Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med gas?  (läst 7532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy82

  • Gäst
Jimmy82
DÃ¥ligt med gas?
« skrivet: 22 februari 2013, 19:27:31 »
Ca 8 rader på ytterdelen förblir frostfria,kommer dåligt med värme vilket resulterar i att fläkten går på lägsta hastighet. Modellen är en sc 3032. Någon som har eller har haft samma fenomen?

Utloggad nightprowler

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2013, 10:39:44 »
Låter som gasbrist, bara koppla manometerstället och kolla.

Jimmy82

  • Gäst
Jimmy82
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2013, 10:45:58 »
Finns det serviceanslutning på maskinen? Vilka tryck jobbar den med?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2013, 14:14:10 »
Trycket bestäms av temperaturen och det fÃ¥r man i sin tur titta i P/T-diagrammet som gÃ¥r att hitta lite var stans mha google eller kan tillverkas i coolpack.  - i ditt fall sÃ¥ är det förmodligen R410A du skall leta efter och normal sugtryck kanske 5 grader under utomhustemperaturen och pÃ¥ trycksidan kanske 5-10 grader över inomhustemperaturen.

Av sugtrycket kan man se vid vilket temperatur kokar i evaporatorn  resp. högtrycksidans tryck vid vilken temperatur det kondenserar och ser man att sugtrycket motsvarar -25 grader C efter titt i P-T-diagrammet för köldmediet i frÃ¥ga  fast det är -5 grader C ute, sÃ¥ bör man inse att nÃ¥got inte är bra.

Det är därför som manometerstället är ett nödvändigt verktyg för kylnissen och många manometerställ har redan skalor för köldmediets temperatur redan tryckt på manometerskalan

 

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2013, 15:29:25 »
Har för mig att det ska finnas en serviceport invändigt i maskinen. Lossa frontplåten så visar det sig! :)

Kan du se om det är kladdigt av olja runt snabbkopplingen eller någon annanstans? Det brukar i så fall vara ett tecken på läckage.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Jimmy82

  • Gäst
Jimmy82
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2013, 16:13:49 »
De låter ju toppen :). Manometerställ osv har jag så de e inga problem. Finns de dessutom färdig serviceanslutning e de ju enkelt att konstatera gasbrist. Och ja de är r410a vi pratar om. De syns inga uppenbara läckor men tvivlar på att de varit tillräckligt med gas från början. Känns mer effektivt att rätta till felet själv än att få en ny på garantin,risken finns ju att man får samma problem med nästa.
Jag tackar för svaren :)

Jimmy82

  • Gäst
Jimmy82
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2013, 16:51:44 »
Nu har jag kollat trycket på min zibro,ligger på ca 5 bar när jag kör den på max temp,inomhus temp ca 14 grader.
Jämförde med min ny inköpta Heatmax maskin och där ligger trycket på ca 23 bar,inomhus temp ca 21 grader.
Ytter temperaturen ligger strax över nollan.
I mina ögon är det för mycket gas i Heatmaxen och för lite i Zibron? Heatmaxen har ca 1,5 m kortare rör än vad den levererades med,kan bero på de kanske?
BÃ¥da har samma gas,R410A

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2013, 18:04:54 »
mäter du verkligen likadant på båda?? dvs på lågtrycksidan i det här fallet, 5 Bar motsvarar -8 grader C i evaporatortemperatur och 23 bar motsvarar ca 40 grader C för R410A.

Det ser ut som att du mäter på lågtrycksidan på zibron medans du mäter på högtrycksidan när du mäter på Heatmax och i det avseende så tror jag inte att det är speciellt överfylld - vad är temperauren på utblåset, vad är temperaturen på den återgående kondensatet på innerenheten.

skall du kunna jämföra så måste du mäta på samma sidan på båda maskinerna - dvs. på lågtrycksporten

Jimmy82

  • Gäst
Jimmy82
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2013, 18:57:43 »
Jo du har ju helt rätt,blir ju högtrycksidan pÃ¥ heatmaxen och lÃ¥gtryck pÃ¥ zibron. Tänkte inte sÃ¥ lÃ¥ngt  :(.
Service anslutningen sitter ju på ingående röret på heatmaxen och på zibron sitter de inne i maskinen på slingan i förångaren. Heatmaxen skickar ut ca 40-45 grader medans zibron 25-30 grader.
Blir svårt att jämföra trycken då de bara finns en anslutning på maskinerna.
Men för att Ã¥tergÃ¥ till grundproblemet sÃ¥ verkar trycken att stämma? Rätta mig om jag har fel  :)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: DÃ¥ligt med gas?
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2013, 18:56:05 »
Nu vet jag inte hur typiskt mycket kallare suggasen är gentemot omgivningstemperaturen i evaporatorn, men -8 grader i motsvarande suggastryck i en omgivning som håller 0 grader tycker jag låter lite mycket - och eftersom du har 8 rader utan frost i evaporatorn redan (av hur många totalt? dvs hur stor del av den totala ytan saknar frost?) så indikerar detta också att du saknar köldmedie.

med andra ord blir det att jaga runt efter oljefuktade ytor då det kan indikera läcka. kan du låna köldmediedetektor så underlättar det förståss

   
« Senast ändrad: 27 februari 2013, 18:58:50 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!