Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?  (läst 77942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #15 skrivet: 27 oktober 2010, 21:17:14 »
1) vad är en shunt och hur ser en sån ut?

2) ska ta bilder strax så det blir enklare att förstå vad jag försöker förklara :)

Det är en ventil med tre anslutningar och ett vred. På vredet brukaar det sitta en 'låda' med en motor i.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=30355.0;attach=18583;image
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #16 skrivet: 27 oktober 2010, 23:29:03 »
Sådärja, har tagit några bilder nu. Klicka på bilderna för att se en större högupplöst bild för mer info om ni vill.


När jag nämnde tidigare att vi höjer temperaturen på vattnet som elpannan värmer när det blir kallare utomhus så menade jag att vi höjde/sänkte temperaturen mha denna box som är ansluten til elpannan:


Såhär ser temperaturboxen ut från sidan :


Detta står på temperaturlådan:


Elpannan plus dess baksida:


Såhär ser det ut bakom elpannan som värmer husets vatten:



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #17 skrivet: 28 oktober 2010, 07:25:19 »
Den här grå grejen, vad är detta?
Sitter den på pannan?
En shuntmotor kan se ut så här på ett ungefär.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #18 skrivet: 28 oktober 2010, 07:34:42 »
Tror minsann att rcman har en hederlig Elkasett att värma huset med. Det han kallar för "Pannan", är inget annat än en VVb.

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #19 skrivet: 28 oktober 2010, 13:10:10 »
Tror minsann att rcman har en hederlig Elkasett att värma huset med. Det han kallar för "Pannan", är inget annat än en VVb.
hej.
du har rätt! nu när jag hörde namnet så påmindes jag om att det är vad förra ägaren kallade detta för!

om det handlar om en elkasett , vad kan skillnaden jämfört med bergvärmesystem bli i såna fall - gällande hur mkt man sparar in kostnadsmässigt?


Den här grå grejen, vad är detta?
Sitter den på pannan?
En shuntmotor kan se ut så här på ett ungefär.
hehe, det där är en gammal CRT-tv som vi för tillfället har lagt där innan vi ska kasta bort den i helgen :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #20 skrivet: 28 oktober 2010, 13:25:13 »
Du kan väl lyfta på locket på kassetten och knäppa lite bilder?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #21 skrivet: 28 oktober 2010, 13:45:08 »
Det var en väldans fin CP du hade, men med 11W effekt(vilket är ca halva max) på en 25/40 tyder ju på ett rätt lågt flöde så du kanske har en väldigt låg retur.
Med ökat flöde skulle du då kunna sänka framledningtemperaturen rätt rejält.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #22 skrivet: 28 oktober 2010, 13:46:54 »
Det var en väldans fin CP du hade, men med 11W effekt(vilket är ca halva max) på en 25/40 tyder ju på ett rätt lågt flöde så du kanske har en väldigt låg retur.
Med ökat flöde skulle du då kunna sänka framledningtemperaturen rätt rejält.
går det där att göra med den utrustning jag har just nu?

Du kan väl lyfta på locket på kassetten och knäppa lite bilder?
ska se om det går. har för mig att den där lådan är fast och inte går att rucka på

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2010, 14:14:08 »
Det var en väldans fin CP du hade, men med 11W effekt(vilket är ca halva max) på en 25/40 tyder ju på ett rätt lågt flöde så du kanske har en väldigt låg retur.
Med ökat flöde skulle du då kunna sänka framledningtemperaturen rätt rejält.
går det där att göra med den utrustning jag har just nu?


Ja, det går, du kan ställa pumpen manuellt på maxeffekt, den verkar stå i autoadapt nu så den anpassar sig själv.
Men för att få ut nåt vettigt så måste du mäta tempen på elementvattnet både före och efter elkassetten, detta går att göra med en IR termometer eller ett par anliggningstermometrar på rören.
Är det då så att när du har 60 ºC ut från pannan när det är som kallast har en retur på låt säga 40 ºC så skulle du med en flödeshöjning kunna ändra detta till 55/45 istället.
Då finns fina förutsättningar för en VP att spara mycket.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2010, 14:26:50 »
Det var en väldans fin CP du hade, men med 11W effekt(vilket är ca halva max) på en 25/40 tyder ju på ett rätt lågt flöde så du kanske har en väldigt låg retur.
Med ökat flöde skulle du då kunna sänka framledningtemperaturen rätt rejält.
går det där att göra med den utrustning jag har just nu?


Ja, det går, du kan ställa pumpen manuellt på maxeffekt, den verkar stå i autoadapt nu så den anpassar sig själv.
Men för att få ut nåt vettigt så måste du mäta tempen på elementvattnet både före och efter elkassetten, detta går att göra med en IR termometer eller ett par anliggningstermometrar på rören.
Är det då så att när du har 60 ºC ut från pannan när det är som kallast har en retur på låt säga 40 ºC så skulle du med en flödeshöjning kunna ändra detta till 55/45 istället.
Då finns fina förutsättningar för en VP att spara mycket.
aha, trodde alltid att om jag har den på max hela tiden så ökar min elräkning

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #25 skrivet: 28 oktober 2010, 14:47:27 »
Det var en väldans fin CP du hade, men med 11W effekt(vilket är ca halva max) på en 25/40 tyder ju på ett rätt lågt flöde så du kanske har en väldigt låg retur.
Med ökat flöde skulle du då kunna sänka framledningtemperaturen rätt rejält.
går det där att göra med den utrustning jag har just nu?


Ja, det går, du kan ställa pumpen manuellt på maxeffekt, den verkar stå i autoadapt nu så den anpassar sig själv.
Men för att få ut nåt vettigt så måste du mäta tempen på elementvattnet både före och efter elkassetten, detta går att göra med en IR termometer eller ett par anliggningstermometrar på rören.
Är det då så att när du har 60 ºC ut från pannan när det är som kallast har en retur på låt säga 40 ºC så skulle du med en flödeshöjning kunna ändra detta till 55/45 istället.
Då finns fina förutsättningar för en VP att spara mycket.
aha, trodde alltid att om jag har den på max hela tiden så ökar min elräkning

Max är väl 22W så skillnaden motsvarar ca 100kWh per år, men det spelar egentligen ingen roll med en elpanna, den gör 60 ºC lika effektivt som 40 ºC(bortsett från eventuella värmeförluster).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #26 skrivet: 28 oktober 2010, 16:08:24 »
nu när vi har fastställt att jag inte har en elpanna utan en elkasett - stämmer då försäljarens snack om att jag tjänar in minst 70% i elkostnader för att värma vattnet om jag byter till bergvärme?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #27 skrivet: 28 oktober 2010, 17:32:53 »
Ja. I princip. Vi måste fortfarande reda ut hur lämpligt ditt radiatorsystem är för VP-drift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #28 skrivet: 28 oktober 2010, 17:36:04 »
det handlar bara om hur mkt man måste trixa. Självklart funkar VP *vinkar*

Utloggad rcman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: bergvärme 70% billigare än el-vattenvärme?
« Svar #29 skrivet: 28 oktober 2010, 23:19:56 »
Ja. I princip. Vi måste fortfarande reda ut hur lämpligt ditt radiatorsystem är för VP-drift.
hur gör vi detta? börja med bilder på radiatorerna?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!