Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Installera själv  (läst 11331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Installera själv
« skrivet: 03 februari 2004, 01:33:52 »
Det skulle vara kul om du kunde lägga upp en detaljerad
instruktion om hur man installerar en VP i egen regi.
Gärna med ritningar och bilder.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Installera själv
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2004, 02:11:08 »
Titta lite pÃ¥ Rickards hemsida finns en del bilder där..... men avskräcks inte han värmer upp byns pool oxÃ¥.... dÃ¥ blire lite mer pryttlar...       :o :o :o                          

1)  Anslut stig och retur...... och brine...
2) anslut kv och vv.
3) anslut ute/innegivare...
4) anslut elmatningen till arbetsbrytaren ( om du haft elpanna förrut)
Lättare än man kan tro....
Om du laddar hem tex IVT´s inst/driftanvisning, har dom olika förslag på inkoppling......
Dom andra har oxå nåt schematiskt...
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re: Installera själv
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2004, 16:46:37 »
Anders, kan du förklara vilken typ av installation du skall göra.

Nytt hus
Konvertera från direktverkande el
Docka värmepumpen till befintlig el,ved eller oljepanna

Om vi får veta det så är det lättare att ge dig ett vettigt svar.

Kom gärna med specifika frågor så underlättar även det.

Om jag skulle förklara hur "man" gör för att installera en VP i egen regi så skulle det tyvärr vara mig övermäktigt att beskriva, utan några ramar för storleken på installationen.

Mitt eget projekt innebar att i princip gå från total VVS-novis till konstruktör/montör.
För att lyckas med det kan jag väl i korta ordalag försöka beskriva hur jag rent principiellt har arbetat.

Använt Internet för att lära mig allt jag kunde om rör, kopplingar, slangar, värmepumpar, expansionskär, radiatorer, dimensionering, intrimmning, svetsning, lödning, isolering, mm, mm

Laddade ned programet PURMO MASTER från Internet och gjorde all dimensionering av radiatorer, rör inställningar av flöden och cirkulationspumpar.

Dessutom ringde jag till vänner och bekanta med erfarenhet för att fråga ut dem angående de frågor jag inte på egen hand kunde hitta svar på.
Firman som jag handlade grejorna av har oxå hjälpt mig när jag kört fast.

Hoppas att detta gav dig lite nya infallsvinklar på din fråga.

Hör av dig!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Installera själv
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2004, 01:09:09 »
Vi kanske kan försöka lägga upp lite bilder på några installationer. Det underlättar om man ser slutresultatet framför sig....

Kanske vore det bra med en speciell kategori för installationsbeskrivningar ? En tråd per gubbbe, lite bilder och text kring hur man resonerat och gjort - oavsett om man snickrat själv eller inte.

Angående Purmoprogrammet, är registreringen gratis?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Raymond_S

  • Gäst
Raymond_S
Re: Installera själv
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2004, 01:11:57 »
Funderar oxå på att försöka installera en VP själv.
Skulle vara till stor hjälp om någon kunde bistå med en
förteckning över vilka tillbehör man behöver utöver
vad som följer med i pumpleveransen (kopplingar, manometrar, avst.ventiler m.m.) för en normal inkoppling till bef. system (oljepanna)
Gärna dimensioner på rör och kopplingar.
Tänkbar VP  Nibe 1215 7 kw eller dito CTC.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad rickardm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2004, 02:11:58 »
"Admin"
Citera
Vi kanske kan försöka lägga upp lite bilder på några installationer. Det underlättar om man ser slutresultatet framför sig....

Kanske vore det bra med en speciell kategori för installationsbeskrivningar ? En tråd per gubbbe, lite bilder och text kring hur man resonerat och gjort - oavsett om man snickrat själv eller inte.

Angående Purmoprogrammet, är registreringen gratis?


Jag skall kolla om det går lägga upp bilder i forumet. Om ej så kan jag lägga upp dom på min hemsida så länkar vi dit.
Fixar en ny kategori i morgon, så får vi se vart det bär av...

Registreringen var gratis då i alla fall. Du får ett anv. + lösen hemskickat på mailen.

