:28:10 »
Vad är lång tid? Man brukar ju räkna med 10 år teknisk livslängd på en VP, även om de håller längre än så (ibland)

Verkar ju som de flesta kör VP till haveri, och sedan skrotar den. Inte sällan haveriet beror på läckage av köldmedia dvs utsläpp till miljön.
Tydligen räcker der med en certifierad installatör, därefter skiter man i det för små anläggningar. Tillverkarna av köldmedia måste ju få tillverka nytt...

Möjligt att kopparslingan har en  korrosionshämmande beläggning, eller sÃ¥ beror det pÃ¥ var man lägger den. Skulle inte hiva ut den i mossmark ialla fall även om kopparkapslar i bentonitlera 500 m ner i urberget skall hÃ¥lla > 100 000 Ã¥r (slutförvar använt kärnbränsle)

Det beror nog väldigt på hur jordmånen är där kopparslingan ligger.

Bara ett litet hål skulle ju vara förödande.
På vvs system kan ju porläckor faktiskt självtäta pga kalk o partiklar, så ikke på kylmediasystem.
« Senast ändrad: 22 mars 2017, 11:30:54 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2017, 15:21:08 »
Nu kom vi väl ändÃ¥ bort lite frÃ¥n ämnet eller? Jag kommer ju inte lägga ner nÃ¥gon kopparslinga i trädgÃ¥rden  ::)

Ingen som har erfarenhet av just den modellen eller? Att utedelen låter lite gör inget eftersom den ska stå mot varmförrådet på andra sidan huset. Det är väl snarare grannen som skulle kunna bry sig men hans garage ligger emellan. Min Daikin luft-luft låter typ inget, inte ens när det är kallt så det är jag inte bekymrad över.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2017, 17:37:37 »
nej, men det är intressant i sammanhanget.

Jag tror den är bra, det är i stort sett en luft/luft VP och de är ju Daikin kända för att göra bra. De har byggt en enkel varmvattenlösning med slingan som också är felsäker på lite sikt, jämfört med en ordinär som du visat.

Installatören måste dock tänka på att det är en slingvärmare.

det jag inte tror på är COP eller besparingen du anger.
900kWh för att producer 4-5000kWh ger en väldigt hög COP (3,5-4,5)
Antingen är det vid 20C utetemp och/eller låg varmvattentemperatur (ex 45C) .

Kapaciteten och energiförbrukningen ökar med ökad varmvattentemperatur.


Tror att det är rimligt att räkna med ca 3-3,5 i COP sett över hela året.

Du måste också göra en bedömning om kapaciteten är tillräcklig. Som alternativ anger du en 200 l NIBE. Den ger ca 300 liter varmvatten vid 60C i tanken.

Men i slutändan handlar det om ifall den betalar sig på 2 eller 3 år, typ. I vilket fall kommer den hålla längre än så.

Hade jag haft plats, och en vettig värmeåtervinning på frånluftsventilationen redan hade jag inte tvekat en sekund.

Är det den lilla eller stora modellen du fick pris på?
« Senast ändrad: 22 mars 2017, 17:39:15 av rikkitikkitavi »
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2017, 18:06:55 »
Tydligen var 900kwh bara räknat på aggregatet. Säljaren trodde på ca 1500kwh om året. Även det är ju ca 1/3 bara av en vvb. Med tanke på att jag har 3 barn som blir större och duschar mer borde jag i mina ögon spara mer ju mer man duschar/använder varmvatten.
Jag fick pris på den lilla 300l, den borde räcka gott och väl.

Daikin gör ju bra grejer så det borde ju inte vara skit. Frågan är bara om det högre inköpsvärdet är värt det. Enligt mina beräkningar ska den efter 2,5-3år vara billigare när man tittar på inköpspris+förbrukning i jämförelsen mellan de två

Utloggad keckepro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2017, 14:53:33 »
Hej! Jag är också intresserad av denna modell. Har idag en vanlig beredare som jag haft lite strul med. Hade man fått in en sådan här och 2 luft luft pumpar kan man nog komma ner på en riktigt låg förbrukning

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2017, 09:48:47 »
vad har du för ventilation?
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

Utloggad sweTYSK3N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2017, 09:56:32 »
vad har du för ventilation?

jag har ett FTX aggregat på vinden med urkopplad eftervärme. Alltså bara fläktar som går för från- och tilluft

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Daikin ECH2O frånluft varmvattenberedare
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2017, 10:00:22 »
då tjänar man inget på en Nibe F110, för den tar ju värmen i frånluften.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!