Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?  (läst 12603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« skrivet: 25 mars 2011, 12:36:02 »
Vi har ett nybyggt 2-planshus med Nibe 750 fvp. Vi har "vanliga" friskluftsventiler i karmarna på fönterna. Tyvärr kommer allt ljud utifrån in, tex bilar som kör på knastrande is. Väldigt irriterande då det väcker sonen för tidigt på morgnarna!
Är det någon som har provat en ljuddämpad variant av ventil? Finns det? Det brukar finnas innomhus i tex konferansrum, men dom är ju rätt stora.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2011, 14:08:52 »
Fresh 90 dB-modellen har jag bra erfarenhet av för att minska ljudet utifrån. Blev stor skillnad när jag bytte från vanlig till denna i ett rum. Även eftermontering av lös filtermatta i röret på vanliga Fresh 90 ger viss ljuddämpning men minskar också maximala luftflödet en aning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2011, 12:42:02 »
Tack för tipset, tyvärr har jag spaltventiler från Elitfönster...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2011, 16:20:10 »
Har själv Elitfönster utan spaltventiler och Fresh 90 på väggen alldeles ovanför. Borde väl gå att borra upp ytterväggen för Fresh 90 dB och plugga spaltventilerna med mycket utefog eller silikon? Se Fresh hemsida för monteringsanvisning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2011, 11:10:48 »
Har nu köpt ljuddämpare från Casamja, det blir spännande att se hur dom fungerar i höst när löv och andra ljuddämpare ute faller till marken.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2012, 19:18:06 »
Jag gillar att rota upp gamla trÃ¥dar, jag var borta frÃ¥n forumet i ett Ã¥r  studs

Om det vore en enkel tillufts-ventil och de störande ljuden ligger i knaster-området, (knastrande is från bilar på vägen skrev du) så dämpas det ju bort med fluffat bomull i kanalen och luftströmmen minskar inte så mycket.
Ofta har man ju såna ventiler delvis stängda i springorna via ett reglage och man kan öppna lite mer när man har bomull i.
Jag hör ibland en fågel som sätter sig på ute-gallret och kvittrar, det är ju bara trevligt..
Ingen resistans i röret här inte.
Hur man gör med spaltventiler? Ingen erfarenhet men där är det till att spana efter rätt täthet på filtermaterial.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2012, 19:20:14 »
Här gäller det att komma upp i 100 inlägg, därför justerar jag mitt yttrande om "resistans" i röret, givetvis har vi en motsvarighet till ellärans resistans med induktans i serie.
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad episcopus

  • Utvecklar/programmerar styrsystem och skulle Nibe höra av sig sÃ¥ är jag mer än
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2012, 19:39:20 »
Vi har Fresh TL98F-dB i hela huset. Hur tyst och trevligt som helst.
Nibe F750 i nyproduktion - 6 rok @ atemp 129.2 kvm. Golvvärme ovanför 300mm isolering i platta och under 500mm lösull i tak.

Energibehov @ DVUT -14.7 grC: 5480W

Kurva 5 (-1).
Ref. frånlufthastighet: 160 m³/h

Januari 2012: FLVP 588kWh (korr. 610kWh), HH 245kWh
Februari 2012: FLVP 934kWh (korr. 794kWh), HH 219kWh
Mars 2012: FLVP 501kWh (korr. 579kWh), HH 190kWh
April 2012: FLVP 440kWh, HH 195kWh
----------------------------------------------------------

Utloggad pcd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2012, 12:00:19 »
Har kört några månader nu med ljuddämpare från Casamja och det fungerar fint! Tyst och det verkar inte påverka luftflödet. Känslan av kalldrag har också minskat då det sitter en difusor monterad.

Vabeln7

  • Gäst
Vabeln7
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #9 skrivet: 30 november 2013, 00:12:49 »
Har kört några månader nu med ljuddämpare från Casamja och det fungerar fint! Tyst och det verkar inte påverka luftflödet. Känslan av kalldrag har också minskat då det sitter en difusor monterad.

Upplever samma problem med spaltventilerna i våra elitfönster, kalldrag och oljud utifrån. Min fråga till dig är vilken casamjaprodukt du köpt?!

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Ljudisolering utomhusljud via spaltventiler?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2013, 16:18:01 »
Tråden som aldrig dör :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!