Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Temp pÃ¥ KB nu?  (läst 63590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Temp på KB nu?
« Svar #75 skrivet: 25 januari 2007, 13:17:06 »

Ytjord är effektivt i norra delarna. Bättre än man kan tro....
Det beror nog på snön, vad annars kan det va.
Jag påstår jag har stor erfarenhet av grävarbeten... både sommar som vinter.
Dom flesta vintrarna saknar vi helt tjäle här i Jämtland på orörd mark.
I myra tjälar det nästan inte ens om man trampar den med maskiner hela vintern!!
Jag har tex en bekant han hackade färskpotatis hela vintern en gÃ¥ng... trots att det lÃ¥nga tider var -20 och kallare.... vi trodde inte honom riktigt  ;)

Snön isolerar enormt, mineralull dock dubbelt sÃ¥ bra  8)

Dessutom är ytjord enormt prisvärt... lättare att göra en egen instats lättare att leja billig grävare än borrare. Borrarna jobbar ju "häcken" av sig.

Ang värmekonduktivitet för snö se sid 15 längst ned! 0,12 är inte dåligt!!! Säg att man har en meter det blir en enorm isolering!!!!!
Här fanns dom flesta material med.

http://www.finlex.fi/pdf/normit/1931-C4r.pdf
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #76 skrivet: 25 januari 2007, 17:15:30 »
Hjälp, jag har KBin -1.3 KBut -2.6 det kan väl inte stämma??? :'(
Jag har ett hål på 120m och kör en Nibe 1230-6.

Är väldigt ny på det här med VP och är tacksam för alla tips och goda råd för att allt skall funka som det borde.

Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Temp på KB nu?
« Svar #77 skrivet: 25 januari 2007, 18:37:17 »
Du lär nog aldrig se den tempen, och om du gör det i år så lär det inte inträffa nästa år......

Känns skönt......

Till att börja med, imponerande att klara -31 utan tillskott!

Börja f-n imig fundera om jag kanske inte fått en 10:a som är felmärkt istället för en 8:a........men helt klart, skönt som tusan....... 3:51 i TS och TOT(inkl HH) elförbrukning ca:7300kwH sedan 8/6-06, dvs driftstarten.

Hjälp, jag har KBin -1.3 KBut -2.6 det kan väl inte stämma??? :'(
Jag har ett hål på 120m och kör en Nibe 1230-6.

De kanske visar fel som dom gör på min VP. När jag har ±0 in enligt min egen loggning så visar vp -1,1º in...

 Sc:,h

Kom på en sak bertil, du var definitivt en som STARKT bidrog till att det blev en 1230-8, och inte en 1230-6 som kalkylen rekomenderade, TACK!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #78 skrivet: 25 januari 2007, 19:05:00 »
Kul me ett så snabbt svar, men har trots detta blivit lite stirrig kring dessa värden från VPn :o.
Den verkar inte klara av att pressa fram mer än 48.8gr VB och gradminuterna står still på ett värde av -229.
Vad göra? Tacksam för all hjälp till injustering så att den kan få vila lite med för nu har den gått i 28tim i sträck!? :-\

Detta var ett underbart forum där tipsen haglar men har kanske ställt in något lite galet, vad vet en nybörjare *vinkar*
Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #79 skrivet: 25 januari 2007, 19:16:41 »
Stadigt på +3/0, dvs när VP kör en fullkondensering från 33-35 upp till 55 grader. Annars blir det +4/+1 vid de kortare körningarna.
Antingen har jag haft tur med mitt hÃ¥l (vilket jag hoppas) eller sÃ¥ har jag glädjemätare.Jag har trots allt -10  -12 under nätter och mornar.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Temp på KB nu?
« Svar #80 skrivet: 25 januari 2007, 19:25:40 »
Kul me ett så snabbt svar, men har trots detta blivit lite stirrig kring dessa värden från VPn :o.
Den verkar inte klara av att pressa fram mer än 48.8gr VB och gradminuterna står still på ett värde av -229.
Vad göra? Tacksam för all hjälp till injustering så att den kan få vila lite med för nu har den gått i 28tim i sträck!? :-\

Detta var ett underbart forum där tipsen haglar men har kanske ställt in något lite galet, vad vet en nybörjare *vinkar*

Du har lite väl liten diff kb. Sträva efter att ligga på 3º. Vilket läge har du på KB pumpen? Vad har du för diff vid kompressorstopp och om du sätter meny 9.2.12 till "TILL"? helst skall du ha samma temp på kbin o kbut.

På varma sidan så skall alla termostater vara öppna, och så skall du sträva efter 7º i diff mellan fram och retur, efter säg 10min drift.

