Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen värme i element  (läst 22456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin näslund

  • Gäst
Martin näslund
Ingen värme i element
« skrivet: 17 oktober 2013, 17:13:27 »
Hej!

Hoppas på hjälp här för jag håller på att bli tokig på mina kalla element.
Jag har fjärrvärme och vattenburet enrörssystem från mitten av sextiotalet. Huset är en enpöansvilla. Har även en tillbyggnad med nyare element som förra ägaren till huset gjorde. Elementen i nya delen blir varma snabbt och fint men de flesta av de äldre elementen är iskalla. De elementen som är nära centralen är lite ljumma. Känns som jag har gjort allt som jag kan läsa mig till på detta och andra forum, dvs luftat, ökat på trycket och värmen ut i rören, slagit på ventilerna men inget hjälper. Elementen är fortsatt iskalla. Vi hade samma problem förra hösten och då "gick det till sig" efter ett tag och elementen blev varma men det verkar inte hända nu. Inatt har jag kört max utvärme från centralen och absolut noll effekt på elementen i den gamla delen av huset. Förslag på åtgärder mottages tacksamt!

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i element
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2013, 17:47:43 »
Hej!

Hoppas på hjälp här för jag håller på att bli tokig på mina kalla element.
Jag har fjärrvärme och vattenburet enrörssystem från mitten av sextiotalet. Huset är en enpöansvilla. Har även en tillbyggnad med nyare element som förra ägaren till huset gjorde. Elementen i nya delen blir varma snabbt och fint men de flesta av de äldre elementen är iskalla. De elementen som är nära centralen är lite ljumma. Känns som jag har gjort allt som jag kan läsa mig till på detta och andra forum, dvs luftat, ökat på trycket och värmen ut i rören, slagit på ventilerna men inget hjälper. Elementen är fortsatt iskalla. Vi hade samma problem förra hösten och då "gick det till sig" efter ett tag och elementen blev varma men det verkar inte hända nu. Inatt har jag kört max utvärme från centralen och absolut noll effekt på elementen i den gamla delen av huset. Förslag på åtgärder mottages tacksamt!

Luft i slingan eller propp??

Fel balans?

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Martin näslund

  • Gäst
Martin näslund
SV: Ingen värme i element
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2013, 18:24:30 »
Hej

Vad menar du med fel balans? Har också tänkt på att det kan vara luft i rören men hur blir man isåfall av med det?

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Ingen värme i element
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2013, 18:57:01 »
Har för mig att det kan bli så om det kommer för varmt vatten fram. Ventilen stänger då och det blir bara varmt i övre delen sen stänger ventilen. Prova sänka kurvan om det går.
Daikin, vad annars?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ingen värme i element
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2013, 18:58:48 »
Är det enrörssystem även in den tillbyggda delen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Martin näslund

  • Gäst
Martin näslund
SV: Ingen värme i element
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2013, 19:51:43 »
Hej! Nä i tillbyggda är det tvårörssystem.

Martin näslund

  • Gäst
Martin näslund
SV: Ingen värme i element
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2013, 19:53:50 »
Samt att jag inte tror de beror på för varmt vatten, röret kommer in längst ner på elementet mitt på och har inga termostater på dem. Gamla element från sextiotalet...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ingen värme i element
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2013, 21:07:31 »
Om det är tvårörssystem (radiatorerna är kopplade parallellt) i nya delen som fungerar och enrörssystem där det sitter ett antal radiatorer i serie och förmodligen där antalet meter rör vattnet måste passera är längre tycker jag det finns anledning att misstänka att vattnet följer minsta motståndets lag och till största delen går vägen via radiatorerna i nya delen av huset.

Vad händer om radiatorerna i tvårörssystemet stängs av? Blir alla radiatorer i enrörsdelen av huset varma då?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Martin näslund

  • Gäst
Martin näslund
SV: Ingen värme i element
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2013, 21:11:05 »
Ska prova det! Får återkomma om det hjälper;)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i element
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2013, 22:48:32 »
Hur funkar cirk pumpen?  GÃ¥r den pÃ¥ maxfart?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

philip

  • Gäst
philip
SV: Ingen värme i element
« Svar #10 skrivet: 18 november 2013, 20:46:17 »
Hej!

