Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas anslut 9 kWh  (läst 2653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fritzbore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Julas anslut 9 kWh
« skrivet: 02 april 2013, 18:35:45 »
Nyfiken på vad julas anslut luftvattenvärmepump borde prestera.
Har installerat en 9 kWh L/Vvp men misstänker att den inte presterar till 100. Uppmätt värme på hetgasrör vid värmeväxlaren - 45 till 47 grader. Detta vid full effekt på pumpen. Hade nog en ide om att pumpen borde kunna prestera högre tempratur än så. Nu rasslar pumpen på i ett och jag är tveksam på om inte elpatronen i tanken är effektivare.... Har inget/ingen att jämföra med så finns det någon annan där ute med jag kan byta information med är jag ytterligt tacksam!!
« Senast ändrad: 03 april 2013, 18:03:56 av Fritzbore »

Utloggad gran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas anslut 9 kWh
« Svar #1 skrivet: 27 april 2013, 15:05:55 »
Den värmeeffekt pumpen skall prestera framgår av Julas produktblad. Värmeeffekten beror av utetemperaturen och temperaturen där värmen avges, ofta i radiatorreturen. Effekten, enligt produktbladet, är som mest 9 kW vid utetemperatur c:a 10 grader och högre och den sjunker till 4 kW vid -15 grader ute. Jula anger inte vid vilken temperatur som värmen avges vid, men den är nog satt lågt till kanske 35 grader. Effekten minskar om den temperaturen ökar.

Jag skrev här om en Anslut 6,2 där jag funnit att invertern bara har tre steg mot t.ex. 30 i Panasonics luft/luft vp. Det blir en ganska ryckig reglering som gör att kapaciteten inte kan utnyttjas fullt ut. Därtill fungerar bara den invertern vid stigande last, när temperaturen blir för hög slÃ¥r den av kompressorn istället för att reglera ned den. Om det bara är ett fel pÃ¥ den vp som jag köpte vet jag inte, men Jula verkar inte ens förstÃ¥ att det är ett fel. 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!