Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Magnetventil för att styra golvvärme  (läst 9225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Magnetventil för att styra golvvärme
« skrivet: 29 april 2014, 00:20:07 »
Är trött på att mitt shuntade golvvärmesystem skjuter ut för varmt vatten i slingorna. Tänkte därför undersöka om jag skulle kunna koppla in en magnetventil istället för den manuella termostat som idag släpper in varmvatten i slingorna. Ventilen ska gå 230V, alt 24V. Jag kommer sedan styra denna mha. Z-wave hemautomatik och koda logik som öppnar/stänger beroende på utetemp.

Finns ju massa magnetventiler från Danfoss men vad är det vettigate att satsa på?
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #1 skrivet: 29 april 2014, 08:22:42 »
Vad har du för shuntning på golvvärmen?
Är det inte bättre att åtgärda detta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #2 skrivet: 29 april 2014, 16:26:09 »
Se till att få en ventil som går tyst! Jag har en som smäller högt (Danfoss EV250B). Som tur är bara någon gång per dygn. Jag har två klimatzoner i huset under vår och höst: En övervåning, som snabbt värms upp av solinstrålning och en trögare undervåning. Därför har jag en ventil som styrs av en termostat på övervåningen och stoppar flödet där, när det blir för varmt.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2014, 10:05:24 »
Se till att få en ventil som går tyst! Jag har en som smäller högt (Danfoss EV250B). Som tur är bara någon gång per dygn. Jag har två klimatzoner i huset under vår och höst: En övervåning, som snabbt värms upp av solinstrålning och en trögare undervåning. Därför har jag en ventil som styrs av en termostat på övervåningen och stoppar flödet där, när det blir för varmt.
Tack för tipset med tyst ventil. Det hade jag inte ens tänkt kunde vara ett problem. Någon som har tips om lämplig ventil med mjukstängning?

Bifogar bild på min shuntgrupp. Det är den vita termostaten nere till vänster som jag vill frångå och istället reglera inkommande varmvatten med tänkt magnetventil. Dock behöver cirkulationen i slingorna fortfarande fungera när ventilen är stängd.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2014, 22:46:59 »
Om du lossar termostaten så kanske det går att strypa in grundinstrypningen på ventilen under?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2014, 22:51:43 »
Jag har justerat utan att få det riktigt bra. Sedan hade det varit roligt att fixa det lite mer hightech. Blir ju som att simulera ECS40/41 med egen logik.

Så som sagt, gärna förslag vad som kunde vara lämplig att byta ut termostaten med.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2014, 00:27:15 »
Termostaten i sig är antagligen värdelös som temperaturreglerare, funktionen på den är väl endast övertempskydd?
Sen ser det inte ut som att shunten har nån ytterligare vettig regleringsfunktion, ventilen på inkommande värmebärare (den röda) skulle iofs kunna användas för att strypa in grundflödet men jag misstänker att det är en rätt grov reglering som kan vara svår att ställa in.
Så jag hoppades det fanns nån form av grundflödesinställning under ventilen där man kan göra en fast instrypning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2014, 06:52:05 »
Enligt manualen anser Danfoss att man ska vara där och justera vid större väderomslag. Känns inte riktigt 2000-tal... ;)

Jag hade tänkt att strypa ventilen som du föreslagit men hittade inte verktyget och gjorde istället en fuling och ströp den röda och blå kranen för att minska flödet. Det har faktiskt funkat över förväntan. Men eftersom jag är i full färd att automatisera hemmet tänkte jag att en lite mer hightech lösning hade varit kul, därav min ursprungliga fråga.

Att strypa flödet funkar ju tills viss del men värmekruvorna har ju inte samma lutning, Kör med kurva 7 idag och det skulle säkerligen räcka med 5 till golvslingorna.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad BMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2014, 07:29:56 »
Hej!
Kan du inte byta till en liknande termo överdel som på slingorna? då får du både elektriskt styrd och mjuk stängande.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2014, 08:08:07 »
Det är ju en bra idé. Frågan är vad jag behöver för delar för att få ihop det?
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad BMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2014, 09:42:14 »
Styrningen skulle du fixa själv sÃ¥ det är väl bara termomotorn du behöver. Du kan ju prova om dom pÃ¥ fördelaren passar annars  http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/twa-a-nc-termomotor-24v-ac_dc.html
tex.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2014, 22:18:42 »
Behöver väl också nån rörstump som jag kan ersätta termostatventilen med och sätta dit termomotorn på?

Sen behöver jag få ut vattentempen för stt avgöra när motorn ska öppna/stänga. Idag sitter en kapilärgivare som är kopplad till termostatventilen. Kanske räcker med att isolera röret och stoppa in en tempsensor i isoleringen? Jag hade isf tänkt mig en sådan här: http://www.vesternet.com/ds18b20-programmable-resolution-1-wire-digital-thermometer
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad BMF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2014, 02:28:35 »
Hej!

Min tanke var att du bara skulle byta termodelen och slippa rör/ventil jobb.
Skruva av den och prova om en från fördelaren passar annars får du köpa en Danfoss.

//M

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #13 skrivet: 15 maj 2014, 22:41:27 »
Ok, så du tänkte att motorn kan passa på befintlig termostat/ventil. Bra idé, ska testa detta. Hade ju varit väldigt smidigt om så var fallet.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Magnetventil för att styra golvvärme
« Svar #14 skrivet: 10 november 2014, 11:18:13 »
Nu när uppvärmningssäsongen kommit igång är det dags att ta tag i detta igen.

Tänkte som någon föreslog ovan att först prova att strypa ventilen som styr inkommande VV till shuntgruppen. Tog bort termostaten och försökte lossa ventilen längst ut med en skiftnyckel men fick med mig hela rördelen fram t.o.m. gängan (se bild) med följd att det började rinna vatten. Försökte hålla emot ovanpå gängorna med en polygrip och sedan gå på med skiftnyckeln igen men det sitter som berget så funderar på om detta är en enda rördel? Isf. går det väl inte att strypa som jag tänkt?

(Bilden ska vara roterad 90 grader medurs)
« Senast ändrad: 10 november 2014, 11:21:06 av Freddan101 »
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!