Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer  (läst 4925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« skrivet: 04 november 2012, 00:47:46 »
Sedan en tid tillbaka hamnar min ES480-panna i ett läge där den verkar vilja värma varmvattnet (57 graders fram ledningstemp) men i stället skickar det till radiatorerna som är av den typ som vi vill mata med 36 grader vid -20 ute. Nu är det är -60 ute så 57 grader känns helt fel. Har sökt lite i forumet och det verkar som att trevägsventilen kan vara problemet.

Förutom mekanisk "motionering", vad kan jag göra för att testa denna hypotes? Jag kan tillägga att det hjälper, ett dygn ungefär, att starta om pannan. Då lugnar den ner sig, stänger av kompressor och elpatron och jag kan se hur temperaturen sänks mot mer vettiga nivåer, men sedan får den ett ryck igen och så är det hetvatten på väg ute i elementen.

En annan fråga: när jag "motionerar" säkerhetsventilerna sjunker trycket till noll. Då måste jag fylla på vatten med en ventil för att få upp trycket (till ca 1 bar). Är det normalt? Fylls inget på "automatiskt"? Allt som leder till trycksänkning är alltså läckande rör eller element, eller jag som spolar säkerhetsventilerna eller jag som misslyckats med att stänga dem.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #1 skrivet: 04 november 2012, 01:11:53 »
Det finns ett värde som heter "Utgång relä 9" som ska vara 1 när varmvatten ska beredas och 0 när elementen ska värmas. Denna var nu 1 men röret in till pannan, från ventilen, var kallt. Hakade upp ventilen halvvägs (som man kan göra för manuell drift) och då blev röret genast varmt och temperaturen i botten av pannan började stiga.

Jag tror att allt gått bra så länge vattnet i pannan räckt, sedan brassar den på för att värma vattnet men inget händer och temperaturen fortsätter falla tills elpatronen går in och räddar vattnet. Under tiden skickas det varma vattnet från kompressorn ut i elementen, tills elpatronen värmt vattnet tillräckligt varmt.

Så jag tror ventilstyrningen eller signalen till ventilen är kass.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #2 skrivet: 04 november 2012, 10:38:34 »
Kan du avläsa ute temperatur  till -60grd. sÃ¥ är det ett problem som du först mÃ¥ste Ã¥tgärda först, sÃ¥ kallt ute gör den ju allt för att fÃ¥ upp temperaturen.
Systemet fylls inte på automatiskt, har du motionerat säkerhetsventilen så va uppmärksam på att inte läcker efter detta.

Lars
« Senast ändrad: 04 november 2012, 10:45:09 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #3 skrivet: 04 november 2012, 11:00:10 »
Nej, den visar rätt utetemperatur (+2 i detta fall). Det var mest en spekulation i hur kallt det skulle behöva vara ute för att den ska skicka så varmt vatten till våra lågtemp-element.

Fyllde på vatten igen så jag har lite drygt 1 bars tryck.

Är det viktigt att lufta via alla nipplar också?

Det känns verkligen som att det är styrsignalen till trevägsventilen eller dess motor som är felaktig.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #4 skrivet: 04 november 2012, 11:02:10 »
Nu kör jag ventilen upphakad så den skickar vatten åt båda håll men det blir ju rätt grov styrning av elementen då antar jag så jag måste lösa problemet. Vill dock veta så mycket som möjligt innan jag snackar med tekniker. Sist löste jag hela problemet själv och det är ju kul (tråden med svag fläkt).

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #5 skrivet: 04 november 2012, 13:55:34 »
Trevägsventilen på bild. Två skruvar, den ena svåråtkomlig, verkar hålla själva motorn på plats på ventilen. Kanske lyckas jag få loss den och kan mäta/titta på den då vv är beordrat. Den får i alla fall 230 volt vid vv-värmning. Bara inte för mycket grejer lossnar om jag skruvar bort den.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #6 skrivet: 04 november 2012, 14:34:26 »
Har fått loss ventilmotorn nu och även mätt vilken spänning som går till den när ej vv beordrats. Spänningen är då ca 106 volt, inte noll som jag räknat med. Ska se om den rör sig när den får mer spänning (vv på).

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #7 skrivet: 05 november 2012, 13:27:59 »
Nu har jag köpt en ny ventilmotor men den gick bara att köpa ihop med själva ventilen, som troligen är besvärlig att byta på min 480 då jag inte lagt märke till att jag skulle kunna stänga av vattnet i dom tre riktningarna. Tar jag loss gamla ventilen blir det mycket vatten som forsar ut alltså. Testar det enklaste, att byta motorn först.

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #8 skrivet: 05 november 2012, 18:48:20 »
Man köper rörkoppling med ventil och motor i ett paket. Jag kan byta motor enbart om jag vill. Testade den och nu händer det saker när vv slår till och den har noll som spänning annars (den andra hade lite mystiskt 106 volt).

Teknikern som sålde den rekommenderade dock att jag byter hela delen och inte bara motorn, speciellt om den kärvar och det känner jag nu, att den nya ventilen går mycket mjukare.

Synd bara att det inte verkar finnas en enda kran utan allt vatten från både panna och element kommer forsa ut om jag gör det.

Ingen som har något trick för att undvika översvämning?

-Emil-

  • Gäst
-Emil-
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #9 skrivet: 14 december 2012, 10:10:45 »
Såg i en annan tråd att du gjort bytet nu. Hur gjorde du för att undvika översvämning?

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #10 skrivet: 14 december 2012, 10:27:12 »
Det finns en slangkoppling (halvtum) som jag försökte använda men där kom nästan inget vatten. Jag använde således hinkar och trasor :( Det var 15-20 liter som ville ute (slinga och element, inte pannan).

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #11 skrivet: 14 december 2012, 10:29:27 »
Har nu lärt mig att luftning sv både pannan (ett antal ställen) och elementen är viktigt inte bara för att få värme utan för att den ska fungera över huvud taget.

-Emil-

  • Gäst
-Emil-
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #12 skrivet: 14 december 2012, 17:38:35 »
Kan du utveckla luftning av pannan? Jag hittar inget mer än cirkulationspumpen att lufta där?

Utloggad Micleg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT 480, installerad 2001
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #13 skrivet: 14 december 2012, 18:39:35 »
Jag har två nipplar till höger och en rakt under pannan.

Utloggad -Emil-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ES480 med väldigt hög temp till radiatorer
« Svar #14 skrivet: 19 december 2012, 21:55:25 »
Jag hittade den röda ventilen och fick sänkt trycket till 1 bar.
Innan jag fick beställt en ny ventil så har jag fått lite andra problem men jag startar en ny tråd här istället.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!