Jag har lite ritningar och bilder som jag skall försöka lägga ut, men man skall helst inte chansa vid installationen, om möjligt skall man försöka använda sig av ett program. Men det är klart, att docka den till en befintlig panna är ju inte speciellt avancerat...
« Senast ändrad: 04 februari 2004, 02:12:48 av rickardm »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re: Installera själv
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2004, 03:22:48 »
Raymond_S!!
Kolla på resp hemsida Nibe är mycket tydliga på vad som ingår (olika beroende på märke)
Ladda hemmontering/skötsel hos Nibe... Thermia har skötselanvisning du kan ladda hem...
Ivt likadant....
Kolla på avgiven effekt på olika pumpar vid 35 resp 50 grader....
en 9á kan va "större" än en 10á !!!!!!
Om du "bara" ska ersätta pannan med en VP så är det mycket enkelt.....
precis som jag beskrev....
Det finns lite schematiska kopplingsförslg oxå i instruktionerna....
Du måste bestämma om gamla pannan ska va kvar.... då sätter man t-rör innan pannan på stig o retur... och stoppkranar både mot pannan och vp... då behöver expansionskärl till vp det är lugnast (enklast) tycker jag
Kör hårt.....
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2004, 05:47:04 »
Befintligt hus är byggt 92 med golvvärme, vedpanna och 3 acktankar á 500 liter samt med 2 st 6 kw elpatroner.
Har tröttnat pÃ¥ veden  (har inte byggt huset själv) och köra bara pÃ¥ el. En 6 kw elpatron klarar att värma hela huset inkl varmvatten (2 vuxna och 2 barn..mkt bad) ner till under 15 minus....total förbrukning, 200 kvm ligger runt 25000 kw en kall vinter inkl hushÃ¥llsel.
Har ett nytt FTX installerat.
Famledningstemp ligger runt 30 grader.

Ska bygga ut huset i 2 omgångar (lite galen!!) och beräknar att total elförbrukning för värme och varmvatten kommer att ligga klart under 35000 kw exl hushållsel.

Skissar pÃ¥ nibe 8.5 med sep 300/200 tank. ev att ansluta en  av acktankarna pÃ¥ 500 liter och med dubbla kamrör efter denna med förrÃ¥dsberedare. Nytt bubbelkar där jag behöver ca 400 liter kommer i framtiden.
en acktank utan beredare skall anslutas som första radiator.
Räknar med att borra 180 m aktivt hål i gneis. (Västkusten)
Det hela skall placeras i nytt förrådsutrymme. Således skall rör dras, ca 6-7 m inomhus till det nuvarnde utrymmet. Lär väl i stor sett bara vara att koppla på.
Inköp: VP, 300/200 tank, rör och kopplingar.
Har: 1 st acktank med kamrör á 500 liter samt 1st á 500 liter.
Säljes:Vedpanna och 1 st acktanká500 l med 70 l beredare.  

Räcker detta som underlag???
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Installera själv
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2004, 14:04:58 »
Jag undrar om du inte klarar dig med en 7:a, den ger över 8.5 kW vid 30 graders framledningstemp...

Däremot förstår jag inte vad du menar med detta:
Citera
ev att ansluta en av acktankarna på 500 liter och med dubbla kamrör efter denna med förrådsberedare.


Du kan väl inte ha en ack med bÃ¥de förrÃ¥dsberedare och kamflänsrör i.  ???

Dessutom, eftersom den skall användas för att förvärma (antar jag) vattnet in till din 300/200 beredare så skall den sitta före beredaren.

Detta om du tänkt förvärma inkommande vatten till beredaren med ack/kamflänsrör som tjuvar värme från radiatorkretsen (=hög COP). :o

Fattar du vad jag menar, det blev lite krÃ¥ngligt.  :-[
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2004, 18:21:57 »

Acktank: har funderat pÃ¥ att ha acktanken med  kamrör
som första radiator och låta kamrören förvärma till
förrådsberdaren 300/200

eller
Ha enbart en ren 500 liters som första radiator och sedan en förrådsberedare 300/200 till varmvattet och
sedan ev 500 liters med kamrör.
Alternativt kan man ju ta nibes större förrådsberadare med då får man ju ofta rätt mycket gammalt varmvatten.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad MathiasS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: 08-land
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re: Installera själv
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2004, 21:43:07 »
Det är ingen vits med att förvärma till en dubbelmantlad tank. Det är ju ändå VP som skall värma allt vatten. Att förvärma med slinga är bara vettigt om man sedan matar en elvb eller sedan direkt tappar vattnet. Självaste poängen är ju att göra den stora temphöjningen mha VP, inte med något dyrare sätt att värma. Ok?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Installera själv
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2004, 12:27:07 »
Citera
Acktank: har funderat pÃ¥ att ha acktanken med  kamrör
som första radiator och låta kamrören förvärma till
förrådsberdaren 300/200

Citera
Det är ingen vits med att förvärma till en dubbelmantlad tank. Det är ju ändå VP som skall värma allt vatten. Att förvärma med slinga är bara vettigt om man sedan matar en elvb eller sedan direkt tappar vattnet. Självaste poängen är ju att göra den stora temphöjningen mha VP, inte med något dyrare sätt att värma. Ok?

Den stora vitsen med att förvärma varmvattnet före den dubbelmantlade (han har redan en ack med slingor) beredaren är detta:

Vid varmvattenförbrukning kommer VP:n att växla över till dubbelmantlade för att värma vattnet (när tempen sjunkit nog) vid denna drift är det hög framledningstemp som krävs, 40-55 grader, COP blir då ca 2.8-3.5.

Tack vare att han tjuvar värme från radiatorkretsen med de inbyggda kamflänsslingorna så sjunker inte tempen i dubbelmantade så mycket, han får därför kort gångtid med den dåliga COP:n.