Istället för att starta en ny trÃ¥d fortsätter jag här. Har samma problem i princip. Har ingen värme alls i det sista elementet(sovrummet). Har avluftat och det kommer ingen luft. det kommer vatten direkt. (hade öppet 25s).  Termostatventilen sitter "löst" dvs lätt att tryck in och kommer lätt ut.  Dock sÃ¥ hör jag inget flöde! Det är lika tyst om termostatventilen är fullt öppen eller stängd! Fast jag kan ju avlufta?

Systemet är ett två krets system. Det är 1 bars systemtryck och det rummet ligger på bottenplan. Jag har bergvärme med en Nibe f1226 Har ett element i badrummet bredvid som slingan fortsätter mot detta sovrummselement. Elementet i badrummet är varmt och man hör flödet klart och tydligt. Ljudet ändras direkt om man stryper flödet.

Elementet i fråga
Så här det det ut där jag avluftade.

Så här ser badrumselementets koppling ut.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Ingen värme i element
« Svar #11 skrivet: 18 november 2013, 20:56:12 »
Lufta går även om framledningen är helt stäng eftersom returen är trycksatt.
Så fortsätt kolla ventilfunktionen, bort med termostaten och motionera ventilen, även om piggen fjädrar ut så kan ventilkäglan sitta fast. knacka med ett mesjelskaft tex på ventilhustet.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Ingen värme i element
« Svar #12 skrivet: 19 november 2013, 07:08:23 »
Hej!

Istället för att starta en ny trÃ¥d fortsätter jag här. Har samma problem i princip. Har ingen värme alls i det sista elementet(sovrummet). Har avluftat och det kommer ingen luft. det kommer vatten direkt. (hade öppet 25s).  Termostatventilen sitter "löst" dvs lätt att tryck in och kommer lätt ut.  Dock sÃ¥ hör jag inget flöde! Det är lika tyst om termostatventilen är fullt öppen eller stängd! Fast jag kan ju avlufta?

Systemet är ett två krets system. Det är 1 bars systemtryck och det rummet ligger på bottenplan. Jag har bergvärme med en Nibe f1226 Har ett element i badrummet bredvid som slingan fortsätter mot detta sovrummselement. Elementet i badrummet är varmt och man hör flödet klart och tydligt. Ljudet ändras direkt om man stryper flödet.

Elementet i fråga
Så här det det ut där jag avluftade.

Så här ser badrumselementets koppling ut.
Hej! Hör du inget flöde alls?Om du testar att ta bort termostatventilen helt och lyssna med baksidan av skaftet på en skruvmejsel borde du höra att det flödar,Kan vara så enkelt att termostatern är fel monterad.Om du öppnar termostatern helt innan du tar bort den och sedan monterar tillbaka den så vid öppet läge så ska känselkroppen bara träffa stiftet och nu kan du låsa termostatern och nu ska du höra flöde och när du stänger termostatern ska flödet bli tyst.Om du fortfarande inte hör något flöde så är det kopplet som är för mycket strypt så då får du öppna med insexnyckel och justera men tänk på att det är ett kombi koppel som sitter där (både 1-rör och 2-rör)så det är små justeringar som gäller så börja med 1/4 varv och avvakta.

PS:Ser på bild nr1 att kopplet är lite tokigt satt ??? men förhoppning vis så var den fullt öppet när han monterade kopplet.
« Senast ändrad: 19 november 2013, 07:59:53 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ingen värme i element
« Svar #13 skrivet: 19 november 2013, 09:06:06 »
Det kan också vara nåt skräp eller nåt.

När vi startade upp vårt värmesystem efter installation var en radiator, den näst sista på ena slingan, kall. Jag drog upp cirkpumpen på max och stängde alla andra radiatorer, då släppte det och den har fungerat fint i nio år nu.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

philip

  • Gäst
philip
SV: Ingen värme i element
« Svar #14 skrivet: 25 december 2013, 21:21:56 »
Om någon annan har liknande problem så var iaf min lösning enkel. Det var en radiator på övervåningen som det var MYCKET luft i. Efter avluftningen så fick jag bra flöde i den tidigare nämnda radiatorn. Roligt hur det hänger ihop. Då alla andra radiatorer hade klockren värme.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!