Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123-tillräcklig?  (läst 9177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l-lvp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-1
Sanyo 123-tillräcklig?
« skrivet: 04 december 2006, 22:05:45 »
Hej.
 
Har ett enplanshus på 110m2 med hyfsat bra planlösning.Funderar på en Sanyo 123:a,det jag undrar över är om det är tillräckligt med flås i fläkten på innerdelen så att varmluften når ut utan att behöva köra på full fart hela tiden.Den är ju tyst tråtts allt

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2006, 22:56:20 »
Läs denna trÃ¥d det kan vara svaret pÃ¥ din frÃ¥ga..... läs Rickard vp centers andra inlägg i trÃ¥den.... han är vp-säljare sÃ¥ han borde veta vad han pratar om.   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7008.msg106360#msg106360



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2006, 09:06:05 »
Läs denna trÃ¥d det kan vara svaret pÃ¥ din frÃ¥ga..... läs Rickard vp centers andra inlägg i trÃ¥den.... han är vp-säljare sÃ¥ han borde veta vad han pratar om.   http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7008.msg106360#msg106360

//Krister   *vinkar*

Den yrkesgruppgrupp som har införskaffat sig i särklass sämst trovärdighet är väl ändå säljarna?
"Blåser som en fis" skriver en av dom på detta forum.
Är dom ekonomiska marginalerna sämre på Sanyo tro? Förmodligen.

Mitt svar på frågan: Jag har Sanyo123 och är helt nöjd med "blåset".
Har man fläkten inställd på max regleras automatiskt fläktens hastighet
steglöst efter hur mycket effekt som finns att blåsa ut.

Sanyo 123 kan ju inte både vara bland dom mest effektiva samtidigt som
den inte har förmåga att blåsa ut energin.
Det blir en motsägelse. Tänk!
"Blåser som en fis"??

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2006, 09:38:29 »
Nja det vet jag inte om jag kan hålla med dig om jag personligen har då stor respekt för säljarna på detta forum och deras kunskaper.

Sen sÃ¥ är jag benägen att hÃ¥lla med vp center om att sanyon har lÃ¥g fläktkapacitet jämfört med mÃ¥nga andra konkurenter tex sanyo 123  8.8 m3/min
Panasonic XE9EKE AC Robot 12.1 m3/min

Så då får man väl dra sina egna slutsatser men förmodligen har sanyons i mitt tycke låga fläktkapacitet ett samband med att många upplever sanyon som tyst.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #4 skrivet: 05 december 2006, 12:45:53 »
VPCenter säljer Panasonic o Fujitsu på Storgatan 1, onsdagar kl. 14 - 18.
I vilken stad framgår inte av hemsidan.

Det kan vara förklaringen till varför VP Center skriver på forumet att "Sanyo
blåser som en fis" och att SP test är en reklamkampanj.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2006, 12:52:04 »
Det vet jag ingenting om, men siffrorna jag redovisade talar ju ändå sitt tydliga språk.... sanyon har inte speciellt hög luftkapacitet det är ju bara fakta.

Det var ju det som var frågan i denna tråd.....



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2006, 13:54:08 »
Nä, poängen var att du förmedlade bara svar genom att hänvisa till andras nedlåtande inlägg vilka dessutom visar sig vara säljare av Panasonic/Fujitsu.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #7 skrivet: 05 december 2006, 14:01:03 »
nja ville bara ge svaret lite mera tyngd genom att en betydligt mera kunnig person än mig hade redan  gett ett svar pÃ¥ den frÃ¥gan som ställdes.


En annan sak vp center säljer Panasonic Fujitsu Ivt Daikin och SANYO om du läser lite bättre pÃ¥ deras hemsida  http://www.vpcenter.se/



Men strunt samma kan vi vara överens om att sanoyns luftkapacitet inte är speciellt bra vilket förmodligen är orsaken till varför den uppfattas av en del som en tyst pump?  Thumbsup



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #8 skrivet: 05 december 2006, 14:40:43 »
Jag har ingen erfarenhet av andra pumpar, men, kör jag fläkten för fullt (Highpower eller enbart fläktläget)
så tycker i alla fall jag att det friskar i rejält dvs vindhastigheter och vindljud som
passerat gränsen för vad som är trevligt att ha hemma.

Om VP Center tycker att det kan liknas vid en "fjärt" så rekommenderar jag ett läkarbesök.



Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #9 skrivet: 05 december 2006, 15:10:00 »
Tror absolut att du tycker den blåser tillräckligt men jämfört med många andra vp i samma storleksklass så tillhör inte 123:ans fläktkapacitet dom bästa.

Sen om den kan liknas med en fjärt det vill jag inte uttala mig om.


//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #10 skrivet: 05 december 2006, 15:36:21 »
På papperet är maximal fläktkapacitet inte den bästa och det är sannerligen inte COP heller (snarare sämst). Men det är ju så att vissa tillverkare anger tekniska data i underkant och andra i överkant.
Sanyo tillhör dom tillverkare som brukar ange tekniska data i underkant.
Jag tycker att man ska akta sig för att jämföra pumpar enbart med hjälp av tillverkarnas datablad.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #11 skrivet: 05 december 2006, 15:44:17 »
Nej visst har du rätt i det men samtidigt måste man ju kunna lita på teknisk data vad ska man annars kunna lita på? Vet inte vad de skulle vinna på att uppge alldeles för låg fläktkapacitet..... Sc:,h

Men sen är det allra bästa om man kan kolla och jämföra olika maskiner när de är uppsatta brevid varandra och bilda sig en egen uppfattning.


//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #12 skrivet: 05 december 2006, 15:48:36 »
Nej visst har du rätt i det men samtidigt mÃ¥ste man ju kunna lita pÃ¥ teknisk data vad ska man annars kunna lita pÃ¥?//Krister    *vinkar*

SP kan man lita pÃ¥!  *vinkar*

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #13 skrivet: 05 december 2006, 16:25:45 »
Nej visst har du rätt i det men samtidigt mÃ¥ste man ju kunna lita pÃ¥ teknisk data vad ska man annars kunna lita pÃ¥?//Krister    *vinkar*

SP kan man lita pÃ¥!  *vinkar*


Det kan man säkert göra men frågan kvarstår..... vad skulle sanyo vinna på att ange för låg fläktkapacitet?? Tror personligen knappast att de gjort det.... men det är ju min personliga åsikt.



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad l-lvp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-1
SV: Sanyo 123-tillräcklig?
« Svar #14 skrivet: 05 december 2006, 18:50:13 »
Nu vet ju inte jag vad du Northkingen har för någon erfarenhet utav alla märkesforum du är inne och debatterar i,man kan tro att du har en pump av varje märke hemma.Min uppfattning av dig är att du debatterar sönder varje inlägg.Låt dom som har erfarenhet av det specifika märket komma till tals istället.Ta och kok dig en kopp kaffe och vila lite fiR:

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!