Min VP orkar inte heller mer än 47-49º på fram, men det räcker för att hålla kåken varm vid svinkyla. Däremot så har det blivit ganska svalt inne nu när det blivit varmare ute. Det är väl kylan i väggarna som tränger in. Nu skulle man haft en innegivare, helt klart!
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Temp på KB nu?
« Svar #81 skrivet: 25 januari 2007, 19:38:32 »
nu på kvällen med -11 ute så har jag en KBin på 1,10 och ut på -2,30. Och det med 2*300m slang i jord som halva sträckan är sand och andra halvan vattensjuk ler-stenjord. Och det ligger ett ytterst tunt lager snö på marken.
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Temp på KB nu?
« Svar #82 skrivet: 25 januari 2007, 19:52:27 »
Min KB in ligger på +2 ºC och ut är det -2,verkar vara rätt så stabilt trots att det varit ganska kallt ett tag (kring -15)
Har aldrig sett KB in kallare än +2.
Det är snart två år sedan jag installerade värmepumpen.
Hoppas att detta hÃ¥ller i sig. 
Även om det sjunker någon grad så får man vara nöjd. ;D

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #83 skrivet: 25 januari 2007, 19:59:45 »
Kul me ett så snabbt svar, men har trots detta blivit lite stirrig kring dessa värden från VPn :o.
Den verkar inte klara av att pressa fram mer än 48.8gr VB och gradminuterna står still på ett värde av -229.
Vad göra? Tacksam för all hjälp till injustering så att den kan få vila lite med för nu har den gått i 28tim i sträck!? :-\

Detta var ett underbart forum där tipsen haglar men har kanske ställt in något lite galet, vad vet en nybörjare *vinkar*

Du har lite väl liten diff kb. Sträva efter att ligga på 3º. Vilket läge har du på KB pumpen? Vad har du för diff vid kompressorstopp och om du sätter meny 9.2.12 till "TILL"? helst skall du ha samma temp på kbin o kbut.

På varma sidan så skall alla termostater vara öppna, och så skall du sträva efter 7º i diff mellan fram och retur, efter säg 10min drift.

Min VP orkar inte heller mer än 47-49º på fram, men det räcker för att hålla kåken varm vid svinkyla. Däremot så har det blivit ganska svalt inne nu när det blivit varmare ute. Det är väl kylan i väggarna som tränger in. Nu skulle man haft en innegivare, helt klart!
Vart kan jag ändra läge på KB pumpen, e de innanför skalet? Ska precis springa ner och kolla VB diff, strax tebax. studs
Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #84 skrivet: 25 januari 2007, 20:12:32 »
VB diff ligger på 5.7 bra eller dåligt?

KB pumpen som jag tror e den inre av de två innanför skalet står på 1 och den yttre som då borde gissnings vis vara VB pumpen står på 3.
Kan man justera pumpens läge under drift eller måste man vänta till stopp som verkar dröja tills mildare väder kommer???


/ VF (Jonas)
Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Temp på KB nu?
« Svar #85 skrivet: 25 januari 2007, 20:13:31 »
Det kan vara lite knöligt att ändra hastigheten på kb-pumpen om du inte vet precis vart vredet är. Det bästa är nog att haka av höger nedre sidoplåt, då ser du vart vredet är. För VB-pumpen så har du vredet på vänster sida, det är den pump som är mitt framför näsan när du hakar av den främmre plåten.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Temp på KB nu?
« Svar #86 skrivet: 25 januari 2007, 20:19:11 »
VB diff ligger på 5.7 bra eller dåligt?

KB pumpen som jag tror e den inre av de två innanför skalet står på 1 och den yttre som då borde gissnings vis vara VB pumpen står på 3.
Kan man justera pumpens läge under drift eller måste man vänta till stopp som verkar dröja tills mildare väder kommer???


/ VF (Jonas)

Då har vp varit igång ett tag va? Testa att ändra till läge 2 och vänta ett tag, läs av! Och jo, du kan ändra under drift.

ALLA TERMOSTATER ÖPPNA?

Men KB-diff e lite väl liten, och du kan inte sänka hastigheten mer, säker att den står på läge 3, Hmmm ?
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #87 skrivet: 25 januari 2007, 20:22:19 »
OK så den första e KB och inte som jag sa :o
Ja du ser nybörjare har ingen koll men det skall det bli ändring på NU! *roflmao*

Sedan var det meny 9.2.12 och den är inte aktiv de e väl bra för den sa 10 dagars kontinuerlig drift och det kanske va din misstanke då den gått nu snart i 29tim utan stop Sc:,Men varmt å skönt här inne medans kylan tar fart där ute -10.3 nu :)
Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Temp på KB nu?
« Svar #88 skrivet: 25 januari 2007, 20:25:06 »
STOPP!

VB-pumpen är den första, ansluten med blanka rör, känn värmen, ingen kondens isolering.

Meny 9.2.12 är till för just det, pumpa runt och få bort luften i systemet. Men du kan använda den för att kolla tempgivarna, de skall visa samma då VP inte "går".
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad VF-forever

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Temp på KB nu?
« Svar #89 skrivet: 25 januari 2007, 20:35:14 »
Jaha då har jag kollat och den me kondens va den som sitter innerst läge3 och VB läge3 den me.
Fick ta till ficklampa och glsögon för att se. ;D

Kan man nu sänka någon av dem eller? :D
Som sagt är nybörjare men allt kan bara bli bättre med forumsverktygen. b00k

Tack för allt så här långt *vinkar*
Inget är omöjligt det är bara en fråga hur man skall gå till väga...Lösningen finns där ute :)
Nibe 1230-6  130m aktivt i Halland.
Huset från 1972 med dåligt isolerade väggar och tak, ska renovera och justera till våren. :-D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 684
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!