Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ROT men max 10,5%?  (läst 3831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ROT men max 10,5%?
« skrivet: 09 april 2019, 16:57:53 »
Hej,
Jag läste någonstans att man bara fick dra av max 10,5% av installationskostnaden i ROT om man räknar enligt schablonmodellen med 35% arbetskostnad på en bergvärmeinstallation.
Stämmer det?
Jag är otroligt okunnig om ROT-bidrag men går i bergvärmetankar och har fått in några offerter. Det jag kan se på offerterna är att det minsan inte räknats av några 35% när de har angett pris före och efter ROT.
Stämmer bättre med 10,5% så därav undran.

En säljare sa på telefon att man har rätt att dra 35% men sa intet om max 10,5%.
Försökte han få det att låta bättre än vad det är?

Gäller 10,5% i så fall även om man tar in borrare och pumpinstallatör separat?
 
« Senast ändrad: 09 april 2019, 17:01:12 av Örjan Lax »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #1 skrivet: 09 april 2019, 17:17:40 »
Bergvärmeinstallationer har mycket riktigt ett högre schablon (35%) av arbetskostnaden.

10,5% stämmer om du tar det på totalbeloppet.

Säg att totalsumman för jobbet är 100000:-
Arbetskostnaden via schablon är 30% av den summan
På bergvärme drar du då sedan av 35% av arbetskostnaden vilket då blir ROT avdraget.

2 uträkningar men med samma resultat  :)

Delar du upp entreprenaden vet ej tusan om du kan använda 35% schablonen!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #2 skrivet: 09 april 2019, 17:31:46 »
nja.....

Bergvärmeinstallationer har mycket riktigt ett högre schablon (35%) av arbetskostnaden.

10,5% stämmer om du tar det på totalbeloppet.

Säg att totalsumman för jobbet är 100000:-
Arbetskostnaden via schablon är 30% av den summan
På bergvärme drar du då sedan av 35% av arbetskostnaden vilket då blir ROT avdraget.

2 uträkningar men med samma resultat  :)

Delar du upp entreprenaden vet ej tusan om du kan använda 35% schablonen!!

visst gäller följande, dvs omvända siffror, men med samma resultat.....eller?

Om totalsumman för bergvp instalaationen är 100.000- så är arbetskostnaden( enl schablon) 35.000-
30% av denna summa är det sk ROT avdraget

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #3 skrivet: 09 april 2019, 17:43:54 »
Som sagt, otroligt okunnig!
Men nu vet jag lite mer...
Tack för förklaringen!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2019, 17:46:19 »
nja.....

visst gäller följande, dvs omvända siffror, men med samma resultat.....eller?

Om totalsumman för bergvp instalaationen är 100.000- så är arbetskostnaden( enl schablon) 35.000-
30% av denna summa är det sk ROT avdraget

Ha ha nu blev jag fasiken osäker men summan blir densamma  :)
Är van vid 30% som det är på luft/luft och luft/vatten
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #5 skrivet: 10 april 2019, 09:55:10 »
Rocas har rätt.
OM jag fattat det rätt så gäller dessutom ROT enligt schablon även på utbyte av bergvärmepumpar även om arbetskostnaden sällan blir så stor vid utbyte.

Man kan om man vill dra av för faktiskt arbetskostnad om det ger större avdrag.

Läggs all "vinst" på jobbet så kan det nog ibland vara en bättre affär, men det ger en skyhög timtaxa som företagen sällan vill skylta med.

Schablonen är enkel, och ligger oftast rätt nära sanningen ändå.

« Senast ändrad: 10 april 2019, 10:00:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #6 skrivet: 10 april 2019, 13:40:05 »
Rocas har rätt.
OM jag fattat det rätt så gäller dessutom ROT enligt schablon även på utbyte av bergvärmepumpar även om arbetskostnaden sällan blir så stor vid utbyte.

Man kan om man vill dra av för faktiskt arbetskostnad om det ger större avdrag.

Läggs all "vinst" på jobbet så kan det nog ibland vara en bättre affär, men det ger en skyhög timtaxa som företagen sällan vill skylta med.

Schablonen är enkel, och ligger oftast rätt nära sanningen ändå.

Enligt Thermia ger inte utbyte av bergvärme samma schablon
Kanske kyckas få med bilagan också ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #7 skrivet: 10 april 2019, 14:44:51 »
OK  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #8 skrivet: 12 april 2019, 10:59:59 »
Kan fylla på lite där...
Enligt handläggare på skattemyndigheten jag pratade med idag så gör de en ny tolkning från 15:e mars i år att utbyte av värmepump räknas som reparation (oavsett orsak eller tidigare typ av värmepump) och endast berättigar till 30% av totalkostnaden även vid helentreprenad.

För att stressa systemet lite så frågade jag också om det räknas som nyinstallation om jag tar bort befintlig (i mitt fall trasiga) LVVP-utedel och kör som ren elpanna ett tag, för att sedan installera bergvärme. Men det ansågs som förberedande till reparation.
« Senast ändrad: 12 april 2019, 11:05:56 av Örjan Lax »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #9 skrivet: 12 april 2019, 11:08:42 »
”Endast” 30% är den procentsats som varit för luft/luft och luft/vatten så det är väl i så fall bergvärmekunder som ”tappar” 5%
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2019, 10:40:35 »
Jag vill bara kolla att jag tolkar det rätt. Vid byte av värmepump har man idag, efter den 15/3-2019, möjlighet att räkna 30% av kostnaden som ROT-grundnade enligt "reparations-schablon"?

Alltså 30% av kostnaden räknas som arbetskostnad enligt schablon, och sen 30% ROT på det?

(0,3*0,3=0,09) Alltså 9% ROT-bidrag på totalsumman?
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: ROT men max 10,5%?
« Svar #11 skrivet: 12 maj 2019, 17:52:50 »
Nej.

Schablon gäller endast vid nyinstallation.....ej vid utbyte av ex bergvärmepump.

Om man byter en komplett luft/vatten/luftanläggning.......så kanske schablonen kan användas.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!