Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering av nyinstallerat system NIBE 1245 (radiator/golvvärme)  (läst 4947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Vp bryr sig inte om vad framledningen från kompressorn ligger på det är Bt25 som styr och den visar rimlig temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fast det känns väldigt konstigt, då måste det ju vara något helt galet med givaren i tanken för den här värmen som går ut gör ju att ungarna bränner sig. Att det sedan skulle behövas 12kw totalt i uppvärmning för ett hus på 138m2 verkar ju också konstigt men förklaringen finns kanske i den bifogade loggen. Själv har jag lite svårt att tyda den.

När jag uppdaterar programvaran, kommer då pumpen tappa alla mina inställningar och tillbehör? I så fall, finns det något smidigt sätta att föra dem tillbaka från en backup etc?

Om tankgivaren visar fel så skulle det ju vara förklaringen. Det är ju en sladd...nedstoppat i ett hål. Känns rätt primitivt. Ska gå ned och sätta fast den korrekt nu och se om det blir skillnad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om givaren har dålig kontakt med tanken så blir regleringen fel men värmen som vp + elpatron levererar går ju ut på systemet och vore det för mycket skulle det bli för varmt inne om termostaterna står öppna. Loggen säger inte så mycket i dag eftersom den visar fel temp och när du uppdaterar vp får du lite andra funktioner bland annat kommer cirk pumparna regleras efter deltat automatiskt så det är ingen ide att ändra det nu. När du uppdaterar så blir det mesta inställningarna kvar tror man får ange dut (hur kallt det blir) där man bor och även typ av värme system radiatorer ditt fall. Tycker du ska fixa givaren uppdatera vp och sen kör du en ny loggning och lägger in här då ser man hur vp går. Helt klart är att vp kommer kräva en del eltillskott även om den blir rätt injusterad men bor du där det inte blir så kallt är det nog inte så många kwh per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu så!

Allt verkar numer fungera fint. Pumpen håller sig till rätt temperaturer och klimatet inne är mycket bättre, fortfarande lite varmt men det får termostaterna ta.
Uppdaterade även programvaran vilket gick bra. Smidigt med den automatiska varvtalsjusteringen på pumparna, dock lite förvånad över att cirkulationspumpen för värmen typ går konstant på 1% effekt men det kanske har med hjälppumpen som sitter efter BT25:an att göra? Förvisso verkar även denna gå på mycket lägre varvtal nu även om jag inte får upp de i displayen.

Bifogar loggen. För er som är vana att läsa diagrammen, är det något som sticker ut eller som jag bör justera mer?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ändra så att interna cp går inermittent dvs endast när kompressorn går. Kan tyvärr inte kolla loggen har ingen dator är bort rest några dagar men det finns säkert andra som hjälper till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för detta smurfen,  vore toppen om nÃ¥gon vid tillfälle ville titta pÃ¥ helheten.

Gällande interna CP misstänker jag att du menar värmebärarpumpen?
Ska denna gå som intermittent pga energiåtgången att driva den dygnet runt eller är det nåt annat?

Hittade även en ny meny som jag undrar över, vad gör denna och är min rätt inställd?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om cp går hela tiden kan den störa skiktningen i tanken. Du ska ange dut i menyn dvs hur kallt det blir hos dig som kallast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyrran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aah, jag förstår.

Jag bor i Stockholm så -20 kanske inte är helt fel?

Den andra inställningen, ska den stå på radiator eller säger inte logiken både golv och radiator? Jag har ju båda?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Välj golv +radiator men vet inte vad som skiljer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad micke e

  • försöker iallafall
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: karlskoga
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • bergvärmepump
hos mig funkar det så att det skiljer mer i delta t vid golv+rad (ca 7 gr jämfört med enbart rad (ca 5 gr).(har styrd cirk pump vb)
hus i Karlskoga byggt -33  boyta ca 110 m2 tilläggs isolerad  45 mm med nya 3 glas fönster värms till ca 22 gr med 7 st skapliga sektionradiatorer radiatorer. ny installerad golvvärme i källaren ca 40 m2, urgrävt med 80 mm s 300 skivor under ( dubbla 40 mm).värmer till 18-20 gr.
värmer även ett hyggligt isolerat garage till ca 10 gr 150 mm s 80 skivor under. all golvvärme är 20 mm slang tot ca 300 m slang.
som värmekälla har jag en nibe 1245-10 500l arbetstank 210 m borrhål, all golvvärme är installerad som ett system via kulvert till garaget med egen cp (ej styrd av bvp) samt en blandningsventil för att hålla nere tempen till golvvärmen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!