Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 konstant avfrostning  (läst 12170 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackan.s

  • Gäst
mackan.s
Nibe F370 konstant avfrostning
« skrivet: 25 januari 2013, 10:31:37 »
Hej,

Fick en Nibe F370 installerad i November. Den gick bra i början men nu avfrostar den i stort sett hela tiden. Kompressorn går i ca 30-60 sekunder och man kan se att förångaren sjunker ner till ca -17C och därefter stannar kompressorn pga avfrostning.

Låter detta normalt? Filtret är rengjort och även utbytt men ingen skillnad.

Tråkigt att FLVP endast går på elpatron nu när det är riktigt kallt. Kan man reklamera pga elbesparingen till nibe? Någon med erfarenhet?

MVH

Markus

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2013, 10:36:39 »
Hej

Har själv en 370 sedan 2 år och den har aldrig betett sig som du beskriver. Du måste fortfarande ha garanti kvar så det är bara att ringa till installatören och be dessa att felsöka och byta ut felaktiga delar.

Fungera fläkten?
« Senast ändrad: 25 januari 2013, 10:38:14 av 93turbo »
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

mackan.s

  • Gäst
mackan.s
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2013, 10:43:27 »
Jo fläkten fungerar och ett A4 håller sig kvar vid frånluftsdonen. Ventilationen rensades och justerades in vid installationen av F370.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2013, 10:48:10 »
Jo fläkten fungerar och ett A4 håller sig kvar vid frånluftsdonen. Ventilationen rensades och justerades in vid installationen av F370.

Kan väl vara någon givare som har gett upp.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

mackan.s

  • Gäst
mackan.s
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2013, 10:50:59 »
Har du någon aning om hur ofta din F370 avfrostar? Det finns ju ingen "räknare" i menyn så man kan se antalet dock.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2013, 11:00:39 »
Om luftflödet är tillräckligt låter som trasig kompressor, köldmedieläcka och/eller igensatt expansionventil. Dags för att ringa efter service.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2013, 12:01:01 »
Har du någon aning om hur ofta din F370 avfrostar? Det finns ju ingen "räknare" i menyn så man kan se antalet dock.

Det variera. Jag loggar den med E - logger så jag har ganska god kolla vad den håller på med. Den kan gå ned till ca -7 innan den stoppar för avfrostning. Har inte sett kallare. Ibland kan det vara ca -2 till -4 när den stannar. Det kan jag tycka är tidigt men det kan vara någon annan parameter som jag inte loggar som gör att den stannar. Som längst har den nog gått ca 10 timmar innan den avfrosta, detta på den kalla årstiden.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2013, 19:30:32 »
2 saker kan vara fel:

1. Avluft/förångar-givaren har gett upp. Billigt bara en ny givare.
2. Köldmedia läcka. Dyrt  :'(

Mät avluften när den går.
Den kanske inte alls är -17 °C
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Heimwerker_Värmdö

  • Gäst
Heimwerker_Värmdö
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2014, 14:43:43 »
Hej Mackan,
hur har det gått med din F370 och avfrostningen? Jag har också installerat en sådan hemma i vinter och hade precis samma problem, ständiga avfrostningar. Jag har upptäckt att om man ökar ventilationsflödet något, alternativt ökar temperaturen något i de/det rummen där man har sina frånluftsventiler (badrummet), så försvinner detta problem. Tricket är att avluften efter kondensorn måste ligga på över -7 grader. Vid -6 går kompressorn länge utan avfrostning, men så fort avluften sjunker ner under -7, så måste värmepumpen frosta av. I och med att jag har ett ganska litet hus, 90 kvm, så var ventilationsflödet för lågt för värmepumpen helt enkelt. Testa att öka ventilationsflödet!
En annan fråga, vad har ni för framledningstemperaturer ? Jag har runt 40 grader till min golvvärme i plattan, jag har fått öka denna rejält för att det skall kännas varmt och gött om fötterna på badet, men detta är rejält högre än jag trodde skulle vara nödvändigt?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2014, 14:49:32 »
En annan fråga, vad har ni för framledningstemperaturer ? Jag har runt 40 grader till min golvvärme i plattan, jag har fått öka denna rejält för att det skall kännas varmt och gött om fötterna på badet, men detta är rejält högre än jag trodde skulle vara nödvändigt?
Jag tror du gör bäst i att starta en ny trÃ¥d om detta sÃ¥ ser fler frÃ¥gan. Här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=4.0 (Men jag svara ändÃ¥ lite kort:  golvet ska inte kännas varmt om det är nog varmt att rummet är varmt ändÃ¥... men det kan ocksÃ¥ vara för strypt slinga, en golvvärmeshunt som sänker tempen i onödan eller annat).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9652
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 konstant avfrostning
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2014, 11:19:43 »
Hur har det gått med din F370 och avfrostningen? Jag har också installerat en sådan hemma i vinter och hade precis samma problem, ständiga avfrostningar. Jag har upptäckt att om man ökar ventilationsflödet något, alternativt ökar temperaturen något i de/det rummen där man har sina frånluftsventiler (badrummet), så försvinner detta problem. Tricket är att avluften efter kondensorn måste ligga på över -7 grader. Vid -6 går kompressorn länge utan avfrostning, men så fort avluften sjunker ner under -7, så måste värmepumpen frosta av. I och med att jag har ett ganska litet hus, 90 kvm, så var ventilationsflödet för lågt för värmepumpen helt enkelt. Testa att öka ventilationsflödet!

Intressant iakttagelse! Dessa modeller är inte konstruerade för att normalt jobba med avluft <0 °C och avfrostningscykler men de har tidsstyrd avfrostning vid behov. F370 har ju ett fint styrsystem och kanske skulle det gÃ¥ att logga kompressortid, kondensortemperatur, avlufttemp, avfrostningstid osv. när värmebehovet nu är konstant under vintern. Därefter försöka beräkna om det finns nÃ¥gon fördel med att köra lÃ¥gt ventilationsflöde och avluft pÃ¥ nÃ¥gra minusgrader eller om förlusten dÃ¥ p.g.a. avfrostningarna gör att det är bättre att köra med med mer ventilation och avlufttemp pÃ¥ ett par plusgrader utan nÃ¥gra avfrostningar alls? Teoretisk är det sista alternativet bättre men det vore intressant att mäta upp i praktiken. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!