Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 310P - Relä slÃ¥r till och frÃ¥n hela tiden  (läst 5440 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
310P - Relä slår till och från hela tiden
« skrivet: 30 april 2007, 00:11:54 »
Är nybliven ägare till ett radhus i Sälen med en Nibe 310P. Varje kväll (antar att det är för att det blir kallt ute) låter det som ett relä slår till och från ungefär var 30:e sekund. I radhuset bredvid gör det inte det trots att de är inställda på samma sätt.

Är det något som är fel eller får man helt enkelt vänja sig vid att ha ljudet hela natten?

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #1 skrivet: 30 april 2007, 15:12:15 »
Hej

Jag har en nibe 360p och de enda gÃ¥nger jag hör reläna är när elpatronen gÃ¥r in  resp. ut. Fast det sker inte var 30:e sekunf och inte lÃ¥ter det speciellt mycket heller. Jag tycker det verkar som om din pump har ngt fel. Indikerar 310:an om elpatronen är i eller ur pÃ¥ ngn form av display (det gär 360p). Om den gör det sÃ¥ kan du ju se om det är när elpatronen gÃ¥r in/ur som reläljudet hörs. Möjligen kanske även relät hörs när cirkpumpen startar/stoppar men även om sÃ¥ är fallet sÃ¥ lÃ¥ter det felaktigt.

/Klein

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #2 skrivet: 30 april 2007, 18:02:15 »
Är nybliven ägare till ett radhus i Sälen med en Nibe 310P. Varje kväll (antar att det är för att det blir kallt ute) låter det som ett relä slår till och från ungefär var 30:e sekund. I radhuset bredvid gör det inte det trots att de är inställda på samma sätt.

Är det något som är fel eller får man helt enkelt vänja sig vid att ha ljudet hela natten?

Jag skulle kolla så det inte finns luft i manteln... detta kan göra att temp för påslag av elpatron samt stopptemp för avslag av elpatron kommer himla nära varandra... då kan detta fenomen komma då det inte finns riktigt med vatten runt mantelgivaren..

Det kan även vara reläkortets relä för justering av framledning som jobbar detta kan öxå låta lite men oftast väldigt svagt..

Om du lånar ut radhuset till mej nästa vinter kan jag se till att detta låter mindre... ;) Helt gratis ^-^

Du luftar mantel med säkerhetsventilen sitter nere till vänster bakom den nedre panelen en svart ratt med ett rör som mynnar ut i en lite plastburk liksom.. kolla i manualen.. fyll på mer vatten sen gör detta tills bara vatten kommer i röret alltså håll på en stund..
« Senast ändrad: 30 april 2007, 18:04:35 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #3 skrivet: 30 april 2007, 18:53:22 »
Manteln och expansionskärlet är luftat så det är inte det som är felet.

Låter ett klickljud - några sekunder - Låter ett något annorlunda klickljud. Efter ca en halv minut upprepas det.

Kan inte säga att det låter väldigt svagt, VP står nedanför trappan och jag störs av det när jag ligger i sovrummet på andra våningen. Kan det ändå vara relät för justering av framledning? Några tips på hur man får det tystare?
« Senast ändrad: 01 maj 2007, 00:21:19 av magnil »

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #4 skrivet: 01 maj 2007, 22:17:44 »
Manteln och expansionskärlet är luftat så det är inte det som är felet.

Låter ett klickljud - några sekunder - Låter ett något annorlunda klickljud. Efter ca en halv minut upprepas det.

Kan inte säga att det låter väldigt svagt, VP står nedanför trappan och jag störs av det när jag ligger i sovrummet på andra våningen. Kan det ändå vara relät för justering av framledning? Några tips på hur man får det tystare?

det är nog reläkortet som låter och åt det finns inget å göra vad jag vet i alla fall..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2007, 11:17:21 »
Det går kanske att byta relä? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2007, 22:41:27 »
När jag läser manualen blir jag osäker på avluftningen. Har luftat med säkerhetsventilen (nr 52 i manualen). Har även luftat expansionskärlet med "cykelventilen".

I manualen står det att man skall lufta "avluftning värmebärare" (nr 104) men man kan inte se nr 104 någonstans. Är det expansionskärlet eller har jag missat något?

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2007, 15:41:14 »
Kolla så att el-patronen inte är blockad, om den är blockad och utetempen sjunker så orkar nog inte kompressorn hålla panntemp, vilket gör att regleren hela tiden jobbar för att få upp framledningstempen.

Har en 410P själv och när panntemp är = med eller under framledningstemp så klickar ett relä som du beskriver det, mitt låter dock inte särskilt högt utan som digital skriver väldigt svagt.
 Sc:,h

/
T
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: 310P - Relä slår till och från hela tiden
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2007, 16:34:11 »
Kan även vara shuntmotorn som öppnar med sjunkande utetemp och orsakar ljudet. Event kan den ha lossnat.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!