Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: förbikoppling jordfelsbrytare  (läst 22918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
förbikoppling jordfelsbrytare
« skrivet: 31 mars 2008, 13:55:45 »
HUr kopplar man förbi jf om denna löser ut efter installation av elpanna-värmepump?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2008, 14:19:59 »
plockar ut nolla och fas innan jfb !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2008, 18:20:15 »
Löser den ut skall man felsöka, inte koppla förbi.
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2008, 18:23:21 »
HUr kopplar man förbi jf om denna löser ut efter installation av elpanna-värmepump?

Löser jordfelsbrytaren ut, har du något fel i elsystemet, är det inte bättre att fixa det än att koppla förbi brytaren?

Varför har du en jordfelsbrytare??

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2008, 19:36:20 »
Har bara hört att en del haft problem med utlösande motorskydd,och om den löser ut vid installationen imorgon,så kan det vara skönt att få värme över natten innan man börjar felsöka. Men förhoppningsvis så fungerar allt som det ska.
Glömde att säga att det givetvis är en temporär åtgärd,och man givetvis felsöker om den löser ut..
Men OM det nu skulle hända,måste man även ta faserna innan jf oxå,räcker det inte med nollan?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad jojje1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2008, 19:37:24 »
Har bara hört att en del haft problem med utlösande JFB,och om den löser ut vid installationen imorgon,så kan det vara skönt att få värme över natten innan man börjar felsöka. Men förhoppningsvis så fungerar allt som det ska.
Glömde att säga att det givetvis är en temporär åtgärd,och man givetvis felsöker om den löser ut..
Men OM det nu skulle hända,måste man även ta faserna innan jf oxå,räcker det inte med nollan?
2 plan på totalt 180m2. Byggt 1978. 5 mil från borås. EcoEl+ EcoAir 107

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2008, 19:46:43 »
HUr kopplar man förbi jf om denna löser ut efter installation av elpanna-värmepump?

Löser jordfelsbrytaren ut, har du något fel i elsystemet, är det inte bättre att fixa det än att koppla förbi brytaren?

Varför har du en jordfelsbrytare??

//Ronnie

Jordfelsbrytare har man för att undvika person och/eller brandfara på grund av fel i elsystemet vilket du själv konstaterade meningen innan. ;D ;D ;D
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2008, 20:43:09 »
både nolla och fas måste tas innan brytaren !
förr fanns inga jordfelsbrytare, och när dessa kom var det praxis i många år att man la "viktiga" förbrukare bredvid !
nu för tiden är det helgerån att undanta något ( och förbjudet i nyinstallation ).

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2008, 21:45:36 »
HUr kopplar man förbi jf om denna löser ut efter installation av elpanna-värmepump?

Löser jordfelsbrytaren ut, har du något fel i elsystemet, är det inte bättre att fixa det än att koppla förbi brytaren?

Varför har du en jordfelsbrytare??

//Ronnie

Jordfelsbrytare har man för att undvika person och/eller brandfara på grund av fel i elsystemet vilket du själv konstaterade meningen innan. ;D ;D ;D

Jo, men om man vill koppla förbi den, när den löser ut, kan man ju undra varför man har den.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2008, 21:59:44 »
Hallå på er!

Är alltid jordfelsbryten korrekt?

När jag fick min installerad (1993) så la elektrikern
- K/F
- Pannan
- 1 udda elutag (för sladdlampa vid elarbeten)
utanför brytaren.

Jag har inte ändrat på det men funderar på att koppla om K/F.
Pannan behöver jag inte koppla om då den har JFB installerad direkt på ingående kabel.

Erfarenheter samt argument motages tacksamt.


mvh
Peter

Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2008, 22:13:53 »
Man kan utan att rucka på reglerna lägga rätt mycket utanför JFB. Tex. anordning för uppvärmning som tex värmepump, elpanna mm. även uttag för frys och kyl om dom sitter placerade att man inte "utan svårigheter" kan använda dem till nått annat. Fast anslutna apparater behöver ej skyddas av JFB. Men naturligtvis ska man använda JFB i så stor omfattning som möjligt, det är en mycket billig liv o brandförsäkring.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #11 skrivet: 01 april 2008, 06:20:33 »
HUr kopplar man förbi jf om denna löser ut efter installation av elpanna-värmepump?

Löser jordfelsbrytaren ut, har du något fel i elsystemet, är det inte bättre att fixa det än att koppla förbi brytaren?

Varför har du en jordfelsbrytare??

//Ronnie

Jordfelsbrytare har man för att undvika person och/eller brandfara på grund av fel i elsystemet vilket du själv konstaterade meningen innan. ;D ;D ;D

Jo, men om man vill koppla förbi den, när den löser ut, kan man ju undra varför man har den.

//Ronnie


 Thumbsup Thumbsup Thumbsup Thumbsup Thumbsup
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #12 skrivet: 01 april 2008, 15:54:06 »
Vissa apparater har det med att lättare lösa ut jordfelsbrytaren.
Själv har jag allt över en jfb, men sedan har de apparater som kan strula egna med.
På vp har jag alltså en egen som kan lösa ut om den vill utan att släcka ned huset.
Trots att jag läst ellära en gång i tiden var det ett tips jag fick av en lekman, som var för lat för att gå ned i källaren för att återställa jfb, varje gång den löste ut pga uteredskap-förlängare-motorvärmare, osv...

Det finns en bra pdf från elsäkerhetsverket där olika inkopplingar visas.

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf

På samma sida finns även andra infotexter som kan vara bra att läsa. http://www.elsakerhetsverket.se/

I princip skall inte jfb lösa ut om allt är ok.
Om den löser är alltså något inte ok för tillfället.

Mitt råd, skaffa en extra jfb som enbart ligger på vp'n och ha kvar matningen via jfb. Dvs 2 jfb på samma lina.
Det som sker är att din vp får lösa men det drabbar inte resten av huset.
Den jfb du har närmast vp skall du välja, så den är lite trögare, klarar mer innan den löser, så har du kvar säkerheten utan att frysen etc drabbas. Om nu vp-jfb löser så är det en signal om att du har ett fel som skall fixas.
PÃ¥ pdf'n finns tips om olika inkopplingar.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #13 skrivet: 01 april 2008, 20:34:45 »
När jag installerade jordfelsbrytare för 14 år sedan ville jag ha kyl och frys utanför brytaren. Elektrikern sa bestämt nej till detta!

5 år senare inträffade följande: Jag kom hem från jobbet och ingen ström i huset. Innan jag återställde brytaren tittade jag på en klocka som stannat. Strömmen bröts 2 timmar efter det att jag gått till jobbet. Återställde brytaren som löste ut direkt, återställde igen och ny brytning. Kände lite konstig lukt i köket och såg lite rök som kom från frysen. Tog bort gallret vid golvet och tittade in under frysen. En öppen eldslåga från kontaktorn som jag kunde släcka genom att blåsa ut den.

Gick till elaffären och skulle köpa ny frys dagen efter. Då var några från räddningstjänsten där och kollade deras brandlarm. Berättade om händelsen och svaret jag fick var att detta är en vanlig orsak till bränder.

Jordfelsbrytaren ska bryta ALL ström!
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: förbikoppling jordfelsbrytare
« Svar #14 skrivet: 01 april 2008, 21:06:11 »
Vissa apparater har det med att lättare lösa ut jordfelsbrytaren.
Själv har jag allt över en jfb, men sedan har de apparater som kan strula egna med.
På vp har jag alltså en egen som kan lösa ut om den vill utan att släcka ned huset.
Trots att jag läst ellära en gång i tiden var det ett tips jag fick av en lekman, som var för lat för att gå ned i källaren för att återställa jfb, varje gång den löste ut pga uteredskap-förlängare-motorvärmare, osv...

Det finns en bra pdf från elsäkerhetsverket där olika inkopplingar visas.

http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004407/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf

Mitt råd, skaffa en extra jfb som enbart ligger på vp'n och ha kvar matningen via jfb. Dvs 2 jfb på samma lina.
Det som sker är att din vp får lösa men det drabbar inte resten av huset.
Den jfb du har närmast vp skall du välja, så den är lite trögare, klarar mer innan den löser, så har du kvar säkerheten utan att frysen etc drabbas. Om nu vp-jfb löser så är det en signal om att du har ett fel som skall fixas.
PÃ¥ pdf'n finns tips om olika inkopplingar.
Det var en bra pdf från elsäkerhetsverket.

Men du menar väl tvärtom, dvs den närmast VP:n ska lösa snabbare än huvudjordfelsbrytaren för annars bryter ju huvudjordfelsbrytaren innan den efterkopplade hinner bryta?

Man behöver inte använda flera rena jordfelsbrytare. Det finns också automatsäkringar med inbyggd jordfelsbrytare, s.k. personskyddsautomater som är en kombination av automatsäkring och JFB.
« Senast ändrad: 01 april 2008, 21:10:05 av kilo »
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!