Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?  (läst 6954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefan_ka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« skrivet: 16 augusti 2013, 12:39:08 »
Hej!
jag har funderingar på att koppla solcell mot en elpatron, Denna bit har jag klart för mig.
Jag har en CTC-Ecoel med en EcoAir och den stora frågan är om man kan parallel koppla anslutningarna (på Ecoel) som är för EcoAir?

Den nya (parallela) vattenslingan med elpatronen för solcellen kommer att ha en egen cirkulations pump som kommer att gå när sol-el finns.
Dom funderingar som jag har är om man måste montera backventiler så att man inte skapar ett mottryck?

NÃ¥gon som har erfarenhet med detta? 

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2013, 12:42:52 »
Förstår inte riktigt frågan Sc:,h. Hur många watt sol-el hade du tänkt koppla?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2013, 16:45:57 »
Jag förstår att du vill maximera egenanvändningen av solel och det är rätt tänkt. Dock så blir det sannolikt så att du delvis ersätter gratisenergi med solelen om du gör på detta sätt. Liknande problem som man får om man kombinerar värmepump och solvärme.
Återbetalningstiden påverkas negativt med en sån lösning.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2013, 18:14:30 »
En solcell (panel) med samma storlek som vattenburen solvärme ger bara 20% av energin i tanken med en elpatron.

Ska du värma vatten, kör inte med solceller.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2013, 18:23:40 »
En solcell (panel) med samma storlek som vattenburen solvärme ger bara 20% av energin i tanken med en elpatron.

Ska du värma vatten, kör inte med solceller.
Nej 20% är för lågt. Mellan 30 - 40 % är rimligare. Det gäller att jämförs solcellsmodulens area med solfångarns byggarea. Det blir fel förhållande om man jämför med solfångarens aperture area.
« Senast ändrad: 16 augusti 2013, 18:25:17 av Hhans »
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad stefan_ka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2013, 22:32:49 »
fördelen  med solcell är att det blir väldigt lÃ¥ga investerings kostnader.  om man börjar med en panel pÃ¥ ca. 300 w för runt 3500:- sen en 36v elpatron för 600:-
säkring (vet ej pris men inga dyra grejer) termostat och kabel. visst sen tillkommer Rör.  men jämfört med solvärme sÃ¥ känns detta väldigt mycket billigare.

så min fråga var angående rörkopplingen utav min externa elpatron/ackumulator tank. kan man koppla in sig på samma anslutningar i Ecoel pannan som är för Ecoair pumpen (luft -vatten), alltså att man kopplar sig parallellt med existerande slinga?




Utloggad stefan_ka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2013, 13:01:38 »

provar att lägga till en bild på kopplingen utav elpatron till min Ecoel.

http://www.flickr.com/x/t/0093009/photos/100422606@N06/uploads/72157635109488340/

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2013, 14:48:57 »
Har inte alla nyare ecoel två rör ut på baksidan som man skall ansluta vedpanna/solfångare mot.
Har du dessa rör kanske det är bättre att ansluta där istället.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2013, 17:03:56 »
Jo, i varje fall från 2006 och framåt, är EcoEl försedd med extra anslutningar på baksidan av undre pannan.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad stefan_ka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2013, 14:56:33 »
Hej, Jo visst har jag det, min är från 2006. Förutom det massiva jobbet som kommer att behövas för att få tillgång till dessa anslutningar så måste man även ha ett expansionskärl (antar jag). Så om min parallel koppling skulle fungerar så skulle det kosta mindre.

hittade denna http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/termobac-28-klamr.html

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2013, 15:27:20 »
Du behöver inget exp-kärl bara för att du använder anslutningarna på tanken istället.

hittade denna http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/termobac-28-klamr.html

Varför inte en vanlig T-koppling och separat backventil för en tredjedel av det priset?
« Senast ändrad: 19 augusti 2013, 15:29:54 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad stefan_ka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2013, 12:32:06 »
Du behöver inget exp-kärl bara för att du använder anslutningarna på tanken istället.

Men anslutningarna som finns är ju till en rörslinga och om jag skulle ansluta min elpatron till den så måste jag väl ha ett exp-kärl?
Eller skulle det vara nog med en säkerhetsventil som släpper ut vatten om det skulle bli för högt tryck?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solcell till elpatron - hur koppla in mot Ecoel?
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2013, 12:42:04 »
Går inte anslutningarna rakt in i pannan? Slingan i tanken är väl för varmvattenberedning?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!