Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma 40 m2 kontor  (läst 1753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värma 40 m2 kontor
« skrivet: 17 november 2018, 22:09:17 »
Efter ha installerat en ny panna i huset har jag en Nibe 360p "över" (dock förnärvarande med trasig kompressor som behöver bytas ut) som jag funderar på att använda i mitt garage som skall byggas om till kontor (med vc och kök) och förråd. Det kommer finnas golvvärme efter ombyggnad och planen var att sätta in 360:n för att få både ventliation och värme, dock börjar fundera på om detta är den mest ekonomiska lösningen om man ser på 10 års sikt, vad tror ni ?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #1 skrivet: 17 november 2018, 23:28:41 »
Efter ha installerat en ny panna i huset har jag en Nibe 360p "över" (dock förnärvarande med trasig kompressor som behöver bytas ut) som jag funderar på att använda i mitt garage som skall byggas om till kontor (med vc och kök) och förråd. Det kommer finnas golvvärme efter ombyggnad och planen var att sätta in 360:n för att få både ventliation och värme, dock börjar fundera på om detta är den mest ekonomiska lösningen om man ser på 10 års sikt, vad tror ni ?

Min åsikt:

Luftvärmepump har jag i mitt 40m2-garage, trots att jag har föreberett för golvvärme och det funkar både kalas och var billigt att installera!

Elpatron och golvvärme i (rätt oisolerade?) garage är dock en relativt dyr kombo!

Ventilation sker nog billigast/bäst med en "intelligent" fläkt.
« Senast ändrad: 18 november 2018, 00:01:07 av kWhalp »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #2 skrivet: 18 november 2018, 07:59:29 »
Minsta ytan NIBE 360P är avsedd att ventilera är ca 80 kvm (28 lit/sek). En luftluftvärmepump passar som sagt bättre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #3 skrivet: 18 november 2018, 19:45:57 »
>Elpatron och golvvärme i (rätt oisolerade?) garage är dock en relativt dyr kombo!

Plattan använder Siroc L (300/100) kantelement med 200 mm isolering (se följade bild: https://www.dropbox.com/s/p33ypu2ozdzp783/platta_innan_gjutning2.JPG?dl=0), vi gjuter på golvvärrme på denna, det var planen iaf. Kompressorn i pumpen skall jag nog fixa efter installation, så det blir återvinning på luften.

>Luftvärmepump har jag i mitt 40m2-garage,

Min uppfattning (ändra gärna den) är att luft-luft pumpar låter ganska mycket både inne och ute, producerar drag och "lokal" värme som har svårt att sprida sig i rummet, inte direkt egenskaper man vill ha i ett kontor där man skall sitta och tänka 8 timmar om dagen.

> Minsta ytan NIBE 360P är avsedd att ventilera är ca 80 kvm (28 lit/sek). En luftluftvärmepump passar som sagt bättre.

Är det igentligen ett problem att man får dubbla flödet, blir det ett problem för att luften roterar så fort i rummet att det blir svårt med klimatet och/eller är det för lite energi i luften för att pumpen skall funka bra ?
« Senast ändrad: 18 november 2018, 20:28:53 av burann »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #4 skrivet: 18 november 2018, 20:33:06 »
Nej 40 kvadrat är inget för en luftvärmepump som ej behöver gå på max. Då låter en FLVP mer. Jag har både FLVP o LLVP här hemma så jag vet.
Låt den gå för fullt när du inte är där.
Sen på sommaren då har du kyla för ett par kronor om dagen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #5 skrivet: 18 november 2018, 20:45:02 »
>Elpatron och golvvärme i (rätt oisolerade?) garage är dock en relativt dyr kombo!

Plattan använder Siroc L (300/100) kantelement så det är isolerad, vi gjuter på golvvärrme på denna, det var planen iaf. Kompressorn i pumpen skall jag nog fixa efter installation, så det blir återvinning på luften.

Hur ser det ut med isolering i väggar och tak?

>Luftvärmepump har jag i mitt 40m2-garage,

Min uppfattning (ändra gärna den) är att luft-luft pumpar låter ganska mycket både inne och ute, producerar drag och "lokal" värme som har svårt att sprida sig i rummet, inte direkt egenskaper man vill ha i ett kontor där man skall sitta och tänka 8 timmar om dagen.

Innedelarna på pumparna är väldigt tysta nuförtiden, utedelen låter inte mycket den heller om den dimensioneras och installeras på rätt sätt. Tvärtom så ger en luftluftvärmepump en bra spridning på värmen om man bara placerar den optimalt, varm luft upplevs ej som "dragig".

> Minsta ytan NIBE 360P är avsedd att ventilera är ca 80 kvm (28 lit/sek). En luftluftvärmepump passar som sagt bättre.

Är det igentligen ett problem att man får dubbla flödet, blir det ett problem för att luften roterar så fort i rummet att det blir svårt med klimatet och/eller är det för lite energi i luften för att pumpen skall funka bra ?

Det enda som händer är att den kommer överventilera; du får lite väl dragigt inomhus vid friskluftsventilerna och ett kraftigt undertryck inomhus (svårare att öppna fönster/dörrar).
Sen finns det inte så mycket värme att återvinna från ett garage på 40m2, möjligen en vinst om du har mycket datorer/servrar/elektronik igång.


Har du mycket pengar på banken och plats så så sätt in din F370 och kör med elpatron till en början och byt sedan kompressor i den när du känner att tiden är mogen, tänk dock på att kompressorn lever om en del, och att F370 tar mycket plats, samt att du kommer sakna kylningsmöjligheten om somrarna med frånluftsvärmepump... något jag personligen skulle premiera i ett varmt kontor under senvår/sommar/tidig höst...

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #6 skrivet: 18 november 2018, 20:59:14 »
>Hur ser det ut med isolering i väggar och tak?

Det kommer bli 120 + 95 i väggarna, lösull i taket, så mycket jag kan få in under mitt 15 graders tak.

>Sen finns det inte så mycket värme att återvinna från ett garage på 40m2, möjligen en vinst om du har mycket datorer/servrar/elektronik igång.

Jag kommer jobba där hela dagarna och har en del utrustning som står på.

>Innedelarna på pumparna är väldigt tysta nuförtiden, utedelen låter inte mycket den heller om den dimensioneras och installeras på rätt sätt. Tvärtom så ger en luftluftvärmepump en bra >spridning på värmen om man bara placerar den optimalt, varm luft upplevs ej som "dragig".

ok, så nått sånt här skulle kunna både värma och kyla kontoret utan att golvet känns kallt ?
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-c35

Iden att jag kan få kyla på sommarn är nått jag helt missat, sitta och programmera i +30 grader på sommarn är ju helt överskattat...


Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #7 skrivet: 19 november 2018, 09:55:39 »
Om man nu sätter in en LLVP, vad behöver man för frånluft för att få ett lätt undertryck ? Räcker nått sånt här https://www.polarpumpen.se/ventilation/franluftsflakt/airmove/franluftsflakt-airmove-flow ? och ett par friskluftsventiler ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9564
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #8 skrivet: 19 november 2018, 10:11:11 »
Jo det passar precis. Viktigt med en modell som går hela tiden på ett visst minsta varvtal. Sedan ett par friskluftsventiler på lämpliga ställen. Det måste också vara en luftspringa i underkanten på badrumsdörren för att luften ska kunna sugas dit, om det nu finns en toalett(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma 40 m2 kontor
« Svar #9 skrivet: 19 november 2018, 10:46:20 »
Jo, det skall bli tolett med dusch där, blir därför elektrisk golvvärme där mao nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!