Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 360P - Kompressor kaputt :-/  (läst 3483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kallamamran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 360P - Kompressor kaputt :-/
« skrivet: 13 juni 2016, 14:58:44 »
Hej på er allesammans!

Nyinflyttad i första villan ever sedan mitten på April.
Vet inte riktigt hur allt funkar, men försöker sakta men säkert lära mig.
Har sedan vi flyttade in haft lite problem att få ordentlig värme i huset. Något som den senare tiden visserligen varit ett mindre problem än i April.
Vi har startat ett serviceavtal där det kommer ut en tekniker vart tredje år och kontrollerar och justerar och han var här första gången idag.

Han konstaterade dÃ¥ det jag befarade... Kompressorn mÃ¥ste bytas. 17.000kr som vi egentligen inte har - väck  :'(

Min fundering är om man på något jäkla sätt kan ta reda på när den pajjade?!
Om den var paj redan när vi flyttade in, så borde den väl gå under dolda fel?
Jag vet att det borde synas pÃ¥ elräkningen, men om man bara bott där sedan April och kommer frÃ¥n en 70kvm 3'a, sÃ¥ är alla elräkningar i villa en kalldusch  :-\

Pumpen är från 2009, så den har preciiiiiiiis blivit avskriven enligt Trygg Hansa, så där finns ingen ersättning att få :-/

*Svordom*

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 360P - Kompressor kaputt :-/
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2016, 15:36:30 »
Du borde kunna få el-statistik från elnätsbolaget från de senaste åren.
Med hjälp av dessa siffror kan man kanske spåra när den gick sönder.
Men om detta håller för en dold-fel anmälan är inte säkert.
Bäst är då om säljaren har nån dold-fel försäkring, då borde det inte vara så svårt att komma överense om nått, dock brukar man inte kunna få hela summan i ersättning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 360P - Kompressor kaputt :-/
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2016, 15:45:22 »
7 år gammal värmepump med trasig kompressor låter lite märkligt, de där maskinerna brukar kunna hålla i sisådär 15-20 år.
Var du med så du såg vad han gjorde när han felsökte?
17 000 kr för att byta kompressor ger bättre avans än serviceavtalet... värt att ha i åtanke, även om det självklart inte är omöjligt att kompressorn är defekt.

En enkel egenkontroll kan du göra själv genom att läsa igenom manualen och de felsökningstips som finns där. (jag antar i alla fall att det finns någon liten guide på vad man själv kan kolla)
« Senast ändrad: 13 juni 2016, 15:48:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 360P - Kompressor kaputt :-/
« Svar #3 skrivet: 14 juni 2016, 06:49:07 »
Vilka symptom har du?  Vad händer när kompressorn ska starta?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!