Författare Ämne: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?  (läst 4909 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle_K

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« skrivet: 26 januari 2010, 17:29:41 »
Eftersom jag är mycket osäker på vad som händer vid ett strömavbrott med min Eco Air 105 så har jag tänkt anskaffa en reserv el-matning till laddpumpen i EcoEl med hjälp av ett el-aggregat. Jag har tidigare detta arrangemang för cirkulationspumpen till radiatorerna men ännu inte till laddpumpen (som ju cirkulerar radiatorvattnet ut till värmepumpen).
Skulle strömavbrottet bli långvarigt är det ju stor risk att ledningarna utomhus och själva värme-växlaren i EcoAir fryser. Det vill jag förhindra till varje pris. Jag antar att dessa skador inte omfattas av någon garanti.
Jag trodde att det skulle vara en enkel sak att skaffa en extra kontakt som passar på el-matningen till pumpen (GRUNDFOS Type UPSO 25-60 130). Elen matas med 3 ledare från EcoEl (fas, nolla och skyddsjord) som slutar i en 3-polig kontakt som är pluggad till pumpen.
Min tanke var att från el-aggregatet dra en ledning som har en likadan kontakt som originalsladden, som jag pluggar in vid strömavbrott.
Jag har talat med CTC ett flertal gånger om detta men i stort sett så försöker man att slippa ta tag i problemet. Man hänvisar till någon annan hela tiden. Att sälja denna enkla kontakt med vidhängande el-sladdar tycks vara helt omöjligt. Jag är mycket besviken på denna så kallade kundservice! Dessutom så är det mycket svårt att få tala med ”rätt” person.
I stället borde man kunna lyssna på vad kunderna (=brukarna) har för önskemål. Det är ju inte så ovanligt med strömavbrott. Är det kallt så kan det ju bli förödande.
Vad har ni andra CTC-brukare för erfarenheter av detta? Vad händer och vad kostar det att reparera?
Vad har ni för erfarenhet av CTC när det gäller service efter att anläggningen är tagen i bruk?
På torsdag (i övermorgon) blir det ett planerat elavbrott på 5 timmar. Jag hoppas på blidväder den dagen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2010, 17:54:16 »
Jag har aldrig hört talas om att någon EcoAir eller någon liknande utedel frusit sönder. Det ska nog vara långa strömavbrott i så fall.
Av det jag har hört, verkar det som om apparaten tål att stå still i köldgrader utan att frysa sönder.
Jag har via min installatör fått svar från CTC att den tål att stå stll i köldgrader, och här på forumet för några veckor sedan, var det någon som fått en EcoAir att frysa medan den stod ute och väntade på att bli igångkård. Den fungerade när man tinat upp den med hjälp av byggfläkt och tält.

Det verkar faktiskt som om den skulle tåla att frysa igen, eftersom det är näst intill omöjligt att få reda på någon som frusit sönder.
Däremot är det säkert omöjligt att få CTC att säga till någon kund att den tål det, det står i beskrivningen att den ska tömmas vid risk för frysning.

Själv är jag inte orolig för detta, dels har vi väldigt sällan längre strömavbrott, och när det händer är det sällan kallt, och pumpen klarar nog åtskilliga timmar utan att ta skada.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad nattskift

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2010, 06:03:30 »
MIn ecoair har nu frusit för 2a gången, ja e skitless på denna dynga fiR:  Hela pannan stänger ner sig själv efter att 2 olika värmeinstallatörer varit på plats å ställt in värdena.

Nu när det är över -10 så fryser ledningarna emellan ute å inne del snabbt vid strömavbrott, dessa då ENDAST på pannan´s säkring om 16 A.  Någon som har idé hur man skall lösa detta.  Behövs/ska de vara köldskydd i ledningarna emellan dessa 2?

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2010, 08:33:08 »
MIn ecoair har nu frusit för 2a gången, ja e skitless på denna dynga fiR:  Hela pannan stänger ner sig själv efter att 2 olika värmeinstallatörer varit på plats å ställt in värdena.

Nu när det är över -10 så fryser ledningarna emellan ute å inne del snabbt vid strömavbrott, dessa då ENDAST på pannan´s säkring om 16 A.  Någon som har idé hur man skall lösa detta.  Behövs/ska de vara köldskydd i ledningarna emellan dessa 2?

Men herregud lös detta snabbt genom att koppla strömmen till laddpumpen (cirkulationspumpen till värmepumpen) till ett separat uttag med konstant spänning.
Normalt styrs pumpen av elektroniken men jag valde att kunna få permanent drift på laddpumpen genom att montera två uttag. Dvs ett uttag som drivs av elektroniken i värmepumpen samt ett uttag med permanent spänning.
Åker jag bort så flyttar jag stickkontakten från laddpumpen till uttaget med permanent spänning. Då fryser ALDRIG vattnet till pumpen så vida det inte blir total strömavbrott......

Utloggad JPEG

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2010, 15:12:45 »
Hulta varför inte en kontaktor som ligger dragen så länge spänning finns till värmepumpens manöverspänning, samma som för laddpumpen.

Om spänningen faller av någon orsak till laddpumpen och kontaktor, kopplas fast spänning in i stället.

Då behöver man inte tänka på om det blir fel på automatik eller spänningsmatning till pannans pumpar oavsett om man är hemma eller bortrest.

Jag kommer att lösa det på detta sätt eftersom allt stannade för mig vid säkringsbrott och detta oavsett vilken fas som faller med lite extra styrningar.

Vid långvariga strömavbrott räddar detta inte systemet från frysning i ytterdelarna, men förlänger tiden avsevärt.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2010, 16:33:28 »
Varför har inte tillverkaren tänkt på detta från början? Eller tycker dom inte att det är nåt problem eftersom utedelen tydligen tål frysning?
Å andra sidan - Även om utedelen tål frysning så måste den väl tinas på nåt sätt innan man slår på den. Hur ser tillverkarens rekommendationer ut för det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Kyla och strömavbrott. Vad händer med EcoAir?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2010, 16:54:12 »
Hulta varför inte en kontaktor som ligger dragen så länge spänning finns till värmepumpens manöverspänning, samma som för laddpumpen.

Om spänningen faller av någon orsak till laddpumpen och kontaktor, kopplas fast spänning in i stället.

Då behöver man inte tänka på om det blir fel på automatik eller spänningsmatning till pannans pumpar oavsett om man är hemma eller bortrest.

Jag kommer att lösa det på detta sätt eftersom allt stannade för mig vid säkringsbrott och detta oavsett vilken fas som faller med lite extra styrningar.

Vid långvariga strömavbrott räddar detta inte systemet från frysning i ytterdelarna, men förlänger tiden avsevärt.

/Peter

Ja inte fel inte. Har nu kontaktor som träder in om pumpen kallar på tillsats och även också om spänningen till pumpen fallerar, då kopplas elpatronerna in i pannan.
En enfas dubbelrelä som försörjer ladd och cirkpump med ström om pumpens ström fallererar.
Långvariga strömavbrott förekommer inte här men klart skulle det inträffa blir det på vintern..... >:(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser