Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..  (läst 13533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« skrivet: 02 november 2010, 23:29:23 »
Hej igen!

Nu är allt klart och vi har två st. Atria Duo Optimum 12:or i källaren. Bra så långt. Dock ställer jag mig lite frågande till hur det hela skall lira ihop nu när det sitter där. Jag är inte på något sätt särskilt insatt utan litade på min "auktoriserade installatör" (som fanimej verkar veta mindre om Thermias produkter än vad jag gör, efter att ha haft näsan i skiten nu 2 månader).. Suck.. Hur som helst - jag har en stor kåk och fick rekommendationen att sätta två Atria 12Kw-system som båda producerade värme till radiatorkretsen och varmvatten.

"Värme"
---
Båda matar samma radiatorkrets (med ca. 1 m rör emellan VP:arna) och sen skjuts ut på kretsen. Returen ser lika dan ut. avtappning in i pump nummer två och sen slutar kretsen rakt in i pump nummer ett ca. 1 meter senare.

Fråga 1: Borde inte VP:arna i denna konstellation hela tiden få in samma returvatten (vatten av samma temp)? Just nu har de konstant helt olika uppfattning om vad temp:en på returen är!?

Fråga 2: Man har ställt integral 1-värdet på (fabriks) -60 på pump ett och -75 på pump två. Man har satt VP-stop på -1 på pump ett och -20 på pump två. Man har satt hysteres på 10 på pump ett och 12 på pump två. Man har ställt pump ett i AUTO (d.v.s. den tillåts använda tillsats) och pump två i VÄRMEPUMP (d.v.s. den tillåts inte använda tillsats). Kan detta verkligen vara klokt/ens fungerande? Tanken som de presenterade var att pump ett är "primär" och när den inte "orkar med" att fylla värmebehovet så skall pump två "gå in och hjälpa till".. Blir det verkligen så med dessa inställningar!?

Varmvatten:

FrÃ¥ga 3: Pump ett matas med kallvatten. Den är inställd pÃ¥ att producera varmvatten till 46 grader. Pump tvÃ¥ matas med det varma vattnet ifrÃ¥n pump ett och är även den satt till producera varmvatten till 46 grader (vilket den ju i princip fÃ¥r in). Kommer inte verkningsgraden pÃ¥ pump tvÃ¥:s varmvattenproduktion bli i princip 0 nu!? 

Fråga 4: Eftersom pump två (som alltså är den "andra i slingan" och som får in 46 grader och skall leverera ut 46 grader) är satt till VÄRMEPUMP (d.v.s. den får inte använda tillsats) så kommer den enligt manualen inte köra någon legionellabränning. Är inte detta lite galet nu givet att den är det "sista" varmvattenmagasinet innan matningen till huset. Vi vill ju inte ha en legionellaodling hemma..

Har lite frågor till men jag väntar med dem.. Otroligt tacksam om någon vänlig skäl som är lite mer praktiskt insatt kan lotsa mig rätt.. Känns som att hela min installation är lite "experimentell" och kanske inte alls så smart som de vill påskina..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #1 skrivet: 02 november 2010, 23:43:38 »
SÃ… mkt frÃ¥gor :)  Säg att du bor i sthlm sÃ¥ kommer jag och kollar :) *vinkar*

Grejerna ska fungera men det verkar ju vara lite tokigt kopplat huvuddunk

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #2 skrivet: 02 november 2010, 23:47:24 »
SÃ… mkt frÃ¥gor :)  Säg att du bor i sthlm sÃ¥ kommer jag och kollar :) *vinkar*

Grejerna ska fungera men det verkar ju vara lite tokigt kopplat huvuddunk

Tack.. :) Ledsen.. Bor strax utanför Lund. Hade gärna fått ett besök av opartisk och framförallt INSATT person.. Nu har jag lagt 260.000 på det här och det fungerar inte ens särskilt bra.. Fan vad trött jag blir.

Kan du försöka sig på att svara på någon av frågorna?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #3 skrivet: 02 november 2010, 23:54:00 »
Lund  helt fel ;D

Ska svara pÃ¥ allt, imorgon.   Men tanken är att en vp startar före den andra, sÃ¥ lÃ¥ngt är det rätt(inställningarna nja) VV bÃ¥da mÃ¥ste tillverka för avfrostningen. men den som sitter sist borde köra mot pressostat sÃ¥ du fÃ¥r varmt vatten. BÃ¥da borde gÃ¥ pÃ¥ auto, men hur mkt ström har du. Men man kan ju  begränsa den ena till ett steg eller kanske 2.

Hur mkt skiljer retur tempen mellan pumparna. Har dem monterat backventiler? 

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #4 skrivet: 03 november 2010, 00:02:34 »
Lund  helt fel ;D

Ska svara pÃ¥ allt, imorgon.   Men tanken är att en vp startar före den andra, sÃ¥ lÃ¥ngt är det rätt(inställningarna nja) VV bÃ¥da mÃ¥ste tillverka för avfrostningen. men den som sitter sist borde köra mot pressostat sÃ¥ du fÃ¥r varmt vatten. BÃ¥da borde gÃ¥ pÃ¥ auto, men hur mkt ström har du. Men man kan ju  begränsa den ena till ett steg eller kanske 2.

Hur mkt skiljer retur tempen mellan pumparna. Har dem monterat backventiler? 

Båda tillverkar ju varmvatten så att säga.. Den ena tar det från "kallt" till 46 och den andra tar det från 46 till 46 så uppvärmning av mediat till brinen är nog OK på båda.. Dock är jag tveksam till verkningsgraden med denna setup. Borde inte pump ett tillverkar "kallt" -> (typ) 30 grader och pump två (som då får in ca 30 grader) från 30->50 (om jag nu ställer in den på 50...)? Så att båda pumparna "får något att göra på varmvattenkretsen"..

Har 35A avsäkring på centralen och 20A per styck på värmepumparna.. Ingen direkt annat i huset som drar nämnvärt.. En bastu men den använder i sällan..

Som jag förstod honom så sitter det backventiler på framledningen (från pumpen ut på radiatorkretsen) men inte på returen (vattnet måste ju kunna få komma tillbaka oavsett.. Väl!?). Kan ta lite foto på det hela och posta om det är till någon nytta..

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #5 skrivet: 03 november 2010, 00:07:18 »
Foton Thumbsup  Lättare att se dÃ¥.   Man kan inte stänga av vv pÃ¥ en atria eftersom den ska avfrosta. gör du av med mkt VV?

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #6 skrivet: 03 november 2010, 08:59:26 »
Foton Thumbsup  Lättare att se dÃ¥.   Man kan inte stänga av vv pÃ¥ en atria eftersom den ska avfrosta. gör du av med mkt VV?

Det är inget "problem". Vi är två vuxna och två barn och vill gärna ha mycket varmvatten.. Nu har vi 360 liter (180+180) vilket känns OK. Hade faktiskt gärna haft mer.. Har dock noterat nu att vi inte kan tappa ut så värst mycket vatten (jämfört med innan då vi hade en vanlig Nibe Compact 300l). Något verkar fishy med hur den producerar varmvatten också.. Alltså.. Men det problemet väntar vi med.. Det kanske löser sig om man får resten att fungera OK... :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #7 skrivet: 03 november 2010, 09:22:50 »
Fråga 1: Borde inte VP:arna i denna konstellation hela tiden få in samma returvatten (vatten av samma temp)? Just nu har de konstant helt olika uppfattning om vad temp:en på returen är!?

Temperaturgivare av de slag som monteras i värmepumpar kan visa fel någon grad eller två. Det kan vara förklaringen om skillnaden bara är ett par grader.

Citera

FrÃ¥ga 3: Pump ett matas med kallvatten. Den är inställd pÃ¥ att producera varmvatten till 46 grader. Pump tvÃ¥ matas med det varma vattnet ifrÃ¥n pump ett och är även den satt till producera varmvatten till 46 grader (vilket den ju i princip fÃ¥r in). Kommer inte verkningsgraden pÃ¥ pump tvÃ¥:s varmvattenproduktion bli i princip 0 nu!? 

Pump två kommer att gå bara för att täcka värmeförlusterna från den pumpens varmvattenberedare. Verkningsgraden för det blir naturligtvis lite sämre än för pump ett eftersom temperaturen i beredaren hela tiden är rätt hög men den blir inte noll.

Båda tillverkar ju varmvatten så att säga.. Den ena tar det från "kallt" till 46 och den andra tar det från 46 till 46 så uppvärmning av mediat till brinen är nog OK på båda.. Dock är jag tveksam till verkningsgraden med denna setup. Borde inte pump ett tillverkar "kallt" -> (typ) 30 grader och pump två (som då får in ca 30 grader) från 30->50 (om jag nu ställer in den på 50...)? Så att båda pumparna "får något att göra på varmvattenkretsen"..

Det blir mindre mängd varmvatten som kan tas ut på det sättet men det blir bättre verkningsgrad på varmvattenberedningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #8 skrivet: 03 november 2010, 09:32:07 »
Jag har inte alls samma erfarenhet som Oraklet av tandemkopplade värmepumpar. Men det jag har sett är att ibland brukar man ha en krets som matas direkt av värmepumparna samt att låta värmesystemet bilda sin egen krets som har en separat cirkulationspump för värmeslingorna/elementen. Annars kan flödet till elementen bli väldigt skiftande beroende på om en eller två värmepumpar går.
Nu borde det inte vara något problem i ditt fall eftersom båda värmepumparnas cirkulationspumpar borde gå hela tiden. Och med en extra säkerhet i backventil ska det inte ställa till bekymmer.

När det gäller returtemperaturen så kan man lätt kalibrera dessa givare så att de visar lika värde. Enklast då båda värmepumparna står still så att alla framlednings och returgivare ska ha samma värde.

Jag tycker båda värmepumparna skulle stå i AUTO och tilldela dem två elsteg vardera, alternativt tillåta endast ett steg på värmepump 1 så att man tvingar värmepump 2 att vara med i matchen lite mer.

Varmvattenberedarna har två givare, en i toppen och en som är placerad ca 1/3 upp sett från botten. Värmepumpen tar sedan ett medelvärde av dessa för att bestämma om den behöver värma varmvatten.

Mvh
« Senast ändrad: 03 november 2010, 09:55:25 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #9 skrivet: 03 november 2010, 09:52:23 »
Tack för alla kommentarer och tips.

Jag hade själv funderingar på att;

1. Sätta pumpt ett i Auto (med 1 steg) och pump två i Auto (med 3 steg). Idag har båda tre steg (öven om pump två aldrig får använda sina).

2. Ändra varmvattentempen lite på den första (typ till 38 grader) och sen låta den andra göra resten upp till 50 grader.. Ingen verkar invända allt för kraftigt mot detta (jag vill ju trots allt ha ut lite verkningsgrad ur mina nya fina system.. :))

Beträffande diffen så kan det se ut såhär (i morse gjorde det det).

Pump ett:
----
Framledning 40 (33)
Retur 37 (55)

Pump två:
----
Framledning 25 (?? minns inte)
Retur 25 (55)


Detta kan väl inte rimligen vara korrekt?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #10 skrivet: 03 november 2010, 10:00:50 »
Det är ju en väldigt stor skillnad på returtemperaturen, jag förstår att du reagerat på det.
Går båda värmepumparnas cirkulationspumpar hela tiden? Alltså på varma sidan, dvs radiatorkretsen.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #11 skrivet: 03 november 2010, 10:50:57 »
Har dock noterat nu att vi inte kan tappa ut så värst mycket vatten (jämfört med innan då vi hade en vanlig Nibe Compact 300l). Något verkar fishy med hur den producerar varmvatten också.. Alltså.. Men det problemet väntar vi med.. Det kanske löser sig om man får resten att fungera OK... :)

Jag tror att detta kommer sig av att det i princip endast är VP1 som värmer ert varmvatten. VP2 blir endast en varmvattenbehållare som lagrar vatten, inte värmer det.
När startvillkoret för att värma varmvatten i VP1 underskrids kommer alltid VP1 värma vattnet tills driftpressostaten löser ut. Detta varmvatten i VP1 är ca 55ºC i toppen och detta går in i varmvattenberedaren i VP2.

Borde inte varmvattnet från VP2 också vara 55ºC grader då det lämnar beredaren?
Nej, om varmvattnet i VP2 sedan svalnar till 50ºC pga att man inte tappar varmvatten på ett tag kommer VP2 ändå inte värma vattnet mer än sällan eftersom medelvärdet av de båda givarna i VVB2 inte kommit under 46ºC. I princip kan man ha 46ºC vatten i hela VVB2 och värmepump 2 ändå inte toppar upp det, medelvärdet har inte gått under startvärdet.

Antingen höjer man starttemperaturen som du varit inne på eller så minskar man inflytandet av startgivaren och låter istället toppgivaren i VVB2 få större inflytande. Problemet i båda fallen är att man kan få korta gångtider på kompressorn. Men man får varmare vatten ut i fastigheten.

I och med att båda värmepumparna ibland avfrostar kommer antagligen startvillkoret för varmvattenvärmning att uppfyllas på båda pumparna i samband med det. Avfrostningarna är inte synkroniserade mellan värmepumparna utan sker när det finns behov för antingen VP1 eller VP2. Hur som helst får man räkna med att varmvattentemperaturen varierar lite med en värmepump som värmekälla. Alternativet är att sätta en elberedare i serie, men känns onödigt i ert fall.

Kanske Oraklet eller någon annan har något trick så att man inte stannar VP1 på driftspressostaten utan låter lite svalare varmvatten gå in i VP2?

En annan variant, och här är det en fördel att det är två Duopumpar, är att helt sonika koppla bort varmvattenvärmningsfunktionen från VP1 och låta VP2 sköta all varmvattenproduktion. När den inte gör det så är den beredd att stötta VP1 med värmen. Om man seriekopplar de båda varmvattenberedarna och använder de båda startgivarna (botten) så kommer VP2 att värma båda VVB och dessutom få långa gångtider. Man kan säga att VVB1 förvärmer och VVB2 slutvärmer vattnet, men i praktiken kommer i stort sett hela vattenvolymen värmas helt.
Ett frågetecken är om det finns sedan tillräckligt med värme i mantlarna för avfrostning, men i och med att man använder bottengivarna anser jag att det inte är någon större fara med det.
En oro kan dock vara att Thermia aldrig använder elpatronen för varmvattenvämning annat än då tillskottsintegralen stegat in elpatron eller vid toppvärmning, sk legionellafunktion. (Man kanske har ändrat detta i dagsläget, men vet ej om man överhuvud taget gjort en ansats till det.) Det potentiella problemet är att varmvattenvärmningen tar så lång tid att en ny avfrostning börjar innan vattnet i manteln återfått sin temperatur.
Vad säger VP1 om att inte längre kunna styra varmvattenproduktionen? Genom att koppla in de båda toppgivarna till den, sänka startvärdet och ta bort legionellafunktionen kommer det antagligen fungera alldeles utmärkt.
Dessutom får man mera driftstimmar på VP2 och det är bra att får en ganska jämnt fördelad gångtid på de båda värmepumparna.

Mvh

« Senast ändrad: 03 november 2010, 12:48:49 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #12 skrivet: 03 november 2010, 13:20:01 »
Om man läser tråden från början ser man att vv används till avfrostning på atria därav finns det behov av 2 vv beredare. Antar att tempen i beredare nr 2 sjunker vid avfrostning så visst kommer den pumpen att göra vv men naturligtvis mindre än pump nr 1. Jag skulle vänta på svar från vp oraklet innan jag rörde pumpen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #13 skrivet: 03 november 2010, 13:54:53 »
Helt klart behövs de två varmvattenberedarna för att de båda värmepumparna ska kunna avfrosta.
Men på sommaren då en Atria 12 trycker på med 15-20kW in i VVB så tar det inte så många minuter innan den är uppvärmd. Sedan så sker inte heller några avfrostningar sommartid som triggar VP2 att värma varmvattnet. Det finns fördelar med att få längre gångtid även för VP2.

Mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Frågor rörande dubbla Atria Duo Optimum 12-system..
« Svar #14 skrivet: 03 november 2010, 13:56:23 »
Har dock noterat nu att vi inte kan tappa ut så värst mycket vatten (jämfört med innan då vi hade en vanlig Nibe Compact 300l). Något verkar fishy med hur den producerar varmvatten också.. Alltså.. Men det problemet väntar vi med.. Det kanske löser sig om man får resten att fungera OK... :)

Jag tror att detta kommer sig av att det i princip endast är VP1 som värmer ert varmvatten. VP2 blir endast en varmvattenbehållare som lagrar vatten, inte värmer det.
När startvillkoret för att värma varmvatten i VP1 underskrids kommer alltid VP1 värma vattnet tills driftpressostaten löser ut. Detta varmvatten i VP1 är ca 55ºC i toppen och detta går in i varmvattenberedaren i VP2. <snip>


Uppskattar verkligen din långa utläggning! Gav mig lite ideér! Skall invänta vad den här snubben "VP Oraklet" säger också. Många verkar har stor respekt för hans kunnande (så även jag)..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!