Däremot sjunker tempen i golvvärmesystemet när effekt överförs därifrån och till den dubbelmantlade, (p.g.a. förvärmningen) gradminutunderskottet ökar och han får då en längre gångtid än normalt, mot en lägre temperatur än normalt, med en högre COP än normalt. COP kommer att ligga i intervallet 4.5-5.5 tack vare den låga framledningtemp som golvvärmesystemet håller.

Han kommer med andra ord att värma varmvatten (ca 50%) med en COP på 4.5-5.5 istället för 2.8-3.5.

Därför finns det visst en vits med att förvärma vattnet, dock med den förutsättningen att befintlig ack/slingor kan användas, det blir nog knappast lönsamt att investera i nya grejor för att uppnå vad jag beskriver.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2004, 23:28:41 »
Om jag räknar mot tot förbrukning på runt 35 000kwh/år
exl hushållsel....skissar på nibe 8.5....någon sa att det räcker med 7.an.
OK....men med den större lär jag få minimalt med
elpatrontid. Då jag kanske kör mot över 1000 liter vatten så har jag ju mycket att spela på!!!
Vid nuvarnde förbrukning (ca 20 000 exl hushållsel) så klarar 6 kw elpatron det hela även kalla vinterdagar.
Räknar därför att max effektbehov inkl varmvatten
efter utbyggnad kan hamna på 10 - 11 kw
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Installera själv
« Svar #13 skrivet: 06 februari 2004, 03:44:18 »
Jag har en känsla av att du kommer att kunna dra en kulvert till grannen också och sälja värme till honom med, om du går på en 8.5:a.

Men OK det är du som bestämmer.

Att dimensionera för värme och varmvatten när du bestämmer VP:ns storlek är fel, eftersom den antingen värmer varmvatten eller huset, inte både och samtidigt.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2004, 13:32:16 »
jo det är sant.....men är det inte så att om det ex är kallt ute....så hinner man tom kanske skapa ett litet energiunderskott på värmesidan om man innan tappat ut 300 liter varmvatten...antar att VP sedan prioritera VV.....blir det inte så att man då får
räkna på det totala.
nu har jag ju varmvatten och värme i ett i samma acktank... det totala behovet nu är 6 kw...maxbehovet..vid utbyggnad blir det  runt 4 till.....
Spelar det då verkligen någon roll att VV och värmesidan är sep vid VP-drift???
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

admin

  • Gäst
admin
Re: Installera själv
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2004, 13:55:43 »
Citera
Spelar det då verkligen någon roll att VV och värmesidan är sep vid VP-drift


Precisera vad du menar.

Varför jag skriver som jag gör angående beräkningen av maxeffekten är detta.

Anta att din värmepump precis kan hålla huset varmt, men varje gång den värmer varmvatten så får du värmeunderskott i ditt "radiatorsystem", då kommer tillskottet att få gå in för att lyfta tempen det antal grader som radiatorsystemet tappat under varmvattenberedningen.

Detta borde inte vara speciellt lång tid, varför det skulle innebära att en större pump skulle ha ständigt för hög kapacitet, (i princip skulle du under ovanstående förhållanden bara behöva 50 Watt extra för att undvika tillskottet, om du då installerar en VP som ger 2 kW mer effekt kommer du att ha konstant överkapacitet) med den följden att du aldrig under hela året kommer att få en VP som går 24 tim/dygn.

Jag har det så nu, min pump är dock dimensionerad för att värma poolen sommartid, och då får jag otroligt långa gångtider på min VP. Men som du ser om du läser om mina trimmningar av pumpen så kan jag inte komma undan att min VP startar ungeför en gång i timman, under normala förhållanden. (-5 till -15 grader) Vid ca -30 grader går min VP konstant, vilket inte har hänt än, men det är klart förr eller senare kommer jag nog att få 24 timmar VP drift/dygn även jag...

Det är en svår balansgång, och jag tror att du kommer att göra ett bra val hur du än gör. Tips- läs det senaste ämnet under artiklar och läsvärt, alternativt följ länken jag lagt in för en utförligare beskrivning.

Tänk dock på att det är skrivet 1996, saker har hänt.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2004, 14:21:22 »
Om jag kör installationen med förvärmning i kamrören till förådsbredaren.....

1)Får jag flera start och stopp sommartid då VP då både måste hålla tempen i acktanken med kamrör (volymen i denna är ju första radiator) och i förrådsberadern.

2)Om det blir sÃ¥...kan man ställa en nibepump sÃ¥ den bara värmer förrÃ¥dsberaren sommartid.  risken för legionella i första tanken är ju noll dÃ¥ det är kamrör.

Vitsen med förvärmning är aktuell här i en förort till gbg....vintertid är ofta kallvattentempen så låg som 2 plus vid kallperiod....normalt runt 5-6....sommartid stiger den ofta till 15 grader.
Vi Göteborgare har ingen grundvattentäckt..därav detta!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!