Författare Ämne: Greenline Compact 8, 1997 - Tillskott nollad - bra eller mindre bra?  (läst 3172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad österlenaren

  • Österlenaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borrby, Österlen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ny här på forumet, men gammal användare av IVT Greenline Compact 8, installerad 1997.
1997 konverterade vi från direktverkande el till markburen värmepump. Det har varit många turer och tre olika experter inblandande genom åren för att få maskinen optimerad. Bla har vi haft problem med shunten som skickar ut varmvatten till radiatorerna, bytt två ggr på tio år. Nu fungerar den prima, men vill ändå försöka pressa ner energin. Har bypass med separat cirk.pump (som installerades för tre år sedan på inrådan av en av de tre experterna) och rensar filter årligen. Nu när jag, via min hustru, upptäckte detta informativa forum har jag fått många tips och råd hur man ytterligare kan optimera pumpen. Har läst igenom många trådar, men det verkar som de flesta här har modernare pumpar med digitala displayer ;)

Fråga:
Gör jag rätt i att öka tillskottstiden till 120 min och samtidigt skruva ner tillskottstemperaturen till noll grader (stänga av tillskottet helt) och för att på så sätt "lura" pumpen och spara el. Eller kan det förorsaka problem med tekniken och att snålheten bedrar visheten?
Är osäker på hur temperaturratten under elpatronen fungerar. Innan jag vred ner den till noll stod den på 70 grader.
Jag formodar att någon av er har testat detta, men kan inte hitta tips om detta här. Nån som har koll på de äldre pumparna kanske kan ge mig ett tips.

Just nu har vi noll grader ute och ca 19-20 inne, pumpen går hela tiden och visar på 32 grader ut till radiatorerna.

Vänligen Österlenaren.
IVT Greenline Compact 8, 1997 - den med 4+6 dioder!
Konverterat från direktverkande el till vattenburet och värmepump 1997. Ingen golvvärme.
270 m2, byggnadsår 1860, lertegelväggar med utanpåliggande träpanel, 2-glas (enkla fönster med löstagbara innerfönster), tilläggsisolerat vindsbjälklag, mekanisk ventialtion.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Vrid upp timern till 120, tyvätt finns det  inte sÃ¥ mkt man kan justera/trimma pÃ¥ just din vp som bara har ett kretskort med potensiometrar som styr. Men den gÃ¥r ju i alla fall enligt flytande kondensering sÃ¥ det är ju Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad österlenaren

  • Österlenaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borrby, Österlen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har insett att påverkan är minimal med min generation av pump.
Timern står på 120 min.
Men frågan är om det är rätt av mig att ställa elpatronen i nollläge istf 70 grader?
Bypass cirk pumpen är i läge tre, alltså fullvarv - är det också OK, eller?
IVT Greenline Compact 8, 1997 - den med 4+6 dioder!
Konverterat från direktverkande el till vattenburet och värmepump 1997. Ingen golvvärme.
270 m2, byggnadsår 1860, lertegelväggar med utanpåliggande träpanel, 2-glas (enkla fönster med löstagbara innerfönster), tilläggsisolerat vindsbjälklag, mekanisk ventialtion.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
Sätt elpatronen på 55 grader, by-pass cirk.pumpen ska man ha ett snäpp lägre än den interna.
Den gör iofs bara nytta då vp gör vv, gör man inte av med mkt vv så behöver man ingen bypass cirk.pump eller den kanske sitter där för knäppningar i rören??
Du har nog trimmat så mkt det går utan du får väl ta och kolla över fönster och isolering istället
Mest kyla men lite värme också

Utloggad österlenaren

  • Österlenaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borrby, Österlen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för tips!
Nu är elpatronen inställd på 55 grader och bypassen i läge 2.
Den interna, är det den till höger? Den står på läge 3, den har jag ej ändrat.
Nu får vi se om och när pumpen blir nöjd och stannar, en stund.
Knäppningar i rören kommer och går. Alla radiatorer är fullt öppna. OK, det är ett gammalt, fint, hus och viss tiläggsisolering önskas och kommer så småningom. När det blåser hård västlig har vi alltid varmast i östra regionen ;)
Värmepump är som en gammal bil med elfel, man lär sig med tiden vad som funkar bäst, men kan man med andras tips förbättra är det en ren fröjd. Själv kör jag landrover. Tur är att IVT inte använder Lucas ;)
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 22:16:59 av österlenaren »
IVT Greenline Compact 8, 1997 - den med 4+6 dioder!
Konverterat från direktverkande el till vattenburet och värmepump 1997. Ingen golvvärme.
270 m2, byggnadsår 1860, lertegelväggar med utanpåliggande träpanel, 2-glas (enkla fönster med löstagbara innerfönster), tilläggsisolerat vindsbjälklag, mekanisk ventialtion.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Den interna, är det den till höger? Den står på läge 3, den har jag ej ändrat.

Hej!

Vi har nog likadana värmepumpar. Pumpen till höger är för köldbäraren, (vattnet tillborrhål eller markslinga)
Den till vänster är den interna för radiatorkretsen. Det viktigaste är att den externa inte är svagare än den interna för då går vattnet bakåt i bypassen och det är inte alls bra.

Man kan också kolla att "delta t" (difftemp mellan in och ut) ur VP är runt 6-8 grader, då går VP som bäst.

Jag har brutit tillskottet med den trepoliga automatsäkringen men jag måste komma ihåg att slå till den när jag åker hemifrån. Det kanske är smartare att sätta ratten på elpatronen på 35 grader, då startar den ju automatiskt om kompressorn lägger av.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad österlenaren

  • Österlenaren
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borrby, Österlen
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Olle, kul att du har samma pump.
Den vänstra cirk pumpen står i läge 2 och den högra i läge 3.
Bypassen står i läge 2.
Är det rätt så? Eller ska jag prova med att sänka ett snäpp på varje?
Jag har nu även sänkt elpatronen till 35 grader.
IVT Greenline Compact 8, 1997 - den med 4+6 dioder!
Konverterat från direktverkande el till vattenburet och värmepump 1997. Ingen golvvärme.
270 m2, byggnadsår 1860, lertegelväggar med utanpåliggande träpanel, 2-glas (enkla fönster med löstagbara innerfönster), tilläggsisolerat vindsbjälklag, mekanisk ventialtion.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej Olle, kul att du har samma pump.
Den vänstra cirk pumpen står i läge 2 och den högra i läge 3.
Bypassen står i läge 2.
Är det rätt så? Eller ska jag prova med att sänka ett snäpp på varje?

Jag vet inte, det beror nog på förutsättningarna med tryckfall i radiatorsystem och borrhål. Jag skulle kollat tempdifferensen mellan in och ut, skall vara ca 7 grader på varma sidan och 2 grader på kalla sidan, om jag kommer ihåg rätt. Bypassröret skall ha samma temperatur som returen från radiatorsystemet (när VP går och kör radiatorvärmning) om röret är varmare går vatten åt fel håll. Det hände mig och det var då jag hittade detta forum. Den IVT-godkända firman hade bytt interna cirkulationspumpen och satt dit en för kraftig. Det finns mycket skrivet tidigare på forumet om detta.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!