Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kostnad VVC?  (läst 1587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bambi

  • Gäst
Bambi
Kostnad VVC?
« skrivet: 08 oktober 2012, 22:06:04 »
Hej,

Jag har i dag en fjärrvärmecentral som sitter i ett förråd utanför huset med 10m in till huset. Jag har VVC som går precis till innanför huset, därefter rör till varje tappställe, så alltså VVC mellan förråd och hus. Min fjärrvärme under Juli när bara VVC går och jag inte är hemma är 1,5kw/dag vilket ger ca 500kw/år ggr 0,56=300kr Jag antar att förlusterna blir högre i kulverten under vinterhalvåret eller hur funkar det då rören ska ligga frostfritt? Sen har jag en vvcpump som säkert drar 200w om dagen=70kr om året. så totalt kostar alltså min VVC under 500kr/år, kan det verkligen stämma, har jag räknat rätt?

Dessutom så sparar jag ju vattenspolning och kostnaden för halvljummet vatten innan varmvattenväxlarn i centralen kommit igång och blivit het, och sen spolat varmvatten ca 20m efter det som jag har till varje tappställe från centralen. Då har man knappt någon kostnad alls för VVC som alla säger är så dyrt, hmm, känns som jag räknar fel, hjälp mig.

Mvh
Bambi

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kostnad VVC?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2012, 22:23:50 »
ska man generalisera så vinner du på VVC om du tappar VV 20 gånger per dag.
Därutöver kan ju de individuella förhållandena avgöra åt vardera håll. I vissa fall krävs färre tappningar för att tjäna på det och vice versa.

Om du har möjlighet att mäta temperaturen invid värmekällan, före respektive efter, så kan du få svar på detta. I alla fall om du har ett hum om flödet.

Ofta kör man ju VVC mot någon typ av tank som behöver öka sin temp i takt med att VVC sänker tempen. För dig kanske det är annorlunda? Jag vet inte hur det ser ut hos dig.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Bambi

  • Gäst
Bambi
SV: Kostnad VVC?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2012, 22:40:54 »
Hos mig har jag en värmeväxlare som behöver ett extra kopparrör med termostat från fjärrvärmevattnet som värmer växlarn på "tomgång, bakvägen", (normalt värms den ju igång när jag behöver varmvatten i huset och när den är varm så kommer varmvattnet:) då VVC ger för dåligt flöde för att göra växlarn varm och hålla VVC tempen ca 50grader, därför måste ett tillskott special till med kopparröret som värmer växlarn ihop med det roterande vattnet så den håller 50 grader och värmer vattnet i VVC-slingan, vilket gör att jag inte tycker fjärrvärmecentraler lämpar sig för VVC, men om kostnaden inte är högre än vad jag räknade ut per år så kan jag leva med det :), därför jag undrade om kostnaden lät rimlig.
Mvh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kostnad VVC?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2012, 23:00:00 »
Ja kostnaden låter rimlig.

Jag har vid något svagt tillfälle suttit och räknat på min VVC och kom fram till 800kwh som sämst, inkl VVC-pumpen. Då har jag inte dragit av för vinsterna utan bara tittat på kostnaden.

I mitt fall har jag VP så den faktiska kostnaden blir så klart lägre.

Alternativet vore ju att varje gång jag spolade VV skulle längdmängden kallna efter spolning utan att ha nyttjats.

I båda fallen i mitt fall blir ju även förlusten till värme i huset då slingan är inne.

Utifrån den loggning jag gör förefaller det orimligt att den faktiska kostnaden är så hög som 800kwh